Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor var du? - Historiske øyeblikk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-19, 22:30   #21
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

1991 Kong Olav
Jeg gikk i femte klasse og husker at hele skolen så på direktesending på AV-rommet. Husker ikke om det var da han døde eller om det var begravelsen.

1997 Diana
Mamma kjørte meg til o-løp i Stjørdal og vi hørte det på radioen. Hadde ikke noe sørlig forhold til Diana, men husker likevel at jeg ble rystet over hvordan det hadde skjedd.

2001 9-11
Jeg var student og hadde tidlige forelesninger, så på tv-sendingene i flere kanaler etter jeg kom hjem. Dro på o-løp på kvelden, for det var greit med litt avveksling i all elendigheta.

2011 Oslo/Utøya
Var på hytta i Trysil med mamma og broren min med familie. Vi har begge jenter som var to år og hadde vært på en besøksgård denne dagen. På vei tilbake til hytta hørte vi om eksplosjonen i Oslo på radioen. Prøvde å ikke virke helt fjerne ovenfor småjentene og ventet med å slå på TVen til etter de hadde lagt seg. Da strømmet meldingene fra Uttøya inn og vi satt bare å så helt tomme i blikket ut til vi la oss. Sto opp til de oppdaterte tallene på døde i nettavisene.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-19, 23:39   #22
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22.juli 2011: På Harry Potter-konferanse (Diacon Alley) i England.

31.august 1997: Min første dag i Zürich etter at jeg kom dit med flyttelass dagen før.

17. januar 1991: Jeg hadde statikk-eksamen den dagen, Irak-krigen brøt ut og kongen døde. En skrekkelig dag!

11. september 2001: Vi hadde akkurat landet etter to uker på Rhodos og besøkte besteforeldrene mine for å fortelle om ferien. Broren min strente inn og slo på TV-en midt i besøket. Storesøster var vel to år og jeg var gravid i første trimester med storebror og jeg husker jeg tenkte at det varengal verden å bringe barn inni.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 07:45   #23
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.272
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

Jeg husker også godt å stå opp 23 juli 2011, og se tallene.

Jeg husker at jeg sjekket twitter og nettaviser i senga før jeg sovnet, og at på twitter var da navnet på gjerningsmannen lagt ut flere ganger. Jeg sov med begge ungene i armkroken den natta.

Tidlig neste morgen våknet jeg og Lillesøster først, og listet oss opp og ut, der satt søskenbarnet mitt som var med oss den uka, og bare så sjokkert ut, og holdt opp telefonen for meg så jeg kunne se tallene. Ingen av oss sa noe, vi så bare sjokkerte på hverandre.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 08:02   #24
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

11 september 2001:

Er nyheter, og de melder om en alvorlig flyuykke i New York. Et fly har brast inn i det ene tårnet. Er ikek mer drama enn det akkurat da, på nyhetene, men jeg ser jo at dette er jo en smule spesielt, så jeg slår på tv og sjekker CNN og BBC. Der snakker de også om en ulykke. Ikke noe ekstra drama. Det filmes direkte, og da kommer fly nummer to... DA blir reporterne stille i mange sekunder...


Husker også godt at ingen skjønte alvoret først. Jeg lå på tomannsrom på barsel, og hørte først om det fra hun andre på rommet; hun lå med radio på øret. Det hun sa var at et småfly hadde fløyet inn i tårnet. Det var ikke noe dramatikk, så det var litt tilfeldig at jeg ruslet inn i dagligstua og slo på nyhetene på TV. Er nokså sikker på at jeg så det andre flyet live, eller muligens i opptak rett etter at det skjedde, og først da gikk alvoret opp for meg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 08:54   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

31. august 1997

Besøkte kjæresten i Oslo og var ute på en romantisk formiddagstur da vi gikk på en felles bekjent som innledet med "Her dere hørt det"?"...

17. januar 1991
Gikk på videregående. Husker ikke helt når jeg først fikk høre at kongen var død, men husker at vi hadde samling i aulaen med ett minutts stillhet.

