Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hjelp, jeg har fått Mac

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-09, 11:48   #1
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.494
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp, jeg har fått Mac

Endelig, endelig har vi fått somlet oss til å kjøpe den Macen som mannen har drømt om i et par år. Men da jeg skulle teste den litt i går ble jeg sittende med følelsen av å ha havnet på en helt ny planet. Jeg er ganske sikker på at den nye planeten egentlig er bedre enn den gamle, men akkurat nå finner jeg jo ikke frem til noen ting.

. Hva må jeg vite av lure ting og grep når det gjelder å bruke Mac. Jeg brukte jo seriøst ti minutter bare på å få åpnet en ny fane i Safari, som er den nettleseren som kom med maskinen. Trenger jeg forresten bytte den ut med noe annet? Og hvor har det blitt av venstreklikk på musa, det funket jo ikke. Og, og, og.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 12:30   #2
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Ja mac er uvant for pc-brukere. Jeg er mac-bruker, men jeg er designer så har brukt mac så lenge jeg kan huske. Skjønner ikke det med at du brukte 10 min på ny fane..? Eple+N gir nytt vindu. F9 gir flytende vinduer slik at du kan kjapt hoppe fra vindu til vindu. Venstreklikk på musa finnes ikke på mac. Mulig det gjør det på noen muser, men ikke på de jeg har hatt.. så den skjønner jeg er litt uvant.

Jeg bruker Safari og FireFox litt om hverandre. Entourage er bra mail-program. Itunes og Iphoto fungerer glimrende på mac.

Fordelen med mac er at det er nesten null virus og genial å bruke til designing og bilder og andre store, tunge bilderedigeringsprogrammer. Men skal du KUN surfe ville jeg heller hatt en liten snerten rosa pc ala denne jeg da: *drømme drømme*


Men du blir nok vant til mac`en din snart Gratulerer med ny mac

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 12:33   #3
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Mener å huske at du må klikke Ctrl samtidig men du holder musen inne for å få venstreklikk.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 12:54   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Prøv å installere antivirus på alle pc'ene og se om den forsvinner igjen?
:foretrekker windows. Når det kan installere seg successfully with 3876 errors så må det være kvalitet:

  Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 12:55   #5
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Venstre klikk trenger du ikke :P
Safari er ok. skandiabanken funket ikke i min safari så brukte mozilla til det.

Gratulerer

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 13:11   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Se om du finner dummies-tråden min fra da jeg fikk min.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 13:19   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Sjekk disse sidene på apple hvor det er bra innføringer. En av dem er for eksempel PC to Mac: The basics

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 13:20   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.494
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Skjønner ikke det med at du brukte 10 min på ny fane..?

Hrmpf. For tenk at jeg gjorde det.

Vi skal ikke bruke maskinen til bare surfing, den er også en ganske sentral del av hjemmekinoanlegget vårt og vi skal bruke den til bildebehandling og videoredigering. Å kjøpe mac er et ganske bevisst valg vi har gjort, det er bare det at alt er litt uvant i begynnelsen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 13:24   #9
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Jeg brukte switche-guiden til mac1.no da jeg var fersk i Mac-universet.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 13:28   #10
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.494
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Esme og torsk: Tusen takk.

:går for å søke opp Polyanna sin dummiestråd:

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 13:29   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.494
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Smilefjes: Du er bare misunnelig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 15:02   #12
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Allerførst: gratulerer ! Det er absolutt blitt mer fredelig og harmonisk her i heimen etter at vi fikk vores første Mac for 2,5 år siden (PC bruker jeg nå kun hvis det følger med en flokk IT-gutter). Og så er det en fryd å ha slike estetisk flotte dingser liggende rundt omkring. Det begyndte med en iMac, og nå er det helt Apple galore med iMac, MacBook, iPhone, iPods og TimeCapsule. Det fås en mac-versjon for Office, det og et par spill er den eneste software som vi har kjøpt til vores Apple park. Safari kan henge seg opp litt, så jeg har også Firefox installert. Ellers fikk du vel link til det meste herinne.

Magic Mousen som vi fikk med iMacen vores