Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-16, 14:01   #141
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Mine spiller ikke fotball, men de er like aktive. De lager hytte i skogen, klatrer og er i sand og søle.
Der er det nok også forskjell mtp uteområder ved skoler.

Sånn er det på vår skole også. Men jeg tenker på det som lek og normal barneoppførsel, ikke trening.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 14:14   #142
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Min spiller fotball, leker i klatrejungelen, leker boksen går og mye mer.
Han løper vel omtrent i hvert eneste friminutt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 14:23   #143
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Min spiller fotball, leker i klatrejungelen, leker boksen går og mye mer.
Han løper vel omtrent i hvert eneste friminutt.

Her er det stort sett fotball det går i for guttungen og eldstejenta. Eldstejenta spiller gjerne fotball i parken etter skoletid også, sammen med kompisene, før hun kommer hjem. Og klatrer og turner mye i tillegg. Ellers er de vel inne i den årvisse sesongen for klinkekulespill, og det er jo ikke riktig like fysisk.

Hva yngstejenta bedriver i friminuttene vet jeg egentlig ikke. Jeg tror det varierer veldig. I motsetning til sine to søsken er hun ikke særlig opptatt av fotball. Det har vel vært en del "boksen går" i det siste, og ellers en del klatring og turning. Hun bruker forresten ikke trenings- eller joggebukser i noen særlig grad. Hun liker best smale jeggings etc.

Skolen er midt i asfaltjungelen, så hyttebygging i skogen er det relativt lite av da.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 14:31   #144
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Ungene mine har stort sett fått gå i det de har lyst til. Så lenge det er innenfor fornuftens grenser da. Minstejenta får ikke lov til å gå i bunad i tide og utide. Der setter jeg grensa, liksom.

Der er jeg også. Og jeg har humret godt gjennom tråden og genuint blitt overrasket over hvor streng kleskodeks mange har. Og jeg er en skikkelig jåle, så det står ikke på det. Men jeg har vel holdningen om at klær er klær og man kler seg som man har lyst. Selv er jeg ofte overpyntet og trives med det. En spillkveld med naboer kan fort være sånn at noen stiller i jeans, t- skjorte og tøfler, mens jeg har paljetter og pumps.

11- åringen trives godt i jeans og joggebukser, og minsten mest i ulike kostymer à la Batman, Hulken eller Brannmannkostyme. Sist vi var ute og fløy reiste han i hockeyutstyret sitt. Måtte droppe hjelm og skøyter da, men der er jo endel annet som skal på.

Det er bare klær. Men de går ikke i joggebukse i konfirmasjon da, men ellers er det stort sett fritt frem.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 14:42   #145
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Kom forresten til å tenke på da jeg og mine søstre, på en nylig jentetur til Wien, leste diverse restaurantanmeldelser på TripAdvisor, for å finne ut hvor vi skulle spise. På anmeldelsen av den ene superfancy restauranten ble maten skamrost, servicen og alt var bare tipptopp, men det var en ting som trakk ned: Anmelderen mente det burde vært dresskode, for på bordet bortenfor hadde det sittet en i t-skjorte, og det hadde ødelagt litt av opplevelsen for dem.

Vi spiste ikke der.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 14:42   #146
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Sånn er det på vår skole også. Men jeg tenker på det som lek og normal barneoppførsel, ikke trening.

Ja selvsagt lek og normal barneoppførsel, men mer sammenlignbart med trening enn med voksne som sitter på kontor mtp antrekk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 14:50   #147
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Allikevel har det gjennom hele tråden (etter at jeg sa at mine barn ikke går i treningsklær på skolen) blitt antatt og argumentert for at barn som ikke går i treningsklær på skolen ikke har klær å være aktive i. Mine barn har alltid hatt klær med tanke for bevegelse, selv om vi ikke har lagt opp til at Adidasbuksa eller andre treningsklær er skoleklær.

Jeg tenkte på det samme. Min går ikke i joggebukse på skolen, men han har klær til å være aktiv i for det. Han har aldri fått begrensninger på aktivitet selv om han har andre bukser enn joggebukser på seg altså.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 15:09   #148
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.587
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.


I skolealder bestemmer jo ungene i økende grad selv hva de skal ha på seg, i alle fall i min verden, og nå (hhv 3. og 5.-klasse) føles det unaturlig å skulle bestemme dagens antrekk for ungene. Jeg sender dem tilbake til rommet med beskjed om å ta på ei anna bukse eller en annen genser hvis det er tydelig skittent, eller protesterer om jeg ser at de kler seg i konflikt med vær og temperatur, ellers får de kle seg som de vil. Om det nå er adidasbukse som er det hotte i femteklasse for tida, og femteklassingen faktisk eier ei slik bukse, så forstår jeg det utmerket godt om det er den hun velger å ha på seg. Eller om den joggebuksa faktisk, i åtteåringens øyne, er den fineste og kuleste buksa i skuffen, fordi det, i hans øyne, er et dritkult trykk nedover ene beinet. Eller rett og slett fordi de skal ha utebukse eller regnbukse over, og dermed velger den mykeste buksa de har. Nei, det faller meg ikke inn å overstyre det.

