Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Øvelseskjøring

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-19, 23:20   #1
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Øvelseskjøring

Sønnene i huset har nettopp fylt 16 år, og er superivrige på øvelseskjøring. De har tatt trafikalt grunnkurs, og vi er så vidt i gang med selve kjøringa. I sommer kjørte vi på fjellet, og der gikk det veldig greit. Da brukte vi morfars gamle Jetta med manuelt gear. Nå er vi tilbake i byen og jeg merker at utfordringene er desto større med krevende trafikkbilde og større bil. Ikke minst er det mye å sette seg inn i teorimessig. Hvordan plassere seg i kryss og rundkjøringer, hvem har vikeplikt etc.

Jeg trenger derfor litt tips til hvordan vi bør legge opp løpet her. Hvordan gjorde dere det? Hvordan fikk ungene god nok oversikt over teorien? Og når begynte de med timer på kjøreskole?

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 23:42   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Nå har våre kjørt traktor i mange år før de begynner med bil. Og vi bor ruralt så trafikkbildet er ganske rolig. Anbefaler en dobbelt kjøretime der du (og pappaen?) er med i baksetet.
Og kjøre, kjøre og kjøre. Det er det eneste som funker. Her fikk han ikke kjøre på riksveien før etter noen uker og da valgte vi rolige tidspunkt. Dagslys og opplagt forelder.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 23:58   #3
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Vi brukte mye tid på å snakke om trafikkbildet, plasseringer, fart og hensyn til andre når vi voksne kjørte. Hver eneste gang. Spurte spørsmål for å få ungdommen til å tenke selv og være bevisst på hva vi gjorde.

Nå bor vi på bygda og nær en småby. Så litt roligere trafikk her. Det tror jeg kan være lurt. Ta med guttene til et mindre sted. Det bør selvsagt inneholde rundkjøringer og helst lyskryss.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 00:33   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Har dere voksne vært på kurset til Veivesenet? Hvis ikke er det lurt å melde seg på dette. Varer etpar timer. Det er gratis. Jeg synes det varveldig nyttig.
https://www.vegvesen.no/forerkort/ha...ovelseskjoring

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 09:10   #5
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har dere voksne vært på kurset til Veivesenet? Hvis ikke er det lurt å melde seg på dette. Varer etpar timer. Det er gratis. Jeg synes det varveldig nyttig.
https://www.vegvesen.no/forerkort/ha...ovelseskjoring

Ja, jeg var på det og det var veldig nyttig!
Men jeg ble nesten litt forvirret av at det var så mange valgmuligheter nå, og så lite obligatorisk.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 09:11   #6
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå har våre kjørt traktor i mange år før de begynner med bil. Og vi bor ruralt så trafikkbildet er ganske rolig. Anbefaler en dobbelt kjøretime der du (og pappaen?) er med i baksetet.
Og kjøre, kjøre og kjøre. Det er det eneste som funker. Her fikk han ikke kjøre på riksveien før etter noen uker og da valgte vi rolige tidspunkt. Dagslys og opplagt forelder.

Visste ikke at jeg kunne være med på kjøretimen. Det høres jo lurt ut!

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 09:59   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Her har vi klare regler om at alt nytt skal tas med kjørelærer. Ungen får momenter som skal øves med fra kjøretime. For min del synes jeg kjøreskolen skal brukes mest tidlig i løpet.

Det betød også at vi fikk en periode i sommer hvor vi øvde mye på de samme tingene, fordi kiden var gjerrig og ikke bestilte time på tross av oppfordringer, og når hen endelig gjorde det hadde kjørelærer ferie. Som vi hadde advart om. Så lærte man det. Det er mye som skal læres.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 10:01   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Her kjørte de mye på små, øde landeveier før han fikk kjøre i trafikk. De kunne med fordel brukt enda mer tid på det, etter min mening. Han brukte for eksempel litt tid på å bli helt fortrolig med å løse ut bilen - den kveles veldig lett. Så han prøvde å unngå å bremse helt ned, for eksempel inn i rundkjøringer.

Jeg anbefaler lappen-appen. I tillegg til at man logger kilometer og får anbefalinger på hva man skal gjøre og øve på gitt kjørelengden, så har den noen "quiz"-greier som hjelper til med teorien.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 10:13   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har dere voksne vært på kurset til Veivesenet? Hvis ikke er det lurt å melde seg på dette. Varer etpar timer. Det er gratis. Jeg synes det varveldig nyttig.
https://www.vegvesen.no/forerkort/ha...ovelseskjoring

Har fulgt med på den sida i et år, men har ikke funnet kurs nærmere enn Steinkjer. Så enten har de ikke kurs lengre nord, eller så er det feil på sida.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 10:19   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Har fulgt med på den sida i et år, men har ikke funnet kurs nærmere enn Steinkjer. Så enten har de ikke kurs lengre nord, eller så er det feil på sida.

Jeg vet at broren min var på et sånt kurs, så det finnes lengre nord.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 10:55   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Har fulgt med på den sida i et år, men har ikke funnet kurs nærmere enn Steinkjer. Så enten har de ikke kurs lengre nord, eller så er det feil på sida.

Det blir litt langt. De kunne hatt det på nett også så man kunne se hjemmefra.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no