Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegave til fotointeressert

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-18, 13:21   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Julegave til fotointeressert

Hva slags julegave kan man kjøpe som ville gjort en hobbyfotograf glad? Det kan godt koste litt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 18:52   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Hvis fotografen har en speilrefleks kan et objektiv kanskje være noe? Eller et stativ. Eller mørkeromsutstyr.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 22:54   #3
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Takk for tips! For å kunne kjøpe objektiv må jeg kanskje vite hva slags kamerahus han har ...? Ser en del fotobutikker har brukte objektiv til salgs, det må vel være ok?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 22:56   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

For å kjøpe objektiv bør man egentlig vite akkurat hvilke objektiv personen ønsker seg.

Hva med blits, studio utstyr, reflektor, fin kamerabag, fotokurs, fototur.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-18, 23:47   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Brukte objektiv er flott, men du må vite hvilket kamerahus, ja. (Og jeg trodde alle fotofikling snakket ustoppelig om hvilke objektiv de drømmer om? )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 08:51   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Er ikke alle som er sånn. Objektiverne jeg ønsker meg koster fra 6000-10000 så jeg snakker skjeldent om de. For hvem skal kjøpe de til meg?

Hadde jeg fått noen andre hadde de aldri blitt brukt, ikke fordi jeg er utakknemlig men fordi de er dårligere enn de jeg har. Man må og opp i den prisklassen for at de skal passe til mitt kamera. Men selv før jeg brukte dette kamera var jeg sær på objektiver.

Men er mye annet gøy der ute.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 09:15   #7
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Han liker best å ta bilder ute i byen og litt sånn uten å drasse på for mye stæsj, tror jeg. Kanskje noe til redigeringsfasen?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 11:20   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Den nyttigste dingsen for sånt er en bitteliten tripod som gjør at han kan ha lang lukkertid, og så er det gly med filter (altså rødfilter og slikt som man skrur utenpå objektivet, det er stort sett one size fits all, var i hvertfall det.

Redigering kan jeg ikke. :analogdinosaur:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 11:23   #9
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Bitteliten tripod hørtes nyttig ut!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 11:32   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Bitteliten tripod hørtes nyttig ut!

Om du ikke har kjøpt ennå: Min fotointeresserte mann har stor glede av sin gorilla-tripod. Den har masse kuleledd og kan vris og krølles rundt det meste og kan også funke i trinnvise høyder. Finnes i mange ulike størrelser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 11:40   #11
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Ligthroom. Eventuelt spider til å stille inn skjermen sånn at fargene på skjermen til PCen er rett.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 11:54   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Fotokurs.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 14:58   #13
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om du ikke har kjøpt ennå: Min fotointeresserte mann har stor glede av sin gorilla-tripod. Den har masse kuleledd og kan vris og krølles rundt det meste og kan også funke i trinnvise høyder. Finnes i mange ulike størrelser.

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Ligthroom. Eventuelt spider til å stille inn skjermen sånn at fargene på skjermen til PCen er rett.

Superrelevante tips, takk! Måtte google spider (spyder?). Hvordan funker den, egentlig?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 15:31   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Du fester den utenpå skjermen og så kjører den et program som stiller inn fargene på PCen mer lik slik de er i print. Kalibrerer.

Jeg har en men er en stund siden jeg har brukt den, den gir bedre redigeringsoppkevelse, men den maser også om ny kalibrering oftere enn hva jeg gidder *lat*

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 15:40   #15
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Kult! Til en techfreak må jo dette være fab!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 14:31   #16
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julegave til fotointeressert

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Ligthroom. Eventuelt spider til å stille inn skjermen sånn at fargene på skjermen til PCen er rett.

Dette. Kjøp et abonnement på Lightroom og Photoshop til ham via Adobe Creative Cloud så kan han leke seg med redigering av bilder. Det er rimelig vanedannende er det blitt meg fortalt.....

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no