Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-20, 11:39   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Jeg føler jeg "drukner" i håndklær og sengetøy. Disse tingene er skap-plasskrevende og en nødvendighet, men nå har jeg bestemt meg for å rydde med hard hånd.

Hvordan er det hos dere? Hva er egentlig behovet pr person?

Edit: Jeg tenker på pr voksen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 11:44   #2
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Mellom to og tre sengesett pr person. To er litt lite hvis vi ikke får vasket med en gang. Med tre har vi mer slakk for gjester også. Vi har kvittet oss med en del av det gamle slitte, det som til nød kan brukes hvis det kniper. Så krise er det aldri.

I praksis har vi mye mer. Spesielt til ungene som har 2 m dyner og en del rosa og prinsesser. Jeg har ikke klart å kvitte meg med alt der.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 11:46   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Vi har noen få hyller i et skap, men fortsatt for mye. Så lenge tørketrommelen virker trenger vi lite, men nok til overnattingsgjester.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 11:52   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

2 sett sengetøy ser jeg at nok holder her. Nei, forresten 3. Da er et sett forbeholdt gjester. Jeg har mer da.

Håndklær går det relativt mange av når unga er hos meg og noen forsvinner fra meg til x og ikke nødvendigvis i retur med det første. 10 badehåndklær har jeg hvert fall, da regnes store til stranda utenom. Små har jeg litt for mange av for har egentlig ikke plass til alle.
Har ikke tørketrommel, så tar litt plass og tid å tørke.

__________________
Gutta 2005 og 2007

Sist redigert av star : 08-03-20 kl 12:07.
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 11:55   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Det holder med 2-3 sett sengetøy, men vi har noe mer.

Har mye håndklær, men de er ikke slitte så da spares de på.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:04   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Vi har 7 sett til mannen og meg, bare tøys! Samtidig så er det skikkelige sett som er dyre, fått som gaver.
Ungene fikk nye dyner i høst og har 3 sett hver. Med gjestesengetøy, lakner m.m så har vi altså et takhøyt skap med bare sengetøy!

Håndklær - vaskes og tromles på noen timer, men like fullt har vi et skap til dette også. Tull!

Jeg sliter med å kaste, eller jeg kaster ikke, jeg sender til det frelsesarmeen, men jeg sliter med å velge hva som skal kastes og hva som skal beholdes.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:05   #7
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Vi har 2-3. Vasker og legger på det samme, som oftest. Så har vi ett i flanell som er ekstra varmt til kalde vinternetter. Har prøvd å holde oss til et minimum pga skapplass. Samme med håndklær, har noen få store og noen små, og barna har 1-2 Som brukes i gym.

Edit: så har vi 2-3 sengesett til gjester i tillegg.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:11   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Vi har 7 sett til mannen og meg, bare tøys! Samtidig så er det skikkelige sett som er dyre, fått som gaver.
Ungene fikk nye dyner i høst og har 3 sett hver. Med gjestesengetøy, lakner m.m så har vi altså et takhøyt skap med bare sengetøy!

Håndklær - vaskes og tromles på noen timer, men like fullt har vi et skap til dette også. Tull!

Jeg sliter med å kaste, eller jeg kaster ikke, jeg sender til det frelsesarmeen, men jeg sliter med å velge hva som skal kastes og hva som skal beholdes.

Spar det og send med noe når ungdommene flytter hjemmefra? Det er vel ikke så lenge til.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:17   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Ja, vi tok også en opprydning for noen år siden. Vi har tre sett til meg og mannen, Hiawata har fire sett (han liker flanell om vinteren og har dermed to vintersett og to sommersett) også har vi tre gjestesett (som i praksis bare er våre litt eldre dobbeltsett).

Det holder i lassevis.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:21   #10
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Vi har tre sett per person. Har faktisk kvittet meg meg resten, det tok jo bare opp plass.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:28   #11
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Jeg har to sengesett til hver seng. Det ene er på, det andre er til vask/rent i skapet.

Håndklær: Fire store badelaken, seks mellomstore, seks små (til håndvask).

I husholdningen er vi en voksen, en preteen, en ungdom og en ung voksen som er innom på besøk av og til.

Det holder i massevis, men det er ikke fordi jeg er så god på easy living. Det er mer et resultat av at jeg har måttet bygge opp en husholdning på nytt og særlig sengetøy er fryktelig dyrt.

__________________
It takes a forum to raise a child

Sist redigert av Blondie : 08-03-20 kl 12:33.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:28   #12
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Vi har to sett sengetøy per pers. Aldri savnet noe mer. Sengetøy tromles og er rent og tørt på få timer. I tillegg har vi like mange sett gjestesengetøy som vi har soveplass til gjester. Håndduker har jeg mindre oversikt over, men det skjer aldri at det er tomt og det flommer heller ikke over så vi har nok akkurat passe.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:39   #13
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Enig i at det er dumt å kvitte seg med gode sett. Kan dere kvitte dere med sengetøyet til gjester og heller la dem bruke deres?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 12:57   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Jeg trenger mer enn 2 sett altså.

Jeg bruker flanell på vinteren, ikke på sommeren. Så jeg må ha 2-3 pr sesong.

Håndklær nok til alle mann på stranda/svømmehallen og likevel ikke krise at en av ungene har gym dagen etterpå.

Vi har mer enn vi trenger.

Men vi trenger mer enn noen her antyder, for den komforten vi foretrekker. (vi TRENGER jo egentlig ikke noe. Folk overlever uten)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 13:03   #15
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Jeg har i utgangspunktet 3 sett til hver i husstanden (5), men antakelig mye mer hvis jeg sjekker. Vi har stort hus og masse skapplass, og vi har relativt ofte 5-6 gjester over lengre tid som også trenger sengetøy, så hvis jeg teller etter, er det nok mengdevis. Jeg har gitt bort alt av barnesengetøy, men skal nok etter hvert gjøre en opprydding i resten også. Jeg vever ryer av og til, og sengetøy er genialt til det, så det som sorteres ut, ender nok som gulvtepper etter hvert.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 13:06   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Forøvrig har jeg ikke et gitt antall gjeste-overnattingsplasser heller.
Det er dynamisk utfra behovet. Vi har luftmadrass er og sovesofa og liggeunderlag i ulike tykkelser i i alle fall deler av året mulighet for telt i hagen om det kniper.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 13:08   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Vi byttet nettopp ut alt sengetøyet vårt fordi vi hadde så mye av ulikt størrelse. Nå har vi to sett per person + ett sett til gjestesenga.

Hvis vi ikke hadde hatt tørketrommel, slik at det tar 2-3 timer å få det rent og tørt, hadde jeg villet ha ett sett ekstra til hver person. Jeg har dessuten to dyner, så jeg har i praksis ett sett.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 14:23   #18
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Jeg bor alene og har to sett med sengetøy. Helt like er de også. To badehåndklær, to små til håndvask og ett til stellematta til barnebarnet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 14:37   #19
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Tre sett sengetøy, ikke noe ekstra gjestesengesett (har sjelden overnattingsbesøk). Og kanskje 4 store og 2 små håndklær pr person. + Et stort badehåndkle med artige farger til hver.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-20, 14:59   #20
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Håndklær og sengetøy - hvilke mengder?

Vi har 3 sengesett hver. Da er sett til gjester inkludert. 5 badehåndklær og 8 små. Har ikke tørketrommel, men siden jeg bor alene annenhver uke kan jeg vaske det barna bruker da.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no