Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-09, 19:59   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse?

Vi får antageligvis muligheten til å kjøpe svigerfars Opel Vectra til en gunstig pris. Det vil si innbyttepris hos bilforhandler, regner med den blir mellom 60 og 80 000. Dette er en 2004-modell, som er kjørt relativt mye, ca 180 000 km. Så vidt jeg vet har ikke dette vært en bil med spesielt mye problemer.

Hvordan holder disse bilene seg? Noen som har Opel Vectra og har erfaringer?

Vi kan også velge en annen bruktbil i samme prisklasse (maks 80000), hvilke biler er gode kjøp i den klassen?

Ulempen med Vectraen er at den er stor. Vi har gateparkering, så noe litt mindre hadde vært fint. Samtidig har vi jo barn, og reiser også på langtur et par ganger i året. Det fine med den er at den har dieselmotor, og også nokså lavt forbruk. Nå har vi en Golf stasjonsvogn (1997) med stor bensinmotor, og den har for høyt forbruk i forhold til vårt kjøremønster (mye bykjøring).

Burde vi kjøpe Opelen eller en annen bil? Jeg er redd for store verkstedsregninger på en bil som allerede er så godt brukt.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 21:58   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse

Opel Vectra er ikke en bil som har holdt seg så veldig godt i pris, men prisen dere her forespeiler virker bra. Spørsmålet blir da også hvilken motor det er i den og hvordan det generelle utstyrsnivået er.

Det er vel et godt stykke fra bilene med mest feil. Hvordan siste generasjon Vectra var er jeg usikker på, men jeg har hatt et inntrykk av at det har vært veldig mye bedre enn generasjonen før.

Når vet jeg ikke om det dere har er en Golf III eller IV, som begge var på markedet i 97, men samtidig begynner denne å bli såpass gammelt at det må begynne å bli en god del slitasjeelementer. En Vectra blir også en bedre bil sikkerhetsmessig, både i henhold til kjøreelementer og direkte kollisjon.

Når det gjelder vedlikehold kan det vel også være interessant å se på hva som skal gjøres ved neste service - f.eks. om det er en storservice som også inkluderer registerreimskifte. Hvis så, da er det raskt en service som koster 10 000 kr hos merkeforhandler.

60 000 vil i hvert fall være en særdeles god pris omtrent uansett hvilken motor det er i bilen. Selv med langt lavere kilomterstand skal man vel lete en stund før man finner en Vectra av den generasjonen for en slik pris. Egentlig vil jeg også tro at 80 000 vil være en meget god pris.

Hvis man ellers ser hva som er tilgjengelig på Finn.no på opptil 80 000 blir det så vidt jeg kan se mer aktuelt å kjøpe Opel-en. Av biler i denne klassen, nyere enn 2002, finner man en del Renault og Citröen som jeg absolutt ville styrt unna når det gjelder feil. Man finner ellers noen Mondeo-er, som ei heller på det jevne er noe mer driftsikker. Og det som blir av "bedre biler" blir det gjerne også litt høy kilometerstand på. Man får samtidig noen litt mindre biler, som Ford Focus fra 03-04, da også gjerne med ganske lang kilometerstand.

Her er det også en bil dere kjenner forhistorien til. Er man redd for de veldig store utgiftene kan det være å anbefale en forsikring med drivverkforsikring, eller at man tegner en bruktbilforsikring. Dette blir imidlertid for de mer ekstreme feilene, der f.eks. motor eller girkasse må byttes.

Jeg må vel selv si at jeg føler meg med "trygg" på en bil som er 5 år og har gått 180 000 km enn en på 10 år som har gått 100 000. Det er mange elementer som slites uavhengig av bruk omtrent -- f.eks. gummi som i en del sammenhenger bare morkner. Lang kilometerstand på få år tyder også på mye langkjøring. Langkjøring kan slite mindre på en del områder enn mange korte turer, der det f.eks. også er mange kaldstarter av motoren.

Når jeg forresten ser på statistikken fra Svensk Bilprovning for 2005-modeller av Vectra er statistikken "litt over mindt på treet".

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 21:59   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse

For 80000,- hadde jeg nok valgt noe helt annet.

Her er eksempler.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19229993

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18297739

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19040792

  Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 00:55   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

For 80000,- hadde jeg nok valgt noe helt annet.

Her er eksempler.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19229993

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18297739

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19040792

Jeg liker i utgangspunktet VW meget god, men skulle man ønske noe problemfritt bilhold ville jeg ikke kjøpt Passat før 2001 (2001-modellen fikk en større oppgradering - av synlige forskjeller ser man de oppgraderte modellene med at de er litt frisket opp i front, med bl.a. andre lykter). Fra den perioden de Passat-ene er fra, var det temmelig mye problemer.

Sett opp i mot Xsara blir Vectra en mye mer moderne bil. Citröen generelt, spesielt fra denne perioden, er vel heller ikke noe man direkte bruker å forbinde med lite problemer.

Før 01 var det også ganske få biler som ble levert med stabilitetskontroll, sidekollisjonsputer og en del annet sikkerhetsutstyr. En bil som Xsara har tre stjerner i EuroNCAP. Airbag på passasjersiden var ellers ikke standard på alle disse, men mulig de solgt i Norge hadde det.

For Passat kom 2001-modellen og nyere ut med fire stjerner hos EuroNCAP, mens modellene fra 97-01 hadde tre stjerner.

Vectra har også fire stjerner. Skal da sies at i testene blir den en klasse over Xsara, så den har gått igjennom en hardere kollisjon også (krasjer med sin egen vekt). Dette betyr at Xsara krasjet med en vekt på 1080 kg, mens Vectra 400 kilo mer. Fysikkens lover er ganske enkel på en del områder også...

For Vectra er standardutstyr sidekollisjonsputer både for kropp og hode.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 00:55   #5
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse

Min far har en Vectra fra samme år tror jeg, dog ikke diesel, og han har hatt utrolig mye trøbbel med sin.
jeg hadde valgt en annen bil.

Når det er sagt har vi vært veldig fornøyde med Oplene vi har hatt. Vår Astra har gått 120000 og har ikke hatt noe trøbbel.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 03:27   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse

Er det ikke en (iallefall uskrevet) regel at man ikke skal kjøpe bil av kjentfolk da?

Jeg har lite erfaring med såpass nye Opler. Vi har en gammel 91-modell opel - den kjører godt, men er en rustholk av dimmensjoner + at det elektriske anlegget ikke er noe å skryte av.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 00:52   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe velbrukt Opel til gunstig pris, eller velge en annen bil i samme prisklasse

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Min far har en Vectra fra samme år tror jeg, dog ikke diesel, og han har hatt utrolig mye trøbbel med sin.
jeg hadde valgt en annen bil.

Når det er sagt har vi vært veldig fornøyde med Oplene vi har hatt. Vår Astra har gått 120000 og har ikke hatt noe trøbbel.

Samtidig skal man huske at man får en bil som kan se ut til å ligge godt over 40 000 under markedspris hvis de får den for 60 000 kr. Da kan man påkoste seg noen reperasjoner også....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no