Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-11, 11:24   #21
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Overser og panikkrydder før besøk. Arbedsdeling går mest i å kjefte på hverandre.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:40   #22
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Jeg har blitt flinkere til å ta ting litt etter litt, men det er laaangt igjen til jeg kan kalle meg strukturert....

De dagene jeg våkner ekstra tidlig, vasker jeg ei maskin med klær på morgenen. Ellers tas klesvask med en gang jeg kommer hjem fra jobb, prøver å ikke la det hope seg opp. Blir lettere nå som jeg har fått tørketrommel

Gulvvask og støvsuging er jeg elendig på, der tar jeg det når det blir for ille. Bad tas ofte når klesdunkene er tomme og ungene er borte

Sengetøy pleier jeg ta de helgene ungene er hos faren, lettvindt...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:41   #23
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Flylady er genialt jeg klarer ikke å følge det hele tiden, men sonerydding på timer funker veldig godt både alene og sammen med unger. Og å holde kjøkkenvasken ren og ryddig, gjør at ryddigheten flytter seg utover i huset nesten av seg selv. Halleluja!

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:43   #24
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Jeg har en app som forteller meg hva jeg skal gjøre når, men jeg har visst sluttet å bruke den. Da virker den ikke like bra, viser det seg. Dusjkabinettet har jeg dog stålkontroll på, det tar mannen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:14   #25
Suppehue
Aktiv
 
Suppehue sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 112
Suppehue er litt kul
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Samboeren har aldri måttet gjøre en dritt hjemme under oppveksten. Så det aller meste av husarbeid gjøres av meg. Han har en fast oppgave, og det er å skifte sengetøy på vår og knertens seng, på søndager. Ofte må jeg minne han på det dessverre. Han er flink til å tømme oppvaskmaskinen.

Ellers tar jeg meg av det meste andre, gjerne på fredagen. Liker å ha rent hus til helgen. Vasker hele huset en gang i uken, støvsuger ekstra innimellom da vi har hund..

Har en god rutine på klesvask. Kokvasker håndklær og sengetøy en gang i uken og slenger det i tørketrommelen. Da setter jeg på ullvask og vanlig vask som jeg henger opp på badet, det tørker lynraskt pga varmen fra tørketrommelen.

Suppehue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:17   #26
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Opprinnelig lagt inn av Suppehue, her.

Samboeren har aldri måttet gjøre en dritt hjemme under oppveksten.

Da må du sørge for at han ikke fortsetter slik, da! Og at evt. barn også lærer seg å ta i et tak

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:20   #27
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Vi har satt bort det vi ikke rekker til en som heter Ingen.
Helt gratis.
Han er ikke så veldig effektiv, men gjør veldig, veldig sjelden feil.

Evt:
- vi vasker IKKE alle flater i huset hver uke og vi støvsuger IKKE innimellom det.
- vi skifter IKKE på senga en gang i uka
- vi desifiserer ALDRI dusjkabinettet
- vi vasker doen når vi vet at vi får gjester
- vaske soverommet? hvorfor gjør man det?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:23   #28
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Å vaske hele huset på en dag orker jeg ikke. Det blir jo i såfall etter jobb og middag, og da er jeg rimelig sliten. Jeg er avhengig av å dele alt opp i mindre jobber/oppgaver.

Her tar både mann og barn tak altså. Det virker bare litt uoverkommelig likevel siden rutinene svikter.

Og jeg syns det er mye mer hyggelig å ha det pent rundt meg. Noenlunde iallefall. Litt skitt og rot kan tåles, men alt må jo tas til slutt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:26   #29
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

All vasking gjøres lørdager, både når det gjelder gulv, klær, sengetøy mm. Unga sendes ut til å leke og vi voksne vasker og shiner i noen timer. Fellesarealene blir støvsugd hver dag, barnerom og soverom ca. to ganger i uken eller ved behov. Etter at unga er i seng blir det en halv times powerrydding hver kveld, slik holder vi det stort sett ganske ryddig og rent (noen med støv på hjernen ville nok ikke synes det var perfekt nok, men for oss er det bra nok slik).

Løsningen er å bo trangt og skaffe seg et par tre husdyr i tillegg, da vasker og rydder man mye flittigere enn når man har mer plass å boltre seg på *jungelord*

Ellers liker jeg flylady prinsippet, men problemet med sonevask er at det aldri blir helt ryddig overalt, man bare roterer hvor det ser bra og hvor det ser jævlig ut. Jeg liker ikke at det er strøkent på kjøkkenet men ser ut som et helvete i gangen, for meg blir det gjerne enten alt eller ingenting.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:27   #30
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Å vaske hele huset på en dag orker jeg ikke. Det blir jo i såfall etter jobb og middag, og da er jeg rimelig sliten. Jeg er avhengig av å dele alt opp i mindre jobber/oppgaver.

Her tar både mann og barn tak altså. Det virker bare litt uoverkommelig likevel siden rutinene svikter.

