Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Det hoper seg opp med rene klær

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-13, 19:16   #21
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Her må mannen brette sine egne klær (som i praksis betyr dyttet inn i skapet sitt, men det er helt greit, jeg trenger ikke se på det), og jeg synes det hjelper bare det.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 19:20   #22
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Klesbretting er det husarbeidet jeg liker best. Det er den eneste formen for husarbeid som jeg synes er litt terapeutisk. Men å LEGGE BORT de brettede klærne - BOOOORING!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 19:33   #23
Philippa
Aktiv
 
Philippa sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 256
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg liker også å brette klær! (Mulig yrkesskade fra da jeg jobbet i klesbutikk i studietiden?) Jeg tar tøyet ut av tørketrommelen når det er tørt og bærer det opp en etasje. Der sorterer jeg: mine, barnas og mannens klær i hver sin haug, samt alt som skal strykes i en egen haug. Bretter og legger bort alt Etterhvert. Stryketøyet legges i egen kurv, og tas en annen gang. Nå ligger håndklær, sokker, truser, strømpebukser, vaskekluter igjen. Det bærer jeg opp på badet oppe, der vi oppbevarer slikt. Bretter håndklær og vaskekluter med tellekant, men truser og sokker legges bare oppi hver sin kurv. Sokkene får man pare selv kår man skal ha de på!
Jobber målbevisst, effektivt og ofte, slik at det ikke tar så lang tid hver gang.... Men det blir myyyye klær!!

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 19:37   #24
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Løsningen er å ha liten plass slik at klær faktisk må brettes sammen før neste vask henges opp. Det er ingen plass å slenge de rene klærne så de ikke ligger i veien.
Men ja, det er pyton kjedelig.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 19:54   #25
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg vasker, tørker og bretter klær for sju personer. Ungene må bære tøyet sitt på plass, for det er den absolutt verste jobben. Hvis ungene er med og bretter klær, blir det ikke så veldig rett og fint. Jeg har en liten greie med orden i klærne, så derfor har jeg endt opp med å gjøre det selv heller enn at det gjøres slurvete. Men jeg revurderer hele tiden. Styret med klesvask, tørk og bretting er husarbeidet jeg bruker aller mest tid på.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 20:06   #26
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Klesvask for mange personer tar mye tid. Selv syns jeg det er mest styr med sortering før vask og faktisk få det gjennom maskinen. Bomullsprogrammet tar 2 timer i den nye maskinen, men jeg ser det blir renere og godt skylt. Jeg koker sengetøy, håndklær og slikt av og til, og plagg som helst skal vaskes alene gjør at ting tar tid og maskinen går minst et par ganger for dagen. Riktignok føler jeg ikke bretting av rene klær tar spesielt mye tid, men alt i alt, mye tid til klesvask. Masinene gjør alt arbeidet, men man skal huske på å få dem i gang og ta inn og ut av dem også.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 20:25   #27
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg har begynt å ta med meg headsett. Hører enten på musikk eller tar telefoner jeg burde tatt for lengst. For eksempel skravlesamtaler med venninner. Da går det mye lettere. Det hoper seg opp her også....

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:25   #28
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Løsningen er å ha liten plass slik at klær faktisk må brettes sammen før neste vask henges opp. Det er ingen plass å slenge de rene klærne så de ikke ligger i veien.
Men ja, det er pyton kjedelig.

Det er alltid en plass et sted

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:30   #29
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg bretter minst mulig. Ungene og mannens klær, i tillegg til kluter og undertøy, er i trådkorger. Så ofte er det nok med en liten sorteringsrunde, og så kan trådkorgene med rent tøy settes nesten rett fra vaskemaskina og inn i skapet. Rosa klær skal som regel rett i lille skatt sitt skap, det gjør ingenting om strømpebukser og gensre ligger om hverandre. Husbonden får leve med at tskjorter og boksere ligger i samme kurv, eller så får han sortere det selv.

