Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Teknisk kjøkkenhjelp noen?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-06, 23:37   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teknisk kjøkkenhjelp noen?

Hva med en tråd hvor vi kan dele våre beste kjøkkentekniske tips? Da mener jeg ikke oppskrifter, men hvordan man GJØR tingene.
Jeg lurer for eksempel veldig på hva som er den beste måten å håndtere ingefær for woking. Bør den hakkes, raspes eller skvises, presses?

Jeg kan legge til at mitt beste tips p.t. er boil-in-bag ris. Jeg er dysfunksjonell i forhold til riskoking, det er så vanskelig med dette vannet og mengden. Men med boil-in-bag får selv jeg til risen.

Og hvitløk som skal hakkes: Jeg har lært at den beste måten å håndtere dette på er å skjære av endene på feddet, legge feddet på skjærebrettet, legge kniven flatt (viktig! flatt, feddet under bladet på kniven) oppå og gi kniven et rapp med knyttneven slik at feddet blir knust. Da er du allerede halvveis i opphakking, og skallet er lett å få av. (Ikke knyttneven mot eggen på kniven, det skjønte du )

Og hva med stivpiskede egg? Hvorfor blir det av og til stivt og av og til ikke?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 23:39   #2
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Eggehvitene blir ikke stive om det er en anelse plomme i de.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 00:05   #3
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Eggehvitene blir ikke stive om det er en anelse plomme i de.

Og hvitene blir heller ikke stive hvis det er fett i bollen du visper i fra før, derfor rådes man ofte til å piske i stålboller ol som er lettere å avfette enn plast f.eks

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 00:15   #4
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Bra tråd!

Mine beste tips er

  • nesten alt kjøtt, fugl og fisk som stekes blir saftigst og kommer best til sin rett hvis det stekes på litt høy varme i stekepanne først for å få stekeskorpe, for så å hvile seg til toppen i stekovnen etterpå. Jo lavere temperatur og lengre tid jo bedre. Digital tempmåler er super, da kan du stille den inn på hvilken kjernetemp du ønsker at kjøttstykket skal ha, variere jo fra type kjøtt/fisk, men som grunnregel tenker jeg 70 grader maks, og hvis jeg ikke skal ha mange middagsgjester det hadde vært frytkelig flaut å matforgifte, så nøyer jeg meg ofte med mye lavere temperatur *modig*
  • Romtempererte ingredienser gir oftest best resultat, den som var flink til å planlegge ...
  • vente med å salte pastavannet til vannet har kokt opp, saltvann har høyre kokepunkt enn springvann

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 00:23   #5
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

og i stivpisket eggedosis til eks kaker skal mel og sånt vendes inn med slikkepott, IKKE røres inn for da blir kaken seig,hard og tung.
Fikk jeg streng beskjed hos,av min konditor venninne

Og til eggehvite pisking: rene visper og som de andre sier ren bolle

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no