Jeg hater skippertak, synes det er gørrkjedelig å vaske timesvis.
Men det gjør jeg idag (korte pauser for FP hjelper på...). Fordi jeg må.

Jeg synes at når jeg tar mindre oppgaver, så er det rotete der også når jeg skal begynne på neste oppgave?! Jeg blir aldri ferdig, føler jeg, og ser ikke resultater på samme måte som med skippertak. Så da blir det det. Den onde sirkel.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:28   #31
Suppehue
Aktiv
 
Suppehue sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 112
Suppehue er litt kul
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Da må du sørge for at han ikke fortsetter slik, da! Og at evt. barn også lærer seg å ta i et tak

Jeg har forsøkt i 6 år nå, men jeg nekter å oppdra han. Resultatet: han skifter sengetøy og rydder ut av oppvaskmaskinen. Og gjør det jeg ber han om. Tungvint og årsak til mye frustrasjon.

Sønnen vår på snart to, han elsker å rydde og hjelpe til. Mamman hans har jobbet godt der.

Suppehue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 13:26   #32
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Min mann har heller ikke gjort noe som helst hjemme i oppveksten. Og siden han ukependler gjør han fint lite nå også. Men han vasker jo leiligheten han bor i man-fre dag, og vasker sine egne klær. Badene hans greie, for jeg hater å vaske bad, så det gjør han når han kommer hjem. I tillegg har han overordnet ansvar for alt som er ute. Ellers gjør han stort sett bare det jeg ber han om ja. Men han gjør det uten å sutre, så jeg syns det er greit - jeg maser gjerne så lenge jeg slipper sutring. Når han begynner å jobbe i nærheten blir det andre boller.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 13:28   #33
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Jeg synes jo faktisk også det er et poeng at vi har ulik terskel på hvor rotete/støvete/skittent vi kan ha det. Jeg har lavere terskel enn min mann - ergo er det oftere jeg som setter i gang, for det plager meg mer.
Men min må også bli bedt om å gjøre husarbeid. Greit nok (nesten).

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 13:37   #34
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

HHvor står det om sonedeling på flylady sine sider?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 13:54   #35
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

HHvor står det om sonedeling på flylady sine sider?

http://www.flylady.net/d/zones/

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 14:06   #36
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Tja, jeg vasker klær omtrent hver dag. Gulv, bad og tørking av støv gjør jeg som regel på torsdager slik at jeg har helgen fri. Sengene skiftes på annenhver uke, som regel på søndager eller mandager. Middag og rydding inn og ut av oppvaskmaskinen gjøres hver dag. vasker mye klær, bretter sammen og legger i skapene. Hun tar også og rydder etter middagen og støvsuger. Jeg lager mat og vasker gulv. Veldig grei ordning så langt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 14:06   #37
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Gjør litt hver dag. Og siden jeg gjør det så blir det ikke så ille at det tar lang tid. Fort gjort å sveipe over både gulv og ellers.
Støvsuger annen hver dag. Tørker støv hver andre eller tredje dag. Vasker over badet annen hver dag. Det går fort, så det er jo gjort på 3 min.

Kjøkkenet vaskes hver dag. Etter middag er det full shining. Det går jo også fort siden det gjøres hver dag.

Skifter på sengene annen hver lørdag formiddag. Sengetøyet går rett i maskinen etterpå. Hvis vi har planer om å dra til byen så utsettes det oftest til søndag formiddag.
På sommeren er det hver lørdag.

Dusjen vasker jeg en gang i uka med microfigerklut mens jeg selv dusjer Og så hver 3.uke tar jeg en grundigere vask med diverse illeluktende vaskemidler. Ikke sikkert den egentlig er så mye mer grundig da..

Støvsuger sofaen en gang i mnd. Har ingen fast dag. Bare når jeg ser det trengs. Vi spiser ikke der, så det er bare støv/lo.

Klær vaskes jeg når det er fullt i kurvene (sorteres i forskjellige kurver). Og når maskinen er ferdig henges de rett opp. Neste dag når de er tørre legges de sammen og på plass -med en gang.

Vinduene vaskes hver andre til tredje måned. Både innvendig og utvendig.

Sønnen min på 7 år hjelper til en masse. Han elsker å hjelpe til og har gjort det siden han var 2-3 år. Hjelper til med å ta av sengetøyet, få det i maskinen og starter (jeg liker selv å ha i vaskemiddel siden han er så lav at han puster inn det støvet hvis han skal gjøre det selv). Han hjelper også til med å legge på sengene. Laken og putetrekk.
Han går ut med søpla i helgene når jeg spør (den tar vi forsåvidt med oss ut hver ukedag når vi går til skolen).
Tørker støv og støvsuger gjør han også. Ikke noe fast, men noen ganger sier han at han vil gjøre det, eller jeg spør om han vil hjelpe til.
Han legger også av og til sine egne klær på plass, samt handduker på plass på badet.