11. september 2001

Hentet ettåringen tidlig i barnehagen pga. sykdom, og hørte det på radioen som jeg skrudde på da vi kom hjem. Da var det bare ett fly som hadde kjørt inn i WTC, og jeg rakk akkurat å tenke før det kom melding om et fly nr.2... Deretter tilbrakte vi vel resten av dagen foran TV, i sjokk og vantro.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 09:47   #26
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

17. januar 1991
Kong Olavs død - da gikk jeg på videregående, vi fikk fri etter en minnestund, og dro til byen for å tenne lys.

31. august 1997
Vi var på Santorini flyplass da vi så forsiden på engelske aviser at Diana var død. Alle snakket om det og var sjokkerte. Når det kommer til kjente enkeltpersoners dødsfall husker jeg faktisk veldig godt da jeg hørte John Lennon var død og da Olof Palme ble drept. Begge hendelser satte spor som gjør at jeg fortsatt husker hvor jeg var.

11. september 2001
Denne dagen var jeg på jobb, og vi så live på nett at fly nr to traff tvillingtårnet. Jeg husker fortsatt stemningen av uhygge, og følelsen av at verden ble helt annerledes. Vi hadde ansatte i USA som ba om å få returnere hjem, det var rett og slett en periode hvor mange handlet på 100 % følelser. I ettertid ser det nesten litt irrasjonellt ut.

26. desember 2004
Jordsjelvet og tsunamien som fulgte. Dette husker jeg svært godt, både selve dagen og dagene etterpå. Naboen vår fikk så og si hele familien sin i Sir Lanka utslettet. Lederen på jobben til mannen min døde også, sammen med sin datter på tre år.

22. juli 2011
Var hjemme og ventet på mann og barn som var på vei opp fra København i bil. Satt mer eller mindre klistret resten av dagen til nett og nyhetene. Det var veldig uvirkelig alt sammen, og ikke til å fatte når dødstallene kom senere.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 09:54   #27
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

17. januar 1991: Da Kong Olav døde gikk jeg på videregående og var på fest. Var godt brisen, og husker at vi var noen som irriterte oss over en idiot som gikk rundt og sa at kongen var død. Skjønte etter hvert at det var sant, og på ett eller annet tidspunkt tror jeg vi hadde ett minutts stillhet. Hele kvelden er ganske blurry.

31. august 1997: Jeg husker ikke akkurat hvor jeg var og hva jeg gjorde da jeg fikk vite at Diana var død. Jeg var student, og ikke spesielt opptatt av de kongelige, det gjorde ikke veldig inntrykk på meg, ut over at det selvsagt var en trist nyhet. Men ikke annerledes enn med andre kjendiser, popstjerner etc, som "alltid" har vært der, men som ikke har vært av mine store idoler.

11.september 2001: Da satt jeg hjemme og jobbet med hovedfagsoppgaven min, da mannen kom hjem fra jobb fordi han var syk (omtrent eneste gang det har skjedd). Han skrudde på TV-en, og vi ble sittende der og måpe begge to.

22.juli 2011: På vei hjem fra mannens hjemsted, hvor vi hadde vært sammen med feriegjester fra utlandet. Hørte om eksplosjonen i Oslo i radioen i bilen, og det ble nevnt noe om skyting på AuF-leiren, men det var da bare en mindre nyhet. Mye orging med gjester og unger (de hadde også små barn), mat og greier da vi kom hjem, og det var et sjokk å våkne neste dag, se overskriftene på nettavisene om hvor mange som var omkommet. Husker følelsen av å være helt nummen.

Husker også godt jordskjelvet og tsunamien i Sørøst-Asia 1.juledag 2004. Jeg hadde hatt flere lengre opphold på Sri Lanka i forbindelse med studier i tiden før, og skulle egentlig dit igjen i februar, men droppet det fordi jeg var gravid. Det var helt uvirkelig å se bildene derfra.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-12-19 kl 10:22.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 10:04   #28
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22. juli 2011
Jeg kjørte hjem fra jobb når jeg hørte om angrepet i Oslo, og var vel kommet hjem når det kom frem om Utøya. Savnet ungene litt ekstra, de var på ferie i England.