Her er jeg og, bare bytte ut to skolebarn med en 10- åring og 2 barnehagebarn. Jeg har andre viktigere kamper å ta...

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 15:40   #149
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Til hverdags har mine fått stor frihet til å bestemme hva de skal ha på seg siden de var ganske små. De har måttet velge blant det (arve-)tøyet som har vært tilgjengelig og forsøkt å finne noe som passer sånn omtrent i forhold til vær og anledning, men ellers har det vært fritt fram. I mine øyne har det sett bedre ut med min da 5-6-åring hverdagsklær som da besto av rød Sunnivakjole, lilla ulltrøye, blå ullstilongs og rosa leggvarmere i mange farger og med et hull eller en flekk her og der, enn det like gamle barnet i klær i brun-blå-grå-toner som ser akkurat ut som moren sin.

Når det gjelder klær til høytidelige anledninger, har hun ikke fått velge så fritt, men for meg er det viktig at også barns smak blir tatt på alvor, og at ikke vi voksne alltid sitter med fasiten på hva som er riktig eller pent.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 03-05-16 kl 15:53.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 15:51   #150
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Altså, verden er i utvikling. Å mene at man ikke kan gå i treningstøy hvis man ikke kommer fra treningsenteret eller at tights er så upassende at man ikke kan gå i butikken, minner meg litt om bestefar sine holdninger. Sjokkert over hull i olabuksene fordi det kunne bety at man var fattig etc. Pynte seg til lørdagskaffen. Sånn er det ikke mer. Jeg er også sånn som mener man skal pynte seg til selskap og anledninger og er ikke alltid like begeistret for klessmaken til ungene, men å diktere butikkbesøk og joggebukser på skolen er litt snobbete og gammeldags.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 16:00   #151
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.


Når det gjelder klær til høytidelige anledninger, har hun ikke fått velge så fritt, men for meg er det viktig at også barns smak blir tatt på alvor, og at ikke vi voksne alltid sitter med fasiten på hva som er riktig eller pent.

Ser absolutt den! Det er jo ikke sånn at jeg hadde orket å kjempe mot poden i årevis, hvis det eneste han ville var å gå i joggebukser og hettegenser på skolen. Virkelig ikke.
Men det er heldigvis ikke sånn.

Jeg måtte nylig lete rundt etter litt fine gensere til pompen, som instendig ba om gensre uten hette. Han har plenty av gensre med krage, men ville ha noen college-aktige uten hette på. Det var ikke bare enkelt, men jeg fant et par.
Jeg tar absolutt høyde for podens stil og ønsker når jeg kjøper klær. Kanskje jeg bare er heldig med en som liker det jeg liker? Til en viss grad i hvertfall. Det hadde unektelig vært enklere å handle, om han likte hette og superheltprint på klær.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 16:03   #152
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Ungene får velge hverdagsklær selv. Okke som (det ikke er skittent).
Til en så høytidelig anledning som konfirmasjon så er det dress&bunad som er godt nok for meg. Andre bursdagsselskap eller festligheter kan sommerkjole/finbukse være ok.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 17:41   #153
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Hvordan vet man om folk har tatt på seg treningstøy bare for å gå i butikken, egentlig?

Jeg veileder min nestenfjortis i hva som er grei kleskode. Hun får og har fått bestemme selv i ganske stor grad, hun er da et menneske med smak hun også, selv om hun har vært mindre. Tyllskjørt og gummistøvler var en slager den sommeren hun var to. Gummistøvlene fordi de var lette å ta på seg slev, går jeg ut fra. Tyllskjørtet fordi det var praktfullt.

jeg synes helt ærlig folk skulle slutte å mene så himla mye om andres valg og andres utseende. Jeg er også en tjukkas. Men jeg går i tights for det, og surmaga folk som fatshamer (skamme seg! ) andre skal virkelig ikke få definere meg, selv om jeg blir kjempedeppa og trist og sur av at man kan tenke slik om andre folk.

Før da jeg orket og trene og ikke var så syk som jeg er nå, dro jeg ofte innom butikken etter trening. I tights, men med ytterjakke og etter å ha tørket av meg den verste svetten.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 18:50   #154
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Enig, jeg skjønner ikke heller hvordan folk mener å kunne se om andre er på vei til eller fra trening, eller bare elsker tightsen sin.

Eneste issue jeg har med tights er de gangene jeg har sett at folk ikke har truse under tynn tights på treningssenteret, det har skjedd noen ganger. Jeg har ikke lyst til å se rumpa eller kjønnsorganene deres, og jeg syns det er litt kvalmt med tanke på at de setter seg rett på apparatene med så lite imellom. Jeg bruker alltid håndkle, men alle gjør ikke det. Passer til og med på å bruke et som har forskjellig farge på hver side, så jeg kan ha samme side opp.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no