Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Din(e) favorittjulekake(r)!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-11, 16:47   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Din(e) favorittjulekake(r)!

Hva er favoritten når det kommer til "småkaker" til jul da??

Ja, vi har hatt tråd tidligere, men må ha en ny i år

Kom gjerne med oppskrifter på din favoritt. Jeg er klar for noe nytt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 16:50   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Min favoritt er disse

SARAH BERNHARD

250 gr. malte mandler,
3 1/2 dl. melis,
3 eggehviter

Fyll:
200 gr. smør
3 dl. melis
3 eggeplommer
1 pl. revet sjokolade (kan nok bruke et par ts kaka også)

Glasur:
2 pl. sjokolade,
2 ss. smeltet delfiafett

Pisk eggehviter stive. Tilsett melis og mandler. Legg på brett med teskje.
Stek i ca 5-10 min på 180 grader.

Rør smør og melis hvitt. Tilsett egg og sjokolade. Ha dette på bunnene som er stekt og avkjølt.
Sett det kaldt en stund, til kremen er stiv.

Dypp de så i glasuren.




(lånt bilde)



En litt annen oppskrift.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 14-11-11 kl 16:55.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 17:03   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Jeg liker cookies, "verdens dyreste" fra Neuman Marcus. Den oppskriften er virkelig god, og jeg har eksperimentert litt med forskjellige typer nøtter og sjokolade. Tror jeg har lagt den ut her før, ellers fins den på nett forskjellige steder.

I år tenkte jeg å prøve meg på franske makroner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 19:21   #4
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Jeg skal prøve meg på Sarah Bernard i år. Det har jeg aldri laget før

Min favoritt er brune pinner (colakaker). Enkle, men farlig gode!

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:34   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg liker cookies, "verdens dyreste" fra Neuman Marcus. Den oppskriften er virkelig god, og jeg har eksperimentert litt med forskjellige typer nøtter og sjokolade. Tror jeg har lagt den ut her før, ellers fins den på nett forskjellige steder.

I år tenkte jeg å prøve meg på franske makroner.

Jeg prøvde meg på de Neuman marcus cookiesene i fjor og de var gode, men jeg synes ikke de var verdt alt strevet. Mye styr med å male havre og masse andre greier. Maryland cookies er kjempegodt og mye enklere å bake. Synes jeg da.

Ellers er brune pinner et "must", gode pepperkaker og kokkosmakroner.

Favoritten hele året er KRUMKAKER! Ingen over, ingen ved siden.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:35   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Oppskrifter folkens!!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:36   #7
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

I forfjord hadde jeg dilla på sandnøtter og prøvde haugevis med oppskrifter for å finne den beste. Det var tider det. Alle kakeboksene i hele huset var fulle av sandnøtter, da var det bare å huske hvilke som var gode og hvilke som ikke var fullt så gode.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:40   #8
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Jeg laget Sarah Bernhard i fjor, og de forsvant fort. Og disse er gode:
http://allrecipes.com/Recipe/chewy-c...es/detail.aspx

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:44   #9
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Sarah Bernhard er gode. Og så liker jeg kokosmakroner, men ikke for harde. Og ikke for myke. Hjemmelagde smultringer er også godt. Har ikke oppskrifter da, for det eneste jeg lager er pepperkaker. Fra boks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 21:46   #10
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Kokosmakroner
4 eggehviter
200 g kokos
200 sukker

Bland alt i en tykkbunnet kjele. Varm opp til deigen er seig, ikke koke, ca 10 min.

Sett på bakepapirkledt stekebrett og stek ved 200 oC i 10-12 min, på midterste rille.

Veldig enkle og supergode!

Oppskriften jeg bruker til å bake brune pinner har jeg funnet på Det søte liv. Disse kakene er fantastiske! Vi baker alltid flere porsjoner og i flere omganger gjennom hele desember.

Sandnøtter:
250 gr smør
250 gr sukker
1 egg
1/2 ts vaniljesukker
ca 300gr potetmel
ca 200 gr hvetemel
2ts bakepulver

Smør og sukker røres lyst og luftig. Tilsett litt mel, halvpisket egg og resten av melet sammen med babepulver. Deigen skal få hvile i kjøleskapet en liten stund. Trill deigen ut i små kuler og trykk flat med gaffel.

Stekes på 200gr i forvarmet ovn på miderste rille. Til de er svakt gyllengule.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:15   #11
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Min absoutte favoritt er klassikeren Goro!
Og så vil jeg i all beskjedenhet si at jeg lager veldig gode smultringer.
Kolakaker er også veldig godt!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:18   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Sandkaker og serinakaker. Berlinerkranser er også veldig godt, men det har jeg aldri bakt selv.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:18   #13
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Ubestridt favoritt er kromkaker! Jeg baker ikke, bare spiser.

Jeg lager en form for Sara Bernard da. Med ferdig kransekakedeig og sjokolade smørkrem inni. De er fantastisk gode.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:27   #14
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Fattigmann og goro er de beste julekakene jeg vet. Litt knøl å lage, men egentlig litt trivelig også.

Sandnøtter er også enkelt og godt.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:30   #15
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Pepperkakene med min oldemors svenske oppskrift er supergode. Ellers liker jeg kransekake. Stort mer spiser jeg ikke av småkaker, egentlig.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:45   #16
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Pepperkakene med min oldemors svenske oppskrift er supergode. Ellers liker jeg kransekake. Stort mer spiser jeg ikke av småkaker, egentlig.


Deler du den pepperkakeoppskriften eller? Jeg er på evig jakt etter den beste pepperkakeoppskriften, og har foreløpig ikke funnet noe jeg er fornøyd med.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:48   #17
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Jeg er barnslig glad i skikkelig gode peppekaker (derav oppskrift-tigging) og kakemenn. Også har jeg en oppskrift på pinner med sukker og kanel fra min mors oppskriftsblad fra søttitallet som det rett og slett ikke blir jul uten.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:50   #18
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Min absoutte favoritt er klassikeren Goro!
Og så vil jeg i all beskjedenhet si at jeg lager veldig gode smultringer.
Kolakaker er også veldig godt!

Har så lyst å bake Goro. Skulle i fjor men da fant ikke mamma igjen støpselet til Goro jernet. Må få henne til å lete nå.

Ellers baker jeg alltid brune pinner, krumkaker og sandnøtter.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:57   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Sarah Bernhard, vepsebol med masse mørk kokesjokolade i, og risboller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:59   #20
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din(e) favorittjulekake(r)!

Av de jeg lager selv liker jeg best serinakaker, brune pinner og berlinerkranser. Av de jeg kjøper (men skulle ønske jeg kunne lage!) er kransekake favoritten.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no