Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Husjakt - hva passe på?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-12, 21:16   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husjakt - hva passe på?

Jeg sitter og ser på nok et prospekt. Dette er et hus bygd i 1968. Jeg har ikke sett boligsalgsrapport ennå. Noe sier meg at jeg må være spesielt obs på drenering og tak, men er det noe annet jeg skal være spesielt obs på? Det er et nytt bad og et kjøkken som må renoveres før innflytting.

Jeg lurer også på om det er mulig å flytte røropplegg på et kjøkken eller om det er noe i nærheten av umulig? (tenker på å åpne opp).

Og hva er kravene for å tilfredsstille krav om varig opphold? Det står i endel prospekter at rom sånn og sånn ikke tilfredsstiller krav til rom for varig opphold - hva ligger i det?

Må man søke for å sette opp en lettvegg og lage et soverom?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 21:21   #2
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

* hvor gammel er strøm/el systemet?
* hvor gammel er rørene i huset*
* alder på tak, vinduer, klenning, drenering (hva slags drenering og når ble det utført?)
* alder på vinduer (se etter enkle vinduer, punkterte vinduer og råte)
* hvordan er pipe/ildstedet? Er det dagens krav eller må det evnt rehabiliteres? Evnt annen varmekilde?
* isolasjon innvendig/utvendig
* kjeller -fukt?-
* se etter mugg, sopp, råte (lukt!!),
* må kjøkken og/eller bad pusses opp? (husets to dyreste rom)
* parkering?
* beliggenhet, naboforhold, nærmiljø osv

Var det jeg kom på i farten.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 21:29   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Hvor mye penger har dere mulighet til å legge i oppussing og arbeid som trengs?

Tak og fukt må dere sjekke.
Isolasjon er ikke så bra som på nye hus.
Elektrisk anlegg bør sjekkes.
Som du vet skal vi inn i et hus fra 68 og ser at det koster å få det istand.

På kjøkken kan rør flyttes.

Jeg ble nysgjerrig på hvilket prospekt nå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 21:31   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Viktig å ha med en fagmann som kan sjekke fukt og andre ting. F.eks en takstmann/byggeleder.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:28   #5
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Et rom for varig opphold skal ha vinduer, godkjente rømningsveier, og et minstekrav til areal. Mellomstuer og kjellerstuer er typisk eksempler på rom som ikke nødvendigvis tilfredsstiller slike krav, og dermed ikke er egnet som soverom.
Hvis dere har tilgang til kjeller bør det være greit å flytte røropplegg, dette ville jeg ha fått med en fagmann til å sjekke.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:36   #6
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

I tillegg til de gode rådene over tenker jeg det er viktig å ikke undervurdere egne krav eller overvrdere egne evner... Hvis alle vinduer og dører må byttes, noe dere må regne med ganske snart, er det feks overkommelig eller veldig dyrt avhengig av hvor hendige dere er...

Spennende!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:44   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Er det nye badet gjort av fagfolk og de har papirer på det? Nytt betyr <5 år?

Varig opphold betyr krav til lysflate (vinduer), rømningsvei og volum (av det følger areal).

Har arbeider generelt utført av fagfolk?

Radonmåling?

Istapper om vinteren?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 22:48   #8
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Lettvegger kan man sette opp uten å søke.

Basert på egne erfaringer med nytt hus i sommer;
Se etter hvor stoppekrana for vannet er, og sjekk at den er bare for dere. Det samme med sikringsskapet.
Trekk i doene, og sjekk at ikke flotøren(?) er gåen på en av doene, og den må byttes første uka i nytt hus.
Se etter vifter/avtrekk på bad. Det er vel ikke noe man må ha, men det er veldig bra på bad uten vindu.
Sjekk om ytterdøren er hel, uten sprekker. Og sjekk at den ikke gliper. Slik at dere ikke må bytte den før vinteren.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:00   #9
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Angående ytterdører kan jeg også kommentere at de bør kunne lukkes og låses av skolebarn, ellers risikerer man å komme hjem til åpen dør. Ofte er sånne gamle dører og låser veldig trå. Barna kan tro de har lukket, eller gi opp. Dumt når de eldste skal gå hjem alene også.

Eventuelt må man bytte lås og / eller dør.

Jeg lå våken i natt og snoket på finn. Mest på hytter, men jeg kikket på utvalget i din region også. Så det var hus med fin beliggenhet, men der ingenting var gjort med rør, elektrisk, vinduer, dører, tak etcetera. Er det huset jeg tror det er kan det over tid bli like dyrt å fikse på som å rive og bygge nytt. Men det avhenger såklart av hvilken standard og komfort dere vil ha.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:07   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Hvorfor lurer jeg på istapper?

