Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal du ha til dessert på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-13, 12:03   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hva skal du ha til dessert på julaften?

Jeg er på leit etter selve Julaftensdesserten i mitt hjerte. Jeg er vokst opp med riskrem, men det er ingen höjdare, synes jeg. Karamellpudding er egentlig snaddergodt, men etterlater meg likevel ikke heelt tilfredsstilt. Det skal være en dessert med festpreg, men likevel en smak av tradisjon. Ikke for eksperimentelt, men ikke for enkelt heller.

Hva spiser du?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:03   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Riskrem. Som ingen kommer til å orke før 1. juledag.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:04   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.599
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Jeg aner ikke hva jeg får i år, men vi har ofte fruktsalat med krem. Multekrem er også snadder.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:05   #4
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Riskrem. Ingen julaften uten.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:08   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Jeg er usikker på hva jeg skal lage i år. Vi er ikke dessertmennesker. Jeg liker hverken riskrem eller karamellpudding, og jeg er vokst opp med Dronning Mauds fromasj. Men jeg liker ikke å lage desserter med gelatin... Jeg kunne tenkt meg noe litt friskt, så jeg vurderer appelsinostekake på pepperkakebunn. Men jeg vet virkelig ikke. Håper inspirasjonen kommer til meg når det nærmer seg...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:13   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.868
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Vi har riskrem med hjemmelaget bringebærsaus. På nyttårsaften har vi karamellpudding.
Hva med fyrstekake (Sverre Sætre sin oppskrift er fantastisk) med pisket krem eller Dronning Maud-fromasj

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:16   #7
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Vi har aldri dessert julaften, men har riskrem 1.juledag. På julaften tar vi heller iskake, delfiakake og slikt etter pakkene, uansett hvor sent.

Men forslag:
Fromasj? Kan anbefale med boysenbær
Iskake, der er mye godt en kan ha i!
Crème brule?
Varme bjørnebær, is og kanskje eggelikør?

Hm, dessert er visst ikke en sterk side, kommer ikke på noe fanc.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:17   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Ja, jeg må vel presisere at vi aldri serverer desserten i forbindelse med middagen, men som "kakebord" utpå kvelden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:19   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Karamellpudding!

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:19   #10
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Ja, Dronning Mauds fromasj kan jeg prøve i år! Da kan vi jo beholde den tradisjonelle mandeljakten også. Kanskje anrette slik?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:20   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Jeg er oppvokst med riskrem OG marsipankake.
Da jeg traff mannen vekslet vi mellom fruktsalat og riskrem i mange år. De siste årene, etter at gutta ble født har det blitt karamellpudding med krem på de voksne og is til barna.

Denne karamellpuddingen ser i alle fall fristende ut.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:21   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Vi har ribbe på julaften, og jeg syns ikke riskrem passer i det hele tatt etter den middagen. Jeg er vant med fruktsalat fra barndommen, og det er en av tradisjonene jeg har beholdt hjemmefra. Lager den av masse forskjellig frisk frukt, serveres sammen med krem og hakkede mandler som tilbehør til de som ønsker det. Friskt og godt etter en tung middag, og evt. behov for enda søtere saker blir dekket av et rikholdig kake- og godteribord, enten samtidig eller utover kvelden.

Riskrem lager jeg gjerne en av dagene i romjula, den lages med vaniljestang og serveres med kirsebær- og portvinssaus og hakkede mandler. Det er veldig godt! Vanlig rød saus til barn. Denne desserten har vi gjerne en dag det er fisk til middag.

Ellers er hjemmelaget karamellpudding også veldig godt, og det fins jo mange mer moderne desserter som også er gode i jula: Sjokoladefondant, creme brulee, en frisk ostekake med sitrus, ovnsbakt frukt med honning og julekrydder, for å nevne noe.

I fjor prøvde jeg Dronning Maud-fromasj for første gang, den falt ikke i smak her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:21   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, Dronning Mauds fromasj kan jeg prøve i år! Da kan vi jo beholde den tradisjonelle mandeljakten også. Kanskje anrette slik?

Du kan også lage den som kake, f eks. Med kransekakebunn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:21   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Riskrem, fast tradisjon.

Men sitronfromasj er godt, da. Eller sherryfromasj er enda bedre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:25   #15
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Vi skal nok ha riskrem ja. Men kommer nok til å lage noe godt til kaffen også.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:25   #16
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Men portvin er litt njæ. Har dere erfaring med andre tilsetninger i fromasjen?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:27   #17
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Riskrem. Regel.

Kanskje lager jeg multekrem også, men egentlig er det bare pappa som er fan, resten av familien liker best riskrem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:28   #18
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Vi lager ofte et dessertbord en stund etter middagen, litt avhengig av hvor vi feirer, selvsagt, og setter fram både riskrem, is, frukt, en vanlig kake og litt julebakst. Da får flere det de liker og vi slipper å spise dessert når alle er stappmette etter ribba.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:30   #19
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du kan også lage den som kake, f eks. Med kransekakebunn.

Blir den stiv nok til det, altså? Jeg er tilbøyelig til å være litt kjip med gelatinen, og heller la den være litt flytende. Men da blir det nok bolleversjonen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 12:32   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?

Riskrem med hjemmelaget bringebærsaus. Riktignok serveres dette 1. juledag, ettersom julaften blir hos svigermor. Men 1. juledag blir det en ny julekveld med mine foreldre.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no