Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor billig kan jeg få en bil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 11:30   #101
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Røverdatter: hadde jeg vekslet hadde det jo ikke vært noe problem. Greia er at jeg kun har kjørt automat, bortsett fra bilen jeg tok kjøretimene i. Allerede da hatet jeg å gire, og syns Oslo var en klønete by å kjøre girbil i, både med tanke på fart og mye bakker. Etter det har jeg kun kjørt vår bil, som er en automat. Jeg kjører ikke mye. Om vinteren så godt som ingenting, om sommeren maks ukentlig. Og jeg har bare kjørt bil i knappe fem år. Da ville jeg helst ikke måtte finne ut av en girbil, alene med barn i bilen, på glatt vinterføre i mørket. Skylle vi kjøpe neste bil med gir hadde jeg selvsagt greid å gire, men om jeg kan velge vil jeg slippe.

Ahh. Ja, da er det sikkert tryggest at du kjører automat.

Jeg hadde kjørt i girbil i ti år da vi kjøpte vår første automat for ti år siden*. Da er giringen automatisert og jeg tenker ikke over hva jeg gjør.

*Herregud, jeg har kjørt bil i 20 år i år.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:31   #102
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Det gikk nettopp opp for Høvdingen at han hadde levd lenger med lappen, enn uten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:34   #103
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det gikk nettopp opp for Høvdingen at han hadde levd lenger med lappen, enn uten.

Ja, jammen.

Ikke nok med de grå hårene i tinningen og rynker rundt øynene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:37   #104
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Jeg veksler også mellom min automat og alle manuelt-girte jobb-biler. Går helt fint, faktisk helt automatisk.
Forresten hadde jeg kjørt manuelt i tjueseks år før jeg fikk meg bil med automatgir.

Men når du ikke har vent deg til manuelt gir først, så blir det jo litt verre. Kanskje du egentlig hadde trengt en å øve på? Ikke noe å være redd for, men trening trengs.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:40   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

-ea- Jeg syns ikke det er nødvendig når jeg kjører så lite som jeg gjør. Om vi skulle få en girbil lærer jeg det selvfølgelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:45   #106
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ser den. Du får tråkke mot den plata til hvile foten på, eller kjøre som min amerikanske vertskapsmor, med en fot under seg i setet. Hun hadde riktignok tre unger løst kravlende i bilen mens hun downet smertestillende med cola og røkte som en skorsstein. De vanene trenger du ikke adoptere.

Men hvorfor ikke?! Det høres da staselig ut!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:48   #107
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hvorfor ikke?! Det høres da staselig ut!

Ikke sant? Bilbelter og frisk luft er for pingler!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 14:50   #108
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Dynamoreim er en veldig vanlig slitasjedel og er vel noe som skal inspiseres på servicene, og ligger vel også i serviceplanen for bytte vil jeg tro. Hvis man har benyttet seg av originalservice hos VW med mobilitetsgaranti skal skifte av dynamoreim være gratis hos VW så vidt jeg har forstått det (altså både inntauing til VW-verksted og bytte av reimen i så tilfelle).

Hvor langt har bilen gått?

Nå skal du høre! Det er da lekkasje i dieselrørene, (originaldel fra Tyskland må importeres) som har dryppet ned på multireimen og olje oppløser gummi og vips, den ryker. Og så var det en tikkelyd når den gikk på tomgang som var et kjent problem, "større jobb" i følge mekanikeren. Jeg googler Toyota Avensiser nå. Jeg er ikke en lykkelig Touran-eier.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 14:54   #109
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det eneste som er trøblete med automat er at man må "parkere" venstrefoten HELT. Vanligvis, med manuell, så følger jo man jo kjapt opp en nedbremsing med å sette inn clutchen også. Og den tramper man gjerne inn, helt i bånn. Og siden bremsepedalen ofte er litt bred på automatbiler, så kan man oppleve at en nedbremsing som skulle være mellomhard istedet blir en full bråbrems. Har jeg hørt.

På de fleste biler er pedalen marginalt forskjellig - litt bredere, men ikke mye - og hos en del er det akkurat det samme. På amerikanske biler er det ofte en del bredere.

I noen tilfeller kan også bremsepedalen være litt mer til venstre i biler med automat.

Tror ikke det er bredden som gjør at man bremser med to føtter. Er nok heller vanen at man da "leter etter" klutsjpedalen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 15:26   #110
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Nå skal du høre! Det er da lekkasje i dieselrørene, (originaldel fra Tyskland må importeres) som har dryppet ned på multireimen og olje oppløser gummi og vips, den ryker. Og så var det en tikkelyd når den gikk på tomgang som var et kjent problem, "større jobb" i følge mekanikeren. Jeg googler Toyota Avensiser nå. Jeg er ikke en lykkelig Touran-eier.

Lyden på tomgang er vel typisk hjulet på dynamoen og videre skade på reimspenningsdemperen. Har ikke hørt at diesellekkasje skal ha vært noe vanlig årsak til problemene med disse, men etter en del kilometer er lageret i hjulet på dynamoen en svakhet.

Med bil som har gått over 200 000 må man regne med en del - det gjelder uansett merke for nyere biler. Her står nok en del av Toyotas renommé også litt for fall. Etter hvert som Toyota har blitt mer moderne i henhold til styringselektronikk, motorkompleksitet for å få ned forbruk osv. har også feilmengden gått opp. For de ganske mye enklere bilene de hadde før var det nok enklere.

Tar man Avensis som utgangspunkt er problemene med svinghjul på noen av motorene alt nevnt. Her har det også vært mange som har endt opp med full renovering av motor eller motorbytte pga. veldig høyt oljeforbruk - forhåpentligvis merket før garanti gikk ut. Dette et problem knyttet til bensinmotorene, mens klutsj/svinghjulproblemene har vært knyttet mot dieselmotorene. En forskjell her mellom VW og Toyota har jo også vært at VW tok en tilbakekalling der svinghjulet ble skiftet på mange modeller, mens Toyota lot være. Med det sagt, dobbeltmassesvinghjul har vært å se på som en slitasjedel uansett og går igjen inn på elementene der en bil skal bli mer moderne (fordelen med dobbeltmassesvinghjulene blir mindre vibrasjoner på dieselbilene).

Sitter med inntrykket av at svinhjulproblemene har vært så vanlige på 2-liters Avensis en periode (modellene fra de siste årene har ikke problemet) at dette er noe jeg ville sjekket om alt var skiftet.

Lyktproblemer har også vært utbredt på Avensis. En del har vel fått dette skiftet innenfor garantitiden. Det høres kanskje ut som en liten greie, men noe som kan koste 10-15 000 å få gjort hos verksted. Symptomene her er vel dårlig lys, samt svært hyppig skifte av lyspærer (her kan man faktisk sjekke hvor mange Avensis-er på veiene som har svært dårlig lys eller er énøyd).

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no