Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-10, 22:17   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Stort smil

Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Vi bor ca 2 timer nord for Oslo. Vi skal til Kristiansand i juli. Jeg har barn som ikke liker å kjøre bil en hel dag, og blir bilsyke. Dessuten blir jeg alene med de i bilen, så jeg har ikke lyst til å kjøre hele turen på en dag.

Så da ønsker jeg tips om en fin plass å stoppe og overnatte. Det fint om det er noe "serverdighet" i nærheten som kan interessere 3 jenter på 6, 9 og 11 år.

Gjerne bademuligheter i nærheten, vi håper på godvær.

Campingplass er grei, vi har muligens med lavvo/telt. Men det er jo en fordel med mulighet for litt mer "luksus" om det skulle bli dritvær.

I følge kartene på gule sider er "midtveis" et sted mellom Holmestrand og Porsgrunn...

Tips?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:30   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Skien har et bra innendørs badeanlegg i fall det ikke er veldig bra vær. Jeg er ikke kjent med campingplasser og sånn rundt der. Ellers er jo Tønsberg og omegn fint om sommeren, men jeg kommer ikke på noe passende severdighet der... Foldvik familiepark kan være fint for jenter i den alderen forresten, det ligger utenfor Larvik og er et sted hvor man kan kose med dyr, hoppe i høyet etc. Og ha med grillmat, de har griller til utlån. Ikke nok severdighet til en heldagsaffære, men fint til 2-4 timer.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:34   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Jeg tenkte umiddelbart på Bø Sommarland, men da må dere jo et bittelite stykke lenger inn i Telemark.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:43   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Bø Sommarland tenkte jeg også på, men det er jo en omvei og kanskje ikke ideellt ved bilsyke å reise innover i Telemark.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:43   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

skien fritidseanlegg (tror jeg det heter). har et flott nytt badeland og himalaya utendørs klatrepark som er kjempegøy for store og små
Dere kan bo på sportellet som er hotell og vandrerhjem.

Anbefales!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:47   #6
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Sandefjord. Hvalfangstmuseet pleier å være morro for store og små. Eller dere kan gå en tur i midtås å se skulpturer og se på salamandere. Mange fine badestrender og lekeplasser. Også kan vi ta en kaffe på en av sandefjord utekafeèr.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:50   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Sommarland tror jeg ikke orker alene med de. De to eldste er veldig ivrig på sklier og slikt, mens minsten er ganske forsiktig av seg. Så det er litt vanskelig å holde styr på de og gjøre alle fornøyde...

Familiepark kan være noe, men vi har flere lignende parker i nærheten her.

Tønsberg er fint ja, vært der et par ganger for LENGE siden.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 22:53   #8
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Der kom det flere ideer ja.

Bading og klatring, høres ut som noe for mellomsøster. Noe nettsted m^2?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 23:13   #9
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Fant nettstedet deres. Ser ut som noe for oss kanskje...

Men gjerne flere tips og.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 08:17   #10
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Badeland i Langesund?

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 08:39   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

http://www.skienfritidspark.no

Jeg anbefaler også dette stedet, jeg og ungene overnattet på sportellet der i fjor.

Hm. Jeg limer inn rapporten fra fjorårets sommerferie, jeg!

Ulvefar måtte jobbe. Storesøster var åtte og Plutten nesten fire, og jeg er ikke alltid like glad i å være aleine med dem. Jeg har kronisk bekkenløsning og har en del smerter, og hater å føle meg utilstrekkelig og kjenne humøret dale og lunta bli kortere fordi jeg ikke har det bra fysisk. Men nå var jo ungene blitt så store, så kanskje vi skulle finne på noe ei uke, bare de og jeg? Hytta med svigers uten mannen fristet ikke veldig. Hjemme med altfor mye TV og dårlig samvittighet over ting som ikke ble gjort uansett hva jeg prioriterte fristet enda mindre.

Så vi la ut på en ukes bilferie. Basert på utgangspunktet høres det muligens ut som reinspikka galskap. Men dette var verdens sakteste bilferie. Vi skulle nemlig til sommerhuset vårt på Sørlandet. Og så bor vi i Nittedal. Den bilturen pleier å ta fem timer. Vi brukte seks dager.

