Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-12, 22:22   #1
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Vi har nettopp overtatt et hus som vi har kontrakt på å leie over lang tid. Det er ikke akkurat rent her, for å si det mildt. Alt er litt klissete over alt med gul/brunt fett belegg. I dag vasket jeg et av soverommene og når jeg skjøv på sengen var det ganske tydelig at det ikke var vasket der på noen år

Hva er egentlig normal renhold standard ved overtakelse av leieobjekt?
Må man forvente å drive med full ned vask før innflytting eller er normalen at det er så rent at man kan flytte rett inn?

Kan man kreve noe kompensasjon når man må bruke nærmere en uke på å få vasket ned hele huset for å få det i brukbar ren stand?

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 22:24   #2
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies.

Ja man kan informere og be om trekk i husleie. Gjerne vise fram forhold. Men så er det gjerne opp til hvor proffe og greie utleierne er.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 22:29   #3
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Er dette i Spania? Da kan det jo være helt andre regler. Hva står i kontrakten?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 22:29   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Har huseier gått gjennom leiligheten etter vask? Har du gått gjennom leiligheten før overtakelse sammen med huseier? Uansett bør du si i fra til huseier at dette holder ikke mål. Om huseier har godtatt vaskingen, bør han/hun selv vaske om. Man skal ikke vaske andre menneresers skitt!

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 22:31   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Det skal være så rent at man bare kan flytte rett inn. Det er ikke noe problem å holde tilbake penger og kreve nytt renhold. MEN det skal gjøres ved ovtakelse. Det er en egen rubrikk i ovtakelsesskjemaet der man krysser av for godkjent renhold. Dersom dere godkjente renholdet ved overtakelse, kommer dere kanskje ikke så velsig langt om dere klager i ettertid. Sjekk det med megleren. (Hvorfor i alle dager sjekket dere ikke hva dere skulle være obs på i forkant av overtakelse?)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 22:32   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Er det i Spania? Da har jeg ikke peiling på hva man kan kreve og hva som er normen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 22:33   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies.

Du må ta det opp med utleier straks. Jeg ville bedt dem sende noen for å vaske. Alternativt må du få kompensasjon for å vaske selv.

Dersom du ikke sier noe betyr det at du har godtatt at det er slik. Det betyr ikke at du kan forlate det slik når du flytter ut. Da kan de kreve at det er skikkelig rent når du flytter igjen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 22:59   #8
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Tusen takk for svar! Det er ikke første gang vi flytter innad i Spania og vi har leid hus så lenge vi har vært her. Det er vi glade for, husene er virkelig dårlige og det er godt å bare kunne flytte relativt kjapt når det er noe galt med huset. Før har vi leid av briter og det har vært sånn noenlunde rent. Det har ihvertfall ikke vært behov for å vaske ned noe.

Jeg er klar over at det er litt andre forhold ved leie i Spania enn i Norge. Samtidig så leier vi av nordmenn denne gangen og jeg hadde sånn sett ventet meg norsk standard. Vi så over huset ved overtakelse, men fordi det var så travelt med å komme seg ut fra det andre huset, så har det tatt noen dager etter overtakelse før jeg fikk begynt å se skikkelig på det vi har flyttet inn i.

Vi leier av noen bekjente og jeg må ha mitt på det tørre før jeg sier noe. Det kjennes litt vanskelig å si ifra om dette. Hadde vi leid av noen vi ikke kjente så hadde vi dog informert om det for lenge siden. De er litt sånn posh og alt er så fint og så flott, ihvertfall når man ikke ser nøye etter. Vi har tatt før og etterbilder av soppen vi har fjernet, så det kan vi dokumentere.

Jeg skal finlese kontrakten i kveld. Jeg mener det står at det skal være vasket ved overtakelse og at vi må vaske etter oss. Uansett så er det mye renere nå en ved overtakelse og det er fremdeles et stykke igjen til det som er normalt rent for oss.


Jeg vet at de har hatt noen her til å vaske, men det ser ikke sånn ut. Vi påpekte også at det så ut som at det var muggsopp enkelte steder, men det mente de hardnakket at det ikke var. Det var misfarging av plastmembran. Vel, vi har rett. Det er muggsopp og mye av det også. Det tar tid å få behandlet og fjernet muggsoppen. Samtidig så tenker jeg at når det ikke er membran på badene her så er det ihvertfall ikke membran andre steder i huset.... Spansk byggeskikk er latterlig langt unna EØS/EU reglementet.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)

Sist redigert av Joy Stark : 24-06-12 kl 23:10.
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 23:06   #9
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Au. Den var vanskelig. Forventninger til hva som er ok renhold ved utleie (og tilbakelevering av utleid bolig) kan variere ganske kraftig, er min erfaring som leietaker og utleier. Hvis det i tillegg er bekjente så kan jo en diskusjon om dette fort bli ganske betent. Jeg tror faktisk mitt råd i en slik situasjon ville være å enten vaske selv til den standarden du ønsker, eller leie noen til å gjøre det og betale det selv. På den andre siden, hvis det er masse muggsopp i huset ville jeg ha vurdert om dette var noe jeg kunne leve med som leietaker.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 23:33   #10
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Jeg ser også for meg at det kan bli en ganske så betent situasjon å si fra til dem om dette. Samtidig så bør de få vite at de har muggsopp i alle rom i huset sitt, som de mener at det ikke er muggsopp i. Jeg regner med at jeg kan klare å ha nogen lunde kontroll på soppveksten fremover med mye lufting, godt renhold og ikke minst gjøre tiltak for å holde luftfuktigheten så lav som mulig. Det jeg er litt bekymret for er at de kanskje finner sopp når vi flytter ut og krever at vi skal betale for fjerningen av soppen. For selv om vi er snill og grei og fikser fjerningen av soppen og skiten etter dem, så kan jeg tenke meg at de lager baluba ut av det. Jeg har ikke så høye tanker om dem akkurat nå... Jeg tør påstå at jeg aldri har bodd i et så skittent hus før. Jeg er ganske sikker på at muggsoppen skyldes kombinasjonen ikke noe renhold og veldig fuktig luft pga tørking av klær inne. Da trives soppen ekstra godt.

Det jeg og mannen har kommet frem til at kan være brukbar kompensasjon er at de betaler strøm og vannregning for juni i sin helhet. Det er stort sett utleiers ting det er muggsopp på - noe av det er ting vi ikke kommer til å bruke og hadde tenkt og bare pakke vekk. Før jeg kan pakke det vekk så må det vaskes og tørkes skikkelig, ellers så blir det helt ødelagt. Jeg antar at det er i deres interesse at tingene deres ikke blir ødelagt men tatt vare på sånn at de kan bruke det selv når de overtar huset igjen om noen år.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 06:26   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forventet standard på renhold ved overtakelse av bolig som leies

Dokumenter, dokumenter og dokumenter, da har du jo ditt på det tørre uansett. Og jeg ville nok sagt ifra relativt fort. I og med at det er ikke er vasket nå, så kan du jo bare gi beskjed, om at de får vaske selv når dere flytter? Jeg hadde vasket selv nå, og så vært lykkelig over å slippe å vaske rundt når dere forlater åstedet.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no