Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Stiklinger og avleggere

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-12, 10:45   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stiklinger og avleggere

Kan noen fortelle meg litt om hvordan man går frem for å få det til å dyrke frem stiklinger og avleggere, og om det er noe spesielt man må passe på / huske på?

Tar man feks en liten spire fra en blomst, med en rot-tråd, og setter det i en potte, og så vokser den seg større og sprer seg utover potten? Skal det stå i vann i ukesvis og få flere røtter? (Og hvordan unngår man i så fall at det mugner?)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 10:48   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stiklinger og avleggere

http://moseplassen.com/2008/05/om-ta...re-planter-av/

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 11:08   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stiklinger og avleggere

Så smart!

Jeg var så uheldig å brekke av noen stilker av en blomst jeg kjøpte, og har hatt den stående i vann i vinduskarmen siden (den slutter jo aldri å blomstre! Skikkelig kult!).


Så dette vil si, at dersom jeg setter den i en potte med jord istedetfor, så vil den slå røtter og bli en ny plante?

Men, sprer de seg også, eller blir det "bare" den ene stilken man planter som vokser?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 11:52   #4
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stiklinger og avleggere

Dette varierer veldig fra plante til plante. Pelargonia er f.eks en veldig enkel plante å ta avlegger av. Man klipper av en stilk, sørger for at det er ca tre blader på og setter den rett ned i en pote med jord. Den vokser gjerne ganske fort og får blomst ganske raskt. Siden den ikke tåler norsk vinter må man sette den i potte og ta den inn om vinteren. Jeg er ikke sikker på hva slags plante du har der, men det ser ut som en sommerblomst, og da vil den ikke spre seg fra år til år men bare gi deg blomster i sommer.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 13:00   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stiklinger og avleggere

Ja, det har du jo rett i. Jeg lurte opprinnelig på stauder som kommer igjen, men så så jeg lenken til Mei, og den blomsten så ut som den jeg hadde, og så kom jeg på at jeg kunne jo sette potte på den og få røtter.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no