Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vognmafiaen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 21:41   #281
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

pleier dere diskutere slikt mye eller? sånn miljø og slikt?

Sånn krig og fred og sånn?

Ja, vi gjør nok det. Eller diskutere og diskutere. Mange her inne er vel sånn nogenlunde enige, tror jeg?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:42   #282
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

pleier dere diskutere slikt mye eller? sånn miljø og slikt?

Oh,yes, det kommer som oftest som et argument i nærmest hver eneste diskusjon her på FP.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:43   #283
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vognmafiaen

Jeg har vel egentlig minimalt i denne diskusjonen å gjøre.
Når jeg kjøpte min siste vogn var jeg mere opptatt av brukstid og pris og at det IKKE skulle være 3-hjuling (jeg synes de er litt stygge).
Det ble en Brio Duo på meg som var på kjempetilbud. Da var jeg fornøyd.
Stelleveksene mine har jeg sydd selv, eneste grunnen til at jeg sydde r 2 vr at jeg ikke var helt fornøyd med den første. (den ble litt vrang når jeg hadde stappet den full)

Å bruke store summer på å kjøpe ørten vogner og si at det e pga barnets sikkerhet blir bare rett og slett teit.
Da får man da i allefall være voksen nok til å innrømme at man har vogndilla og vil ha det siste og det nyeste. Noe som ikke er ensbetydende med det beste. Alle har sitt behov og sin smak, og sååå store sikkerhetsmessige forskjeller tviler jeg det er på de.

Jeg innrømmer gladelig at jeg syns det er litt i overkant å bruke 6000 på ei vogn også jeg da, men meg om det. I allefall om man skal kjøpe 1-2 vogner til. Og bruke da en 1000 lapp i tillegg for å få en stelleveske som matcher....
Ikke helt meg gitt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:45   #284
SnippSnappSnupi
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vognmafiaen

så her sitter dere å diskuterer slikt. dette med økologisk mat er jo blitt en sånn hipp og moderne sak det også da. har det ikke?

  Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:47   #285
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

så her sitter dere å diskuterer slikt. dette med økologisk mat er jo blitt en sånn hipp og moderna sak det også da. har det ikke?

Jau, heldigvis har mange fått augene opp for kor viktig det er å vere bevisst på kva ein puttar i munnen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:47   #286
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, vi gjør nok det. Eller diskutere og diskutere. Mange her inne er vel sånn nogenlunde enige, tror jeg?

Man kan vel strengt tatt ikke være uenig i miljøvern om man er minimalt oppegående?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:49   #287
SnippSnappSnupi
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Jau, heldigvis har mange fått augene opp for kor viktig det er å vere bevisst på kva ein puttar i munnen.

men økologisk er ikke det sånn vanlig mat fra gamle dager? før de begynnte sprøyte og "bole" maten?

så vi er tilbake der vi var på en måte?

  Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:50   #288
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.979
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

så her sitter dere å diskuterer slikt. dette med økologisk mat er jo blitt en sånn hipp og moderne sak det også da. har det ikke?

Det er jo ikke akkurat det at det er forbudt å være hipp og moderne, da.

Poenget er vel at ganske mange her inne reagerer en del på den forbrukskulturen som vi ser utvikler seg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:51   #289
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

men økologisk er ikke det sånn vanlig mat fra gamle dager? før de begynnte sprøyte og "bole" maten?

så vi er tilbake der vi var på en måte?

Eventuelt at ein innser at ikkje alt ein har oppdaga dei siste tiåra er av det gode

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:55   #290
SnippSnappSnupi
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vognmafiaen

vel , jeg kjøper noe økologisk, merker ikke så mye forskjell men. det er vel måten det er fremstilt på ikke smaken kansje.

dette er må jeg si at dette var rart å skrive om. veldig omvendt fra hva jeg pleier skrive å tenke på på kveldene.

men viss man brenner for noe så blir det slik. her i huset er det mannen som er "sånn", kjefter og bretter kartonger og skyller glass. Han tenker på fremtiden sier han. så sitter jeg å bare surrer.

man begynner å tenke litt ja.

  Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:57   #291
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

så her sitter dere å diskuterer slikt. dette med økologisk mat er jo blitt en sånn hipp og moderne sak det også da. har det ikke?

Jeg har nettopp spist 2 økologiske redikker. De er garantert ikke sprøytet.
Det vet jeg for de ble hentet opp fra egen hage.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:57   #292
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vognmafiaen

...Og sånn bare for å ha sagt det:

Da jeg kjøpte min elskede gamle Emmaljunga, fikk jeg faktisk med matchende stelleveske, så helt borte er jeg jo ikke...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:00   #293
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vognmafiaen

Slettet.


Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 21:28.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:01   #294
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

vel , jeg kjøper noe økologisk, merker ikke så mye forskjell men. det er vel måten det er fremstilt på ikke smaken kansje.

dette er må jeg si at dette var rart å skrive om. veldig omvendt fra hva jeg pleier skrive å tenke på på kveldene.

men viss man brenner for noe så blir det slik. her i huset er det mannen som er "sånn", kjefter og bretter kartonger og skyller glass. Han tenker på fremtiden sier han. så sitter jeg å bare surrer.

man begynner å tenke litt ja.