31. august 1997
Vi var hos farfar på besøk, jeg sto opp senere enn de andre, og husker at jeg satt på radioen på kjøkkenet mens jeg spiste brødskive med brunost, og nyheten om Diana kom på.

17. januar 1991
Jeg husker ikke akkurat når han døde, men jeg husker at vi så begravelsen på storskjerm i gymsalen og at alle lærerene gråt. Jeg gikk i 6 klasse.


11. september 2001
Var på kurs i England, vi ventet på resultatene fra en test når noen skrudde på en skjerm i kurslokalet. Ble vel egentlig sittende å se på resten av dagen, resten av kurset utgikk.

7 Juli 2005
Var på jobb i England, og skulle akkurat reise inn til sentrum av London der vi skulle ha et kundearrangement på Themsen når noen kom løpende inn og sa at vi måtte skru på TV før vi dro. Jeg husker det var veldig mye frem og tilbake fordi noen ikke ville avlyse arrangementet ( ), men heldigvis seiret fornuften. Det var uansett ganske umulig å komme seg inn til sentrum av London den dagen tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 10:28   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22. juli 2011: Vi befant oss på Kreta, men siden vi bor i Oslo og barndomsvenninnene mine et annet sted så fikk vi masse tekstmeldinger om alt var i orden. Og det tok litt tid før vi skjønte hva vi ble spurt om. I huset ved siden av bodde det masse syriske flyktninger som kunne fortelle oss at Al-Jazeera meldte at det var et muslimsk terrorangrep, og de var fulle av beklagelser på vegne av egen religion. (Disse karene ringte hjem en gang i uka for å høre hvem i familien som fremdeles levde ... det ga litt perspektiv at de var så fulle av omtanke for oss som ikke hadde mistet noen kjente.)

31. august 1997 - jeg var student og hadde vært på fest, så en av de jeg delte kjøkken med kom med nyheten utpå formiddagen. Jeg husker at jeg så på tv hele dagen, men at jeg egentlig var litt overrasket over hvor viktig dette var for så mange.

17. januar 1991 - mamma vekket meg med nyheten om at kongen var død og jeg husker at hun gråt.

11. september 2001 - jeg var på salgskonferanse på Hotell Opera. Dette ville normalt sett vært hæla i taket og tenna i tapeten, men på grunn av det som skjedde ble hele arrangementet veldig amputert. Vi satt egentlig å så på nyhetssendinger det meste av samlingen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 10:29   #30
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22. juli 2011
Vi satt på flyplassen i Split, Kroatia og ventet på fly hjem da folk rundt oss begynte å sjekke mobiler. Vi kom hjem sent på kvelden og ble sittende foran tv i lang tid utover natta

31. august 1997
Ingen spesielle minner knyttet til det

17. januar 1991
Jeg tok lappen denne dagen


11. september 2001
Så de første nyhetene på jobb og ble sittende å følge med på tv hjemme resten av ettermiddagen og kvelden

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 10:32   #31
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

21.07.11: Vi var i Gøteborg, eldste spilte Gothia cup. Reiste innom rommet for å slappe litt av mellom slagene og satte på CNN. Der rullet og gikk det nyhetssak om bombing og bi så raskt at det dreide seg om Oslo. Dro på Liseberg men sjekket regelmessig oppdateringer.

31.08.97: Var hjemme hos mamma og pappa og så det på TV. Husker jeg fikk en veldig déjà vu følelse, akkurat som om dette visste jeg skulle skje.

17.01.91: Var nok hjemme, men husker ikke helt hvor jeg var. Men husker at det skjedde og at jeg tok med meg lillesøsteren min på Slottsplassen for å tenne lys. Men har ikke tidsperspektiv fra den tiden.