Balanse: Det er sånt jeg spekulerer på ja. Dette huset ser jo på papiret på ingen måte ille ut, men jeg har ikke peiling på sånt som elektrisk og rør. Det er noe man typisk må bytte ut på et hus på den alderen? I såfall er det jo endel jobb, for da må man jo ned med endel vegger etc.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:08   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Prospektet vil gi mer info. Hus fra 68 kan være i bra teknisk stand altså. Å bytte ytterdør eller do anser jeg som en bagatell. Å drenere, skifte varmekilde, bytte ut alt røropplegg og elektrisk anlegg er større ting.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:09   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Istapper vil avsløre om huset er godt nok isolert. Er taket uisolert vil det dannes store istapper om vinteren.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:19   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Jeg har kjøpt meg hus fra 1959, så det behøver ikke å bli så dyrt, hvis ting er fikset underveis. Stort sett alt som er på lucifine sin liste er gjort/godkjent på mitt, ellers kunne jeg ikke som eneforsørger kjøpt det.
Men er man ikke hendt selv, så blir det jo dyrt nesten uansett hva man skal gjøre.

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:20   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Ah. Så istapper fra taket/hva heter de rennene på bokmål - takrenne? , vil man ikke ha?

Ytterdør er bagateller. Interiørmessige greier er bagateller. Kjøper vi det huset der kommer vi til å rive peis først som sist slik at bytte av ildsted må vi ta med i beregningen. Det samme med fiks av kjøkken og selvfølgelig noe maling og sparkling og sannsynligvis bytte av parkett i stue.

Det jeg ikke vil gå inn på er et prosjekt som krever at vi drenerer eller bytter tak eller hiver ut alle vegger for å fikse røropplegg eller elektrisk. I såfall skal huset være priset ned, og min erfaring er at ikke alle ser sånt, derfor går ofte hus hvor det må gjøres veldig mye uforholdsmessig høyt i pris fordi 3-4 stk begynner å by mot hverandre fordi de tror de er i ferd med å gjøre et kupp.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:24   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Hvis dere planlegger å bytte ildsted må dere også sjekke om dere må ha nytt stålrør i pipe for å få det godkjent.

Ny drenering er noe man også må tenke på med nyere hus enn 68. Det kommer veldig an på grunnen huset står på. Et hus fra 68 kan være knusktørt med gammel drenering og et hus fra 90 kan være fuktskadet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:25   #16
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Ja jeg så ikke på det med dører som en krise altså, må bare nevnes. Og som Fnatten er inne på kan det tekniske være ok. Det er derfor jeg maser om hva slags standard man ønsker seg. I min region er det nærmest utenkelig å bo i hus uten glatte gipsvegger, induksjonsovn, varme i gulvene osv osv. Jeg synes ikke det er livsnødvendig, selv om de to siste definitivt er deilig. Har de allerede skiftet til varmepumpe er jo det bra, er taket godt vedlikeholdt holder det sikkert ti år til minst, skal dere ikke ha inn gulvvarme, induksjonsovn og andre strømslukere er kanskje det elektriske ok også? Jeg er eier av hus fra samme periode, der har det vært gjort tre oppgraderinger av det elektriske, tak er byttet og alle vinduer unntatt to er byttet. Dreneringen har holdt stand og det er null problem med fukt og mugg, sånn for å dele noe positivt.

Dere vil nok få god hjelp i tilstandsrapporten.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:25   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Er elektrisk anlegg skjult eller åpent? Et elektrisk anlegg som ligger åpent eller bare skjult i lister er lettere og billigere å bytte ut enn om det ligger bak veggplater.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:25   #18
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.005
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ah. Så istapper fra taket/hva heter de rennene på bokmål - takrenne? , vil man ikke ha?

Det jeg ikke vil gå inn på er et prosjekt som krever at vi drenerer eller bytter tak eller hiver ut alle vegger for å fikse røropplegg eller elektrisk. I såfall skal huset være priset ned, og min erfaring er at ikke alle ser sånt, derfor går ofte hus hvor det må gjøres veldig mye uforholdsmessig høyt i pris fordi 3-4 stk begynner å by mot hverandre fordi de tror de er i ferd med å gjøre et kupp.

Det vil man ikke ha nei.

X har drenert, bytta rør utenfra og inn og fått nytt sikringsskap. Røra ble bytta siden han likevel måtte drenere, men det viste seg å være veldig lurt. Huset hans er like gammelt som det du ser på. Taket var tatt allerede.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:28   #19
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Balanse.. I ditt område er jo også boliger i større grad av nyere dato siden området har eksplodert de siste 30 år.
I Kattas område skjedde vel mye av byggingen rundt 60-70- tall og større boliger nyere enn dette er det ikke mange av. Da må man vel ut av byen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:29   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husjakt - hva passe på?

Det kommer jo helt an på hvor mye dere er klare for å gjøre? Isåfall er det viktigste hva som MÅ ordnes asap og hva som kan vente.
Vi har et hus fra 72 der vi har byttet varmekilde og jobber med å bestemme oss for skifte av kledning, etterisolering og vinduer. Drenere må vi gjøre senere, badet er gammelt og i det hele tatt. Så lenge det ikke er akutte ting med huset, er det jo ikke noe problem å gjøre ting etterhvert så lenge man har litt penger igjen og ikke går helt på dunken ved kjøpet.

For oss var det eneste mulighet for å kjøpe hus i området å velge den standarden der, og vi så på mye som var i mye dårligere stand. Vi kjøpte 10 liter maling og malte over det verste, lever godt med det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no