Sist redigert av Husfruen : 19-11-11 kl 15:23.
Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 14:15   #38
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

http://www.flylady.net/d/zones/

Takk!

Jeg pleier å vaske hele huset alene en gang i uka, gjerne tirsdag eller torsdag, for da er minsten i barnehage.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 14:29   #39
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Vi har vaskehjelp nå mens ungene er små, men de tar ikke hele huset. De gjør det vi tidligere brukte fredag ettermiddag til, hvilket vil si vask av golv og bad, minus rydding - det gjør vi kvelden før. Når vi skal vaske selv igjen, kommer vi nok til å fortsette å rydde kvelden før, så bruker vi ikke så lang tid på helgevasken.

  • Kjøkkenet ryddes hver kveld (i alle fall i teorien, men det gror aldri ned). Mat, kokekar og tallerkener ryddes bort, oppvaskmaskinen settes på, kjøkkenbord og benker tørkes av. Dette deler vi på å gjøre. Omtrent en gang i uka tørker jeg av skapfrontene, og da tar jeg benker og bord ekstra grundig også, samt vasker barnestoler med skrubbesvamp og rydder bort papirbunker og annet som har samlet seg opp.

  • Leker ryddes bort så godt som hver kveld, enten i fellesskap før Pjotten legger seg, eller av den som ikke legger. Lekene oppbevares i kurver i et hjørne, samt i et eget skap i stua. Stua blir aldri videre rotete, ting som ikke hører hjemme der blir ikke liggende lenge. (Jeg slenger det inn på mannens kontor når jeg blir lei - der ryddes det aldri uansett. )

  • Bad ryddes også hver kveld, det vil si - mann og sønn roter, jeg rydder. Det går kjapt når alt har fast plass. Skittentøy bæres ned på vaskerommet når kurven er full, og sorteres med det samme i egne kurver. (I teorien. Når mannen bærer det ned, tømmer han enten alt i en haug på golvet, eller lar kurven stå til jeg tømmer den. I mellomtiden slenger han skittentøyet på golvet. Han slipper uansett fra seg brukt tøy i en haug på soverommet, enda han har fått stol å legge det på. )

  • Begge vasker klær, men som oftest er det jeg. Tøyet sorteres i trådkurver etter temperatur og farge. Rent tøy blir som oftest stående litt for lenge. Vi legger sammen mens vi ser tv, etter Pjottelegging. Vi er alltid på etterskudd.

  • Alle golv i oppholdsrom ryddes hver onsdag. Samtidig ryddes bad litt ekstra grundig, håndklær legges til vask.

  • Vaskehjelpa kommer torsdag og vasker badene, kjøkkengolvet, ganger og stuer. Det er to timers jobb for en person. Soverom (og resterende rom) støvsuger og vasker vi selv ved behov. Soverommet pleier å tas samtidig med skift av sengetøy, hvilket vil si minimum hver 14. dag. Tidligere tok vi dette som en del av fredagsvasken, nå gjøres det som oftest lørdag formiddag. Mannen støvsuger og mopper, jeg tørker støv. Jeg tar av sengetøy, han legger på.

  • Fordeling når vi ikke har vaskehjelp: Mannen støvsuger og mopper alle golv, samt sofaer. Jeg vasker bad og flater på kjøkkenet, rydder og tørker støv. Vaskerommet støvsuges muligens en gang i måneden. Gjesterommet vaskes før vi får gjester, eller en gang eller to i måneden om en av oss sover der en periode. De rommene som brukes minst, det vil si kontorer og kjellerstuer, vaskes i praksis aldri, men de er ikke ferdig innredet. Når de tas i bruk for alvor, går vi for at eieren av rommet vasker når vedkommende ikke holder ut lenger, tenker jeg. Det vil si at mitt kontor/bibliotek vaskes ca annenhver helg før ei retteøkt, mannens kontor ryddes og vaskes aldri, mannens kinorom ryddes for tomme colabokser og potetgullskåler før vi skal se en ny film, og vaskes først når det er så skittent at mannen mistenker at jeg ikke vil se film der.

  • Vinduene vaskes kanskje en gang i året. Klissete håndflatemerker på vinduer tørkes av sporadisk når jeg ikke gidder se på dem lenger, kanskje en gang i måneden.


Vi har digert hus, men det er aldri særlig rotete eller skittent her, sett bort fra vinduene. Jeg har lavest terskel for rot, derfor rydder jeg mest. Kjøkkenet er begges ansvar, og ellers går det rundt med klart definerte oppgaver til fast tid for det som er viktig, mens det som er mindre viktig gjøres nå og da.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 10:09   #40
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Vi prioriterer å skifte på senger,vaske bad og gulv en gang i uken. Jeg ukeshandler en kveld i uka. Mannen slutter et par timer før meg på fredager og vasker gulv og bad. Vi rydder litt hver kveld,en legger unger mens den andre rydder. Vasker en maskin klær hver dag og flere i helgen ved behov. Slik får vi det til å fungere nå som begge jobber fullt.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no