Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Plutselig åpne gnagsår ...

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 09:05   #1
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Plutselig åpne gnagsår ...

I halvannet år har jeg brukt mine langrennstøvler uten noen problemer, på korte og lange turer og med ymse slags ullsokker.

Forrige helg fikk jeg meg noen åpne gnagsår på helene mens jeg gikk med superduper bioniske skisokker. Det ble til 3 dager på clogs, for fodtøy med hælkappe var bare for vondt.

Igår skulle jeg prøve meg igjen, med krem på føttene og to par tynne ullsokker... Igjen åpne sår på hælene (ved siden av og over de gamle).

Noen som kan forklare ? Forslag til remedier ? Jeg har inspisert innesiden på mine støvler, det er ingen bobler e.l.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:07   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår...

Har ikke noen forslag til hvorfor det skjer, men det som hjelper på hælgnagsår for min del er compeed gnagsårplaster. Vask, tørk, gni på plaster og la det sitte til det faller av. Det tar mye av smertene synes jeg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:14   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Som kokobolle sier, compeed gnagsårplaster er supert. Men du må vente til sårene er grodd, dette virker forebyggende. Det samme gjelder for compeed gnagsårstift, den smører du bare på og så legger det seg et tynt, beskyttende plasterlag på huden. Prøv å ha en tynn nylonstrømpe innerst, a la strømpebuksestoff. Utenpå trer du ullsokker. Det er friskjon som skaper gnagsår og nylonstrømpen reduserer friksjon.

Bare husk å la sårene gro først!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:25   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Jeg synes compeed er noe kliss, og foretrekker sportstape.

Ellers har jeg funnet ut at jeg får gnagsår av syntetiske sokker, og bruker nå bare tynn ull.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:27   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Jeg har aldri ventet til sårene er grodd før jeg tok på compeed, og synes at compeeden har hjulpet sårene med å gro raskere og mer uforstyrret på et vis. Mulig det er helt feil å gjøre det slik, men det har alltid funket for meg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:36   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg synes compeed er noe kliss, og foretrekker sportstape.

Ellers har jeg funnet ut at jeg får gnagsår av syntetiske sokker, og bruker nå bare tynn ull.

Jeg får aldri gnagsår selv, men har snappet opp rådet med nylonsokk rundt i diverse DNT-hytter. Jeg gjør imidlertid som deg, bruker tynn ull eller hikingsokker med padding. Det siste for lengre turer over flere dager.

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg har aldri ventet til sårene er grodd før jeg tok på compeed, og synes at compeeden har hjulpet sårene med å gro raskere og mer uforstyrret på et vis. Mulig det er helt feil å gjøre det slik, men det har alltid funket for meg.

Da er det verdt å prøve! Jeg har bare erfaring med compeed når jeg går inn nye støvler, bruker da plaster og seinere stift de første milene.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:40   #7
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Jeg har også brukt compeed og har bare positive erfaringer! Men jeg har også brukt det utenpå såret med god hell. De lindrer gnagsåret slik at man kan "gå videre" uten å få så vondt. Trodde det var hele vitsen med compeed jeg

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:47   #8
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Et lurt triks for deg er å tape deg med sportstape FØR du går tur med langrennsskoene neste gang. Tape grundig, langt ut på sidene. Ved minste tegn til at det gjør vondt må du stoppe og sjekke tapen, det er pyton å få sportstape som setter seg fast i en vannblemme.

Ellers stiller jeg meg like undrende til skisko som det du gjør. Hva er det med dem liksom, det å gå langrenn gir meg også gnagsår. Jeg må trappe opp lengden på turen av hensyn til hælhuden, ellers går det dårlig. Denne helga har jeg fått 1 mil i går og 7 km i dag, og det er nok for huden. I fjor klarte jeg faktisk å gjennomføre birken uten å få gnagsår, men jeg hadde en del problemer før jeg kom dit.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:02   #9
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Da vi var i bulgaria for noen år tilbake fikk jeg det gedigne gnagsåret under foten, hvordan jeg fikk det er meg uvisst men gud det var så vondt.
Samboeren gikk på apoteket for å kjøpe noe for å rense dette åpne såret med å kom hjem med noe på en flaske. uleselig sådan. litt skeptisk menjeg måtte jo rense det for var kommet mye sand å sånn etter strandtur. han hellte på å var det ikke vondt fra før ble det ihvertfall det nå. det bobla rundt såret disse greiene han helte på - syykt hvor det svei, men dagen etter var det som dagen før var et åpent og sykt vondt gnagsår blitt sååå fint. skulle gjerne visst hva de greiene var altså for det var supereffektift.

har ingen tips dessverre, men sportstape hørtes lurt ut.
*legge seg på minne*

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 09:23   #10
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Kan melde tilbake om hvordan det gikk:

Handlet inn Compeed gnagsårplaster, satte det på under tynn ullsokk og prøvde meg på en kort (4 km) tur. Det gikk greit nok, men plastret var skubbet nedover av skoen. Så jeg klasket noe nytt Compeed på, og neste dag tapet jeg hele herligheten godt fast med tensoplast (stretch-tape) som jeg la over hele foten. 10 km og ingen problem ! Compeeden klødde på gnagsårene om natten, men det må ha været helingsprosessen. Lot det sitte i to dager.

4 dager etter "behandlingsstart" så helene såpass bra ut, at jeg smurte godt med Compeed stick over hele helen på begge sider (godt opp og ut til siden), derover tynn nylonstrømpe og tynne ullsokker. Tadaa ! problemfri tur på 8 km.

Til helgen skal jeg på Birken-treningsleir hos en veninne i Lillehammer. Skal ta hele Compeed/tape/stick/strømpekolleksjonen med.

Takk for hjelpen allesammen !

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 09:40   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Så bra at det funket!

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 15:36   #12
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Compeed har også en slags "stift" som man stryker på huden, hjelper mot at gnagsår oppstår. Det blir liggendes en hinne på huden. *Uunverlig ved inngåing av nye sko*. Den er iallefall kjempegod, og jeg har den alltid med på turer, i tillegg til vanlig compeed.
-------
Nå ser jeg at du har prøvd den..
Det funket bra med nylonstrøper ( vanlige, kjøpt på superen?) under ullsokkene? det skal jeg jammen prøve også!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 00:07   #13
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plutselig åpne gnagsår ...

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Compeed har også en slags "stift" som man stryker på huden, hjelper mot at gnagsår oppstår. Det blir liggendes en hinne på huden. *Uunverlig ved inngåing av nye sko*. Den er iallefall kjempegod, og jeg har den alltid med på turer, i tillegg til vanlig compeed.
-------
Nå ser jeg at du har prøvd den..
Det funket bra med nylonstrøper ( vanlige, kjøpt på superen?) under ullsokkene? det skal jeg jammen prøve også!

Jepp, og de trenger ikke å matche engang ! Får endelig tømt min "solostrømpeboks" nå...

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no