Sokker tar vi i ny og ne når det er helt tomt. Sist dro jeg med meg et par nabounger på sokkeleken i tillegg til mine egne.

Mitt tøy skal henges opp. Det tar litt lengre tid, og da hoper det seg gjerne opp. Håndduker og sengetøy er vel det eneste som skal brettes. Så lenge det får plass i skapet er det brettet riktig.

Det er viktigere at det blir gjort, enn at det blir gjort perfekt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:35   #30
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Vi hadde også dette problemet før. Men så utarbeidet vi et genialt system, så nå går alt så meget bedre.

Jeg har benk over vaskemaskinen og tørketrommelen. Der bretter jeg tøyet. Jeg bretter en og en ting mens jeg tar det av snora. Og legger det rett ned i den boksen der de hører hjemme. Vi har en stor gjennomsiktig boks fra IKEA hver. Med navn og lokk på. Disse står på vaskerommet. Hver og en har ansvar for å legge det i eget skap når den er full.

Også har jeg en musicangel stående der inne. Så jeg bare kobler til mobilen og hører på musikk mens jeg holder på. Vi har også tre forskjellige skittentøys dunker. En for hvitt, en for 40 grader farget, og en for 60 grader. Så slipper jeg å sortere før jeg får satt på en maskin. Funker finfint!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:36   #31
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hater å brette klær. Så jeg dumper alt i sofaen, ser på TV og bretter.

Her og. Og er programmet interessant nok, hender det også jeg gyver løs på skuffen hvor alle enslige sokker samles. Da blir par funnet igjen, og jeg kan klappe meg selv på skulderen, for det er den desidert verste jobben jeg gjør.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:38   #32
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Brette klær er noe av det beste jeg gjør mtp.husarbeid.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:54   #33
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hater å brette klær. Så jeg dumper alt i sofaen, ser på TV og bretter.

Det gjør jeg og, med mindre huset er (relativt) nyvasket. Da kommer det en del lo fra trommelen, så da står jeg på vaskerommet og bretter. Jeg tar med min elskede ipad og hører på favorittmusikken på WIMP, og har det ganske fint i grunnen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:55   #34
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hater å brette klær. Så jeg dumper alt i sofaen, ser på TV og bretter.

Samme her, da glemmer man litt at det er så kjedelig.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:55   #35
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Men så hater jeg ikke å legge sammen klær, det er noe av det "beste" jeg gjør. Støvsuging, derimot, don't get me started ...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 21:57   #36
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg laget et overslag i gårsdagens rent tøy aksjon: "bare" 2750 vaskemaskiner igjen før siste unge fyller 18 år

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 22:03   #37
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men så hater jeg ikke å legge sammen klær, det er noe av det "beste" jeg gjør. Støvsuging, derimot, don't get me started ...

Nettopp!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 22:15   #38
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg kjøpte inn plastdunker i forskjellige farger, sorterer klærne til den enkelte rett fra tørkestativet, og når dunken er full så rydder ungene (01 og 05) på plass sjøl. Nei, de bretter ikke og det ser ikke ut i skuffene, men det er da virkelig ikke noe stort problem? Hvis jeg var opptatt av å "brette riktig" hadde jeg måttet stå og gjøre det selv, derfor er det noe jeg har bestemt meg for å gi blaffen i. Jeg bretter bare mine egne klær, og håndklær blir ofte tatt i bruk igjen før de kommer seg til skapet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 22:25   #39
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg liker å brette klær, for det gir meg en liten pust i bakken. Jeg bruker som regel å gjøre det om kvelden, og da setter jeg gjerne på litt rolig musikk og får litt tid for meg selv med helt rolige ting. Og så er det jo et deilig syn å se at en rotete haug blir til ryddige rader med klær.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 22:39   #40
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg legger sammen klær foran tv'n hver søndag og tirsdag kveld. Søndag tar jeg hele ukas vask + lørdagens, og tirsdag har søndagsvaskene tørket og jeg har kommet meg etter søndagens megabretteprosjekt. :svett:

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no