Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva er ditt beste husmortips?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 08:29   #121
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvis micro'n er skitten, sett en dyp tallerken med vann og en halv sitron på full guffe noen minutter. Tørk deretter av med en fuktig klut. Dampen gjør at fettet/matrester løsner.

Denne skal testes ut i dag
Hater å vaske micro'n

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 09:50   #122
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Å skaffe seg vaskehjelp er et søkkandes godt tips.

  Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:22   #123
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Å skaffe seg vaskehjelp er et søkkandes godt tips.

Det var det første jeg tenkte da jeg så overskriften også.

Ellers: Når du skal bruke asparges, bøy de forsiktig. De knekker der hvor den "slappe" delen av stilken går over i den "friske". Dermed får du bare med den delen som er helt fersk.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:35   #124
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Når du skal fryse kjøttdeigen, press den helt flat i en brødpose. Den tar mindre plass og tiner kjempefort!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 11:43   #125
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Når du skal fryse kjøttdeigen, press den helt flat i en brødpose. Den tar mindre plass og tiner kjempefort!

Har jeg aldri tenkt på - tusen takk!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 15:22   #126
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Jeg husker jeg leste følgende i et eller annet ukeblad på 80-tallet, da de hadde en spalte med blant annet "husmortips":

Jeg har nylig funnet på noe helt genialt! Kjøper du store mengder kjøtt, fisk etc, så er det kjempepraktisk å dele det opp i mindre porsjoner og deretter fryse det ned. Slik slipper man å tine alt når man bare skal ha en middag.

Hilsen Ivar.

Nei, DET har jeg aldri tenkt på, Ivar!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 20:19   #127
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Jeg har skaffet meg en samboer som er litt huslig. Det også er et veldig godt tips altså. Han klarer "desverre" ikke å sitte stille
Det er jo litt fint, for det klarer jeg.

  Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 21:10   #128
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg har skaffet meg en samboer som er litt huslig. Det også er et veldig godt tips altså. Han klarer "desverre" ikke å sitte stille
Det er jo litt fint, for det klarer jeg.

Tiltredes.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:08   #129
Mille82
Nybegynner
 
Mille82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 15
Mille82 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Hei.
Er du uheldig å søler stearinlys på duker, klær ol venter du til det er stivt og plukker forsiktig vekk det som løsner selv , så legger du avispapir over (mere enn en side) og stryker med svak varme over avispapiret. Da smelter stearinet fra duken og avisen trekker det til seg.

Tyggis på klær ol må rett inn i fryseren i mere enn en time før dere piller på den ...

Skal du lage gelè og har problemer med å få den fint ut av formen eller bollen? skyll altid formen med kaldt vann rett før du heller gelèen i...

Mille

Mille82 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:07   #130
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Mille82, her.

Hei.
Er du uheldig å søler stearinlys på duker, klær ol venter du til det er stivt og plukker forsiktig vekk det som løsner selv , så legger du avispapir over (mere enn en side) og stryker med svak varme over avispapiret. Da smelter stearinet fra duken og avisen trekker det til seg.

Jepp. Tørkerull fungerer enda bedre, tror jeg.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:12   #131
Mille82
Nybegynner
 
Mille82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 15
Mille82 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

tror du?
hihi - du får leke med lys i kveld å finne det ut.... avispapir er bra til nesten alt-- puse speil og vinduer bla

__________________
Mille
"Old enough to know better,
Young enough to do it anyway"
Mille82 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:17   #132
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Mille82, her.

tror du?
hihi - du får leke med lys i kveld å finne det ut.... avispapir er bra til nesten alt-- puse speil og vinduer bla

Pøsj, ikke nå lengre.
Den trykksverten de bruker nu til dags duger absolutt ikke til vinduspuss.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:25   #133
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Om man har vært så uheldig å ha brent noe i en stålkasserolle (gode husmødre gjør jo ikke slikt, men det kan jo hende at "jenten" har vært uheldig) tar man, i stedet for å skrubbe med f.eks. en stålball eller noe annet, litt oppvaskmaskinpulver oppi, blander i litt vann og lar stå over natten. Dagen etter er det bare å skylle ut det brente.

Grunnen til at dette er så genialt er at om man skrubber stålkasseroller med stålball vil man lage små riper i stålet som igjen vil gjøre fjerning av matrester enda vanskeligere ved en senere anledning.

Samme triks anbefales for skitne oppvaskkummer (med feks te som gulner hele kummen *tedrikker*).

Tips 2: I stedet for å smøre inn hvitevarene i stål med stålglans daglig, kan man bruke solsikkeolje. Ta litt på kjøkkenpapiret og smør det uover og det vil holde seg glansfullt en stund- må selvagt gjentas med jevne mellomrom. Anbefaler også å vaske av stålet godt før man smører på med oljen

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no