Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bekymret for smørmangel?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Har du kjøpt det smøret du skal ha?
Ja, jeg har sikret meg. 17 11,56%
Nei, jeg bryr meg ikke. 93 63,27%
Bruker alternativer som Margarin og Cocosa. 23 15,65%
Smør? 14 9,52%
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-11, 13:15   #161
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg har vunnet i det store smørlotteriet.

Kom inn i en butikk som akkurat fikk inn en liten eske smør.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:17   #162
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.510
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Årets tollkvoter på smør er ikke brukt opp, men de var vel heller ikke planlagt brukt, gjort krav på, eller gjort avtale om kjede som skal selge importert smør. Men nå vil de ha.

Det jeg tror, er at kjedene kan kreve bedre tilgang på meierivarer om det er slik, eller de tror at det ikke produseres nok i Norge. Og kjedene taper penger på produkter de ikke får kjøpt for salg.

Årets tollkvoter er i høyeste grad solgt og gjort rede for.
Om du leser artikkelen det linkes til står det der at Synnøve Finden støvsuger Europa etter smør.
Problemet er at det tar tid å lage smør, og det er ikke lenger noe berg av mat å høste av. Mat er (heldigvis?) i ferd med å bli en knapphetsressurs sett i global sammenheng.

Jeg kjenner ikke regeverket ned på detajnivå, men slik jeg har forstått er det sjelden noe problem å få til import. Vi har vel i liten grad et import forbud. Derimot har vi tollsatser som skal sikre norske arbeidsplasser, på linje med at vi har minstelønn som skal sikre at ikke bedriftene dumper lønna og ansetter utlendinger. Det er ikke noen egentlig forskjel på minstelønn og toll på mat ( og andre produkter).

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:19   #163
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg krysset av for at jeg ikke brydde meg...men må visst innrømme noen dager senere at jeg bryr meg LITT.

For jeg var inne på nærbutikken nå for å handle noe småtteri, og der hadde de EN halvkg meierismør igjen. Nå har de ikke mer igjen altså.
Det er noe med at julekakene mine MÅ ha ekte meierismør i seg. Så jeg må nok på jakt etter noen pakker til.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:27   #164
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Svenskene og Arla har manglet smør siden september,
http://www.nationen.no/2011/09/04/na.../smor/6877441/

Og det er særlig REMA 1000 som ønsker endring i regelverket, de har butikker i Danmark og vil gjerne ha noe tilsvarende i Norge.
http://www.aftenposten.no/okonomi/in...g-5116119.html

__________________
06 & 08 .

Sist redigert av Lavender : 21-11-11 kl 13:33.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:39   #165
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

På Rimi på Jessheim var det forsatt igjen noen bokser med Bremykt. Og noen ytterst få bordpakninger med meierismør. Og svære lass med Melange.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:41   #166
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.510
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Det er jo ingen nyhet at dagligvare kjedene vil ha bort tollen på landbruksvarer

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Svenskene og Arla har manglet smør siden september,
http://www.nationen.no/2011/09/04/na.../smor/6877441/

Og det er særlig REMA 1000 som ønsker endring i regelverket, de har butikker i Danmark og vil gjerne ha noe tilsvarende i Norge.
http://www.aftenposten.no/okonomi/in...g-5116119.html

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:43   #167
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Melange Det er jo nesten like ille som Pers margarin.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 13:47   #168
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Kan ikke si at jeg er så veldig bekymret. Det verste som skjer er at vi må bruke margarin, og selv om vi pleier å bruke smør (og jeg syns det smaker bedre) er det ikke akkurat klumper med radioaktivt avfall som er alternativet til smør. Det er margarin, hallo

Word, sister. Det er luksus å ha dette som hovedbekymring før jul.

(Jeg har fortsatt ikke hentet meg helt inn over hvor hobbitland Norge er, siden hovedsideoppslaget på VG for et par uker siden var at en puddel hadde blitt drept av en annen hund)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:09   #169
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Ok, jeg tilstår. Jeg kom over smør i dag og jeg kjøpte litt ekstra.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:10   #170
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg også. Men det var masse igjen på den lokale rimien og remaen på Laksevåg, Bergen.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:15   #171
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg også. Men det var masse igjen på den lokale rimien og remaen på Laksevåg, Bergen.

Takk! Jeg setter meg på neste fly!!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:24   #172
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg spurte først om de hadde mer. De hadde det så eg tømte dem ikke.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:12   #173
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ok, jeg tilstår.

Jeg også. Noen pakker (8 ) Bremyk - 70 % smør er bedre enn intet smør.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:16   #174
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg tar veldig gjerne imot tips om hvilke butikker i kjøreavstand fra Oslo som ikke er utsolgt.

Maximat, Nordby, Sverige.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:16   #175
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Ingen mangel på smør på Coop obs på Løren i dag. Vanlig smør, setersmør, brelett, de hadde mye av alt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:20   #176
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg har faktisk aldri smør i hus. Bruker det som regel ikke på skiver og baker/steker med margarin og olje. Er det noen forskjell, altså? Bortsett fra at det smøret der bordpakningen er hvit med noe grønt på får meg til å brekke meg...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:23   #177
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

For meg er det enorm forskjell når det kommer til smak. Sopp stekt i margarin, kaker bakt med margarin - margarin på brød og i grøt? Det er smør som gjør susen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:37   #178
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Da har jeg fått svar fra Tine:

Det blir vanskelig å angi eksakt når du kan få kjøpt TineSmør. Men det vi kan si konkret, er at det er vår prioritet nummer én å sikre nok matlagingsprodukter inn mot jul, derfor har vi også gjort flere grep for å øke denne produksjonen. TINEs produkter skal være basert på norsk melk, men for å avhjelpe situasjonen vil TINE ta inn en begrenset mengde smør før jul fra utlandet til bruk i ingrediens i industriproduksjon. Dette vil bidra til at mer av den norske melken kan prioriteres brukt til matlagingsproduktene smør, rømme og fløte. Dermed får vi økt denne produksjonen noe. Samtidig øker også melkeproduksjonen fra våre 235 000 kuer, noe som også styrker smørproduksjonen. Det vil ikke være slik at noen butikker ikke får levert smør. TINE vil sikre jevnlige leveranser til butikker og restauranter frem mot jul. Imidlertid kan den sesongmessige lavere melkemengden og den høyere etterspørselen medføre at enkelte butikker blir raskere utsolgt enn de vanligvis gjør.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 16:39   #179
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Smør?


vi bruker bare vita hjertego lett , eller soft flora lett og til matlaging bruker jeg flytene melange ,vita hjertego eller melange uten melk.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 17:10   #180
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Nå har jeg fått i hus det jeg trenger. Kjøpte og til min mor og mormor.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no