11.09.01: Var på jobb ute tilgang til noe annet enn radio. Mye rart som ble sagt første tiden, og skjønte ikke alvoret helt før jeg kom hjem of så på nyhetene.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 10:39   #32
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22. juli 2011
Ferie i mannens hjemland. Samboeren til mannens bror ringte og sa at det hadde gått av en bombe i Oslo - hadde vi fått med oss det? Det ble mye tv og nettaviser den dagen. Jeg husker best at jeg slo opp på en eller annen nettavis morgenen etter og at det lyste opp med svære typer hvor mange som var døde, og at jeg bare begynte å gråte.

11. september 2001
Var på jobb da det første flyet kræsjet. Jeg hadde sittet og grublet mye på hva pappa skulle få til bursdagen sin 2 dager etter, og jeg var litt sur på ham og tenkte egentlig at jeg ikke hadde lyst til å gi ham noen gave. Alt det ble glemt. Jeg kjørte ned bakken fra jobb da nyheten om at det andre flyet kræsjet kom på radioen. Jeg hentet manne på jobb og spurte om han visste hva som hadde skjedd, det gjorde han ikke. Jeg sa "dette kommer du ikke til å tro", og da jeg fortalte det sa han at det ikke kunne være sant!?!. Da vi kom hjem hadde vi ikke en gang tid til å gå rundt bordet og sette oss i sofaen - vi satt på salongbordet og så på tv'en.

31. august 1997
Husker ikke mer enn at jeg hadde vært på bryllup kvelden før, og at vi så en del på tv den dagen.

17. januar 1991
Jeg var student og vi var på klassetur på Hovden. Det skulle være en skikkelig festehelg - men all fest og moro på utestedene ble avlyst og det ble "forbudt" å danse. Jeg husker best at jeg syntes det var utrolig kjipt at festen ble amputert.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 10:46   #33
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

Den aller første nyhetssaken jeg har minne om, og som gjorde inntrykk på meg, var forøvrig Alexander Kielland-ulykken. Før det tror jeg ikke jeg forholdt meg til nyheter, eller foreldrene mine så aldri på nyheter mens jeg var våken (de så lite TV generelt, den var stort sett aldri på utenom barne-TV). Da var jeg 7 år. Den første sportsbegivenheten jeg har minne om var, nettopp, VM-stafetten i 1982 da Oddvar Brå brakk staven.

Andre nyheter som gjorde sterkt inntrykk i oppveksten var blant annet bryllupet til Diana og Charles (det gjorde tydeligvis mer inntrykk at hun giftet seg enn at hun døde -kan ha noe med alderen jeg var i da det skjedde ), da Grete Waitz tok sølv i maraton i OL 1984, forsvinningen av Therese i Drammen, Tsjernobyl-ulykken, Hilsborough stadium (nyhetsbilder av mennesker som ble klemt ihjel mot gjerdet hjemsøkte meg i lang tid), Berlinmurens fall, Scandinavian Star-ulykken, brannen på Hotel Caledonien og Challenger-eksplosjonen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 11:39   #34
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.328
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22. juli 2011
Var på vei hjem fra ferie på Sørlandet da vi fikk med oss begynnelsen på radio. Vel hjemme ble vi som resten av landet sittende og se på nyheter, og ble lamslått morgenen etter da vi fikk vite dødstallene.

31. august 1997
Dianas død.
Våknet til nyheten på morgenen. Ble vel ikke veldig preget av det, men husker jeg synes det var fryktelig trist, og fulgte med på nyhetssendingene.

17. januar 1991
Kong Olavs død.
Var student og vi var på studenkro. Plutselig hørte vi de som jobbet der: Vår kjære konge er død, baren stenger om 10 minutter.... Med det resultat at alle stormet til baren.

11. september 2001
Var hjemme med baby. Mannen ringte meg, og jeg ble sittende sjokkert foran TV`n.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 12:03   #35
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

31. august 1997
Dianas død: Husker ei venninne kom bort til oss (på hybel i Trondheim, som Karamell). Hun gråt. Det gjorde ikke jeg, men det var likevel en merkelig følelse.

17. januar 1991
Gikk på videregående da, i 2. gym. Må innrømme at jeg ikke har noe bestemt minne om denne dagen.