Eg kan berre snakke for min eigen del, men eg klarer ikkje å slå meg til ro med at "det berre er slik" når det gjeld forbrukskultur, giftsprøyting av mat og at ungane våre faktisk står i fare for å vekse opp på ei jord som vi har øydelagt. Difor ønskar eg å gjere noko med MEG og mine vanar, for det er trass alt det einaste eg har makt til å endre.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:01   #295
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

...Og sånn bare for å ha sagt det:

Da jeg kjøpte min elskede gamle Emmaljunga, fikk jeg faktisk med matchende stelleveske, så helt borte er jeg jo ikke...

Jada, til og med i 2002 hadde Simo matchende stelleveske, man kunne til overmål velge mellom hele to forskjellige typer. Tru det eller ei.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:02   #296
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sånn krig og fred og sånn?



Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

så her sitter dere å diskuterer slikt. dette med økologisk mat er jo blitt en sånn hipp og moderne sak det også da. har det ikke?

Jo, heldigvis!

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

man begynner å tenke litt ja.

Det var bra!

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:03   #297
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke det er sammenliknbart med designmøbler. Hadde man byttet ut designmøblene sine hele tiden, selvfølgelig. Jeg syns ikke det er verken prisen eller merket på vognene som er viktig. Om noen føler en dyr vogn dekker alle deres behov så har jeg ingenting med å kritisere det valget. Akkurat som jeg syns det er frekt å se ned på meg fordi jeg har valgt en Teutonia og umatchende Björn Borg-stelleveske (sjarmerende beskrevet som "badeball på styret" av vognmafiaen). De dekker nemlig mine behov.

Det jeg reagerer på er å kjøpe nye vogner og tilbehør hele tiden, det syns jeg representerer en bruk-og-kast kultur jeg ikke er tilhenger av. Jeg hadde reagert like kraftig, kanskje kraftigere, om noen byttet designermøbler like ofte. Eller Ikeamøbler for den saks skyld. Det er altså ikke pris og merke som er problemet, men forbruket.

Jeg ser absolutt poenget ditt, men derfor tok jeg også med eksemplet med designmøbler, fordi ja, de vil bruke det som argument at de ikke bytter ofte, det har samlerverdi og bla, bla,bla. Vel, jeg kjenner et par ganske kjente interiørkonsulenter i Norge. Hjemmene til begge er tipp, topp og det er mye design. Dyr design, som er for dyr å kjøpe i Norge, og derfor importeres fra utlandet, og den selges videre så snart trendene tilsier fornying - bruk og kast likefullt altså. Men han ene av de to jeg kjenner, kjører ikke bil, og han pusser gjerne opp eldgamle møbler kjøpt på auksjon for en slikk og ingenting i TILLEGG til sin genuine interesse for dyr design. Han gjør altså "opp for seg" på andre måter.

Slik er det vel for de fleste av oss, eller er vi alle så utrolig overlegne at vi ikke ser våre egne "feil"? Jeg skrev et eksempel vedr. kaffetrakter kontra kaffemaskin tidligere i denne tråden. Det er vel bruk og kast om noe! Hvem har kaffetrakter i dag? Helt feilfrie brukbare kaffetraktere kastes i stort monn (jeg nekter å tro at mange selger videre en kaffetrakter...) for å erstattes med nye fancy kaffemaskiner i tusenvis-av-kroner-klassen. Hvorfor? For å tilfredsstille et behov vi har skapt oss selv, for for 20 år siden visste vi knapt nok hva en kaffemaskin var, langt mindre hva en barista var.... Det var mer enn bra nok med ALI og Coop-kaffe.

Jeg tror flere av oss har ugler i mosen hva gjelder forbruk, og hva andre vil betrakte som bruk og kast, men noen ganger lukker vi øynene for oss selv og er flinke til å kaste oss over og kritisere andres mentalitet og forbruk. Det tror jeg man skal være ørlite grann forsiktig med i materialistiske Norge.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:04   #298
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Man kan vel strengt tatt ikke være uenig i miljøvern om man er minimalt oppegående?

Akkurat.

Og at fler og fler begynner å oppdage at man bør tenke over hva man putter i munnen er da bare positivt.

Alle kan gjøre sitt, med seg og sin familie, og sine vaner.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:06   #299
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hvem har kaffetrakter i dag?

Ganske mange, vil jeg tro. De fleste i min omgangskrets har trakter, og ikke kaffemaskin.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:08   #300
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

vel , jeg kjøper noe økologisk, merker ikke så mye forskjell men. det er vel måten det er fremstilt på ikke smaken kansje.

dette er må jeg si at dette var rart å skrive om. veldig omvendt fra hva jeg pleier skrive å tenke på på kveldene.

men viss man brenner for noe så blir det slik. her i huset er det mannen som er "sånn", kjefter og bretter kartonger og skyller glass. Han tenker på fremtiden sier han. så sitter jeg å bare surrer.

man begynner å tenke litt ja.

Gratulerer!

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, klassiker, krangling, vognmafia, økologiske rødbeter


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no