Første dagen kjørte vi langt. Helt til Horten, til Vikingsenteret Midgard. Der var det utendørs lekeplass med tresverdfekting, arkeologisk utgravning av glassperler, pil og bue, tautrekking i nydelige omgivelser med gravhaugene rett bortenfor. Og et akkurat passe stort lite museum. Og kafé. Så kjørte vi kystveien til Tønsberg og overnattet hos Lille Rosin.

Neste dagen skulle vi dra ganske tidlig, men ungene lekte så fint sammen så vi drøyde det og lekte i hagen i stedet. Vi skulle fra Tønsberg til Skien. På veien hadde det blitt så fint vær at vi fant et skilt til en badestrand og ble der litt. Storesøster er ei havfrue, Plutten er en småpysete liten fyr som elsker å leke på stranda og grave i stranden. Jeg hadde bok. Da vi var ferdige kjørte vi videre, til Skien Fritidspark. Der var det et flott badeland, og sportell å overnatte på. Godt for en bekkensliten mor å bare måtte vakle hundre meter til senga da vi kom fra bassenget!

Dagen etter dro vi på tur på Telemarkskanalene med Victoria. Vi kapret oss et bord i baugen under dekk, og hadde med bøker og tegnesaker. Storesøster fløy rundt og ble kjent med jentene i byssa, samlet sammen kopper og glass og fikk en vaffel for jobben. Og en svele! Plutten tegnet tegning til alle menneskene på de andre bordene og tok med store øyne imot ispenger fra en gammel mann som ble så glad for sjørøverkartet fireåringen hadde tegnet til ham. Det var spennende med slusene, både fra dekk og fra koøynene. Vi gikk av i Lund og tok bussen tilbake til Skien og dro tilbake i badeland, og sov ei natt til på sportellet. Barnevennlig frokost og rolig og uhøytidelig sted.

Så kjørte vi litt tilbake og ned til Helgeroa, hvor kusina mi og dattera hennes har campingvogn. Ungenes første opphold på campingplass - spennende å sove i campingvogn, masse unger å bli kjent med, en katteunge som måtte reddes ut av et fortelt.

Dagen etter kjørte vi til Risør og besøkte Akvariet der. Lite folk, oversiktelig og lite og masse å se på. Vi sto lenge og så på de forskjellige fiskene og snakket om hvor de levde og at det var sånne nedenfor brygga. Og så gikk vi tur langs bryggene og spiste is. Så kjørte vi rolige småveier til Bokbyen Tvedestrand og ruslet rundt i bokhandler og ungene fikk plukke ut hver sin bok i en bruktbokhandel. Derfra var det ikke langt til Froland utenfor Arendal, hvor vi grillet og overnattet hos Nabojenta.

Egentlig hadde vi tenkt å overnatte på en campingplass til, i campinghytte, men moren min hadde ankommet sommerhuset en dag før tiden og ønsket oss velkommen dit, så da kjørte vi den siste timen av turen dit.

Så ja, det er stas med Dyreparken og store fornøyelsesparker og det går fort å suse seks-sju timer på en dag og man kan kjøre på natta. Men det har også sin sjarm å være på verdens sakteste bilferie. Der hvor man kan stoppe når ungen i baksetet sier "se, ei ku!" og hilse på kua. Og man kan se på småstedene hvor folk bor i stedet for å bare se jorder og bensinstasjoner fra Europaveien. Og se alle de små museene og sentrene som finnes rundt omkring i et land som er rikt på lokalkultur. Og finne seg en badestrand fordi det var sol akkurat da.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 08:47   #12
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Så deilig og avslappende Acsa
Kan du sende litt av den avslappende og behagelige måten å reise på ned til meg?

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 10:13   #13
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor skal vi stoppe på vei til Kristiansand?

Hørtes veldig deilig ut Acsa. Tror ikke jeg vil bruke 1 uke dit, men her var det mange idéer. Vi skal jo hjem igjen også.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no