11. september 2001
Var på jobb, og husker en kollega ropte ut etter å ha sett opptak på en nettavis. Vi trodde også først at det var en ulykke, men følelsen av uvirkelighet tiltok jo utover ettermiddagen.

22. juli 2011
Skulle pakke ut av leid sommerhus på Sørlandet da Blåmanns bror ringte og fortalte at han (som ansatt i et departement) var blitt lettere skadet i et bombeangrep i Oslo. Siden fulgte vi med vantro utviklingen på Utøya på radio i bilen hjemover. Jeg har aldri vært noe radiomenneske, men her fulgte vi jo veldig nøye med. Jeg husker en reporter som tidlig nevnte et skyhøyt tall på antall døde på Utøya. Denne snutten ble bare spilt én gang, sikkert fordi tallet var ubekreftet - men dermed ble jeg ikke overraska da dødstallet kom neste morgen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 02-12-19 kl 12:33.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 12:58   #36
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22. juli 2011
Jeg var hjemme i sommerferie og hørte bomben, men trodde det var torden. Fikk ikke vite noe før mannen min kom hjem fra jobb, jeg hadde ikke vært på nett. Bor rett ved E16, så hørte sirenene gikk hele kvelden. Så ikke på tv før eldste var i seng, han var 4 år. Veldig spesielt, fordi flere av tidligere kollegaer av mannen var på tv som følge av bomben, rart å se de så skadet. Også rart fordi han jo skulle ha vært der, hadde han ikke byttet jobb året før.

31. august 1997
Da satt jeg på pauserommet på et storkjøkken jeg jobbet på, en av kokkene (som ellers var svært pragmatisk og nøktern) kom løpende inn og sa "Diana er død!!"

17. januar 1991
Husker ikke hvor jeg var da jeg hørte det. Men husker det var kjedelig fordi vi hadde kun NRK og ikke video, så i flere dager var det bare kjipe ting på tv. Dro til byen med venninne og la ned roser, og vi så begravelsen på tv på ungdomsskolen. Lærer ble sur fordi jeg hadde kjøpt potetgull.

11. september 2001
Hyttetur uten nett og tv med studiet. Samlet oss rundt en miniradio på batteri for å høre på, og måtte vente to døgn før vi kom hjem og sett bildene.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 13:36   #37
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

Tsunamien i 2004 ja, den er viktig.
Vi var hos svigers å feiret jul, der tas det overhodet ikke hensyn til barn mtp nyheter og skåning. Fullstendig mangel på antenner i det huset. Kun meg meg meg.
Jeg var mye ute å akte med ungene for å si det sånn.

Men jeg fulgte med, Frøknas venninne var på familieferie der, det var høydramatisk, men heldigvis overlevde alle av dem. Jeg trodde jeg hadde klart å skåne ungene nogenlunde, men de hadde fått det med seg. Påsken året etter var vi på Tenerife, Frøkna nektet å gå langs strandpromenaden og fikk "panikk" når hun hørte bølgene som slo mot land. Det ble snakket mye om ulykken i barnehage og på skolen pga familien som hadde opplevd dette, vi fikk hjem barn som livredde for at dette skulle skje der vi bodde (vi bor godt inn i landet), husker at jeg ikke var spesielt imponert over hvordan ungene fikk dette servert uten informasjon til foresatte. Jeg satt i SU og gav vel uttrykk for det der.

Åsta ulykken, skremmende bilder fra ulykkesstedet, jeg kan ikke huske hvor jeg var eller hvordan jeg fikk greie på det.

Den første nyheten, tror jeg, som har brent seg fast er Marianne-saken, jeg var livredd for å bli kidnappet og drept. Hysterisk redd. Og jeg fikk dejavu noen år senere med Therese saken, selvom jeg var mye eldre da denne saken rullet ut, var jeg livredd, Drammen var jo mye nærmere enn Risør.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 02-12-19 kl 13:46.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 13:46   #38
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Tsunamien i 2004 ja, den er viktig.
Vi var hos svigers å feiret jul, der tas det overhodet ikke hensyn til barn mtp nyheter og skåning. Fullstendig mangel på antenner i det huset. Kun meg meg meg.
Jeg var mye ute å akte med ungene for å si det sånn.

Men jeg fulgte med, Frøknas venninne var på familieferie der, det var høydramatisk, men heldigvis overlevde alle av dem. Jeg trodde jeg hadde klart å skåne ungene nogenlunde, men de hadde fått det med seg. Påsken året etter var vi på Tenerife, Frøkna nektet å gå langs strandpromenaden og fikk "panikk" når hun hørte bølgene som slo mot land. Det ble snakket mye om ulykken i barnehage og på skolen pga familien som hadde opplevd dette, vi fikk hjem barn som livredde for at dette skulle skje der vi bodde (vi bor godt inn i landet), husker at jeg ikke var spesielt imponert over hvordan ungene fikk dette servert uten informasjon til foresatte. Jeg satt i SU og gav vel uttrykk for det der.

Åsta ulykken, skremmende bilder fra ulykkesstedet, jeg kan ikke huske hvor jeg var eller hvordan jeg fikk greie på det.

Ja, når det gjelder tsunamien husker jeg vi prøvde å skjerme min fire år gamle niese så godt det lot seg gjøre, men hun så jo på barneprogrammene, og snudde vi ryggen til et øyeblikk kunne du være sikker på at de koselige programmene ble avbrutt av ekstra nyhetssending. Så selv om vi ikke satte på nyheter med ungene til stede så snakket hun likevel om kvelden om at ei stor bølge skulle komme og ta henne. Det er rart hvor mye de greier å snappe opp.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 14:43   #39
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

22. juli 2011
Hjemme.Bror min ringte for han hadde bekjente som var rammet. Fulgte med på tv.

31. august (!) 1997 Hjemme hos mamma og pappa. Var sykemeldt og skulle besøke en venninne om søndagen.

17.januar 1991.Var hjemme og skrev selvangivelsen. Vekslet mellom krig og kongen.

11.september 2001. Var på jobb og husker ennå Johnny kom springende inn og sa jeg måtte komme å se cnn på storskjerm. Hørte om Alqaida for første gang.

26.desember 2004 - tsunamien- Hjemme, lillesøs var fem måneder så var oppe tidlig om morgenen.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-19, 15:54   #40
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor var du? - Historiske øyeblikk

Jeg husker ikke så mye verken fra da kongen døde eller Diana. Har dårligere hukommelse enn flere, skjønner jeg.

11. september 2011 var jeg på bussen da det begynte å komme nyheter på radioen, men skjønte ikke helt alvoret og dro på trening. Så vel de første tv-bildene der.

Tsunamien husker jeg godt, jeg hadde venner som var på Sri Lanka da så fulgte litt ekstra med på det (selv om nyhetene var mest fra Thailand). Var hjemme hos foreldrene mine, så vi så mye på tv.

22. juli er vel det som har gjort mest inntrykk på meg på veldig mange år. Jeg hadde nyfødt baby, foreldrene mine var på vei til Oslo og vi satt i huset til søsteren min og ventet fordi de skulle låne det. De kom, og ikke lenge etterpå hørte vi det vi trodde var tordenvær (vi var på Holmlia, så et stykke unna sentrum). Mannen satt og surfet litt rett etter det, og etter hvert rant det inn med nyheter så vi satte på radio og var helt lamslått. Jeg sendte en del meldinger til folk jeg visste var i sentrum og skannet hodet for hvilke av vennene mine som jobbet i og rundt Regjeringskvartalet og var på jobb. Etter hvert kom meldingene fra Utøya, og det slo meg enda hardere. Jeg har vært på tilsvarende leir hver sommer i årevis og brukt hele ungdomstiden på politisk arbeid, så det traff så nært, i tillegg til at det jo var grusomt uansett. Den natten byttet vi på å mate baby og se på nyhetssendinger, det lille jeg sov hadde jeg mareritt. Det var så absurd å ha et nyfødt barn, og dagen etter hadde vi besøk av flere små barn (ikke babyer) og måtte late som ingenting.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no