Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 19:04   #21
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Ja, jeg tenker en god del på dette og handler helst brukt, eventuelt låner og arver og foretrekker å bruke penger på opplevelser i stedet for ting. Jeg er også bevisst på å gi bort ting jeg ikke trenger eller bruker til andre som kan ha mer glede av det, slik at andre også kan begrense forbruket sitt på den måten. Jeg syns det er kvalmende og trist at folk har shopping som hobby. Når det gjelder julegaver gir jeg gaver til ungene i familien og til foreldre og svigerforeldre, men der har jeg satt stopp. Folk rundt meg har så det holder.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:11   #22
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg tenker over det, men det er slett ikke alltid jeg greier å være så prinsippfast. Jeg skulle absolutt vært flinkere.
Noe, sånn som å kjøpe ubleket toalettpapir og prøve å finne produkter uten unødvendig mye emballasje går som regel greit. Men så er det en utfordring at rimelige varer gjerne er minst miljøvennlig, og da kastes mine prinsipper ofte på sjøen. For eksempel når det gjelder kortreist mat.
Og så fristes jeg av ting jeg har lyst på, men som jeg ikke trenger. Og reiser. Jeg skal ikke snakke for andre, men jeg for min del kjenner på følelsen av at mitt bidrag blir en så ørliten dråpe i havet at det ikke monner det grann. Hva hjelper det om jeg dropper flyreiser når alle andre flyr til stadighet? Og jeg tror dette er tilfelle for mange.
Jeg har sagt det før og sier det igjen, jeg er helt sikker på at det er nødvendig med mye sterkere føringer fra myndighetene for at vi virkelig skal få endret forbruksmønsteret til oss innbyggerne. Så lenge vi har friheten til å kjøpe oss komfort og materielle goder, vil de færreste greie å ta ansvar for å sette sine ønsker til side til fordel for miljøhensyn. Hvor mange ville for eksempel droppet utenlandsreiser med fly så lenge "alle andre" fortsetter med sine gamle reisevaner? Jeg tviler sterkt på at det gjelder mange.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:52   #23
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Eg er obs på forbuket mitt, men det har mest med økonomi og begrensa plass å gjere.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:53   #24
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg merker jo at årevis med jojo-slanking har ført til en del kleskjøp etter vert som vekta har gått opp/ned.
Håper at en stabil vekt etter hvert gjør at jeg kan prøve å ha en litt mer "basisgarderobe".

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:08   #25
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg viste om gårsdagen takket være FB. I år skal vi gi hverandre opplevelser til julegaver. Så det gleder vi oss til. Også skal vi tenke på dem som ikke har det så godt som oss og prøve å gi til dem så godt vi kan.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:14   #26
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Ja det gjør jeg og i går handlet jeg ikke

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:26   #27
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Vi er så bevisste ellers, at en sånn dag gir lite mening. Vi tok ukeshandlingen av mat i går, og så kjøpte jeg et stykke fyrstekake på den lokale arbeidsmarkedstiltak-kaféen da poden og jeg var på biblioteket. Ingenting uansvarlig, etter min mening.

Julegavene fra oss er stort sett ting folk bruker (håndstrikkede ullsokker, honning, billetter, kalendere el.l.), og julekalenderen til lillegutt er ditto. Har ikke dårlig samvittighet for eget forbruk, det eneste vi synder på er at vi velger ikke å bytte oljefyren før vi må, og at vi flyr for mye. Og at vi kjøper for mye langreist frukt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:33   #28
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Ja, det gjør jeg absolutt, selv om jeg kanskje bruker noe mer penger på klær til meg selv enn jeg strengt tatt behøver. Vi arver nesten alt barnetøy, kaster så lite mat som mulig, kjøper ikke leker til ungene (de har mer enn nok likevel) og bytter så godt som aldri ut ting som funker, selv om vi er lei av dem.

Det latterlige juleforbruket legger faktisk en vesentlig demper på juleentusiasmen min. Jeg har ikke klart å hoppe av karusellen, gir alle gaver som er forventet av meg, og bidrar sånn med en del tusenlapper til den store festen. Men føler meg mer Steinar Lem ved siden av gave- og papirhaugene på julaften for hvert år som går. Jeg lengter litt ut av det hele. Men det er ingen tvil om at elleville unger holder meg igjen.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:54   #29
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.


Det latterlige juleforbruket legger faktisk en vesentlig demper på juleentusiasmen min. Jeg har ikke klart å hoppe av karusellen, gir alle gaver som er forventet av meg, og bidrar sånn med en del tusenlapper til den store festen. Men føler meg mer Steinar Lem ved siden av gave- og papirhaugene på julaften for hvert år som går. Jeg lengter litt ut av det hele. Men det er ingen tvil om at elleville unger holder meg igjen.

Kjenner meg igjen her.

Og så er det jo ikke sånn at vi ikke bør kjøpe gaver fordi det finnes land som er i krig og barn som sulter. Hovedpoenget med å redusere forbruket er jo å skåne miljøet. Vannvittige CO2- mengder som slippes ut under produksjon av alle tingene vi egentlig ikke trenger, og søppelberget som oppstår av bruk-kast mentaliteten øker for hver dag.

Jeg kjøper f.eks ikke ny biler til mine barn hvis de aldri leker med de de har. Har de lyst på noe nytt, må de også kvitte seg med noe de ikke bruker lenger. Vi gir legger masse leker og klær under juletreet på torgallmenningen eller gir til f.eks Ukraina hvert år.
For meg er det faktisk også et poeng at barna ikke tar alle gavene som en selvfølge. Holdningene de fleste barn har til ting i dag er skremmende, rett og slett. Jeg tror vi oppdrar forbrukere som kommer til å bli mye, mye verre enn det vi selv er.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 21:04   #30
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Helt enig med deg, rine.

Sitat:

Og så er det jo ikke sånn at vi ikke bør kjøpe gaver fordi det finnes land som er i krig og barn som sulter. Hovedpoenget med å redusere forbruket er jo å skåne miljøet. Vannvittige CO2- mengder som slippes ut under produksjon av alle tingene vi egentlig ikke trenger, og søppelberget som oppstår av bruk-kast mentaliteten øker for hver dag.

Jeg er med på at miljøaspektet er det viktigste (av den grunn kjøper jeg nesten utelukkende brukte klær til ungene og meg), men for meg er det faktisk et poeng også at jeg ikke orker å frotse i mange gaver, stæsj og glitter når jeg vet at folk flest har det jævlig. Det gir en skikkelig demper på julestemningen når jeg tenker på at jeg egentlig ikke trenger noe av det jeg har fått av materielle gaver. Men jeg mener at denne demperen er sunn å føle på.

Jeg er med på at gaver til barna hører med til jul, men jeg er ikke med på at det trengs så mange. Jeg tror ikke afrikanske barn får det bedre hvis mine barn ikke får gaver på julaften, men jeg tror mine barn trenger å vite om hvor heldige de er og vil glede seg mer over gavene de får når de vet om de afrikanske barna og alle andre barn som lever i krig og nød.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 12:15   #31
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg handlet ikke på lørdag. Støtter bevisst opp om handlefridag.

Julegaver har vi redusert til et absolutt minimum (2-3 til barna).
Vi har dermed fått mye bedre tid til hyggelige jule forberedelser og -opplevelser.
Jeg klarer ikke lenger å feire jul sammen med familiemedlemmer som har gaver som hovedfokus i julen. Jeg vil heller ikke at barna mine skal se/lære dette.
Ja, det handler om miljø, men aller mest handler det om verdier.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 17:17   #32
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: I går var det handlefri dag - tenker du over kjøpepraksisen din?

Jeg har stort sett hatt ett handlefritt år, så jeg plages ikke ved at jeg faktisk brukte en halvstor formue på den handlefrie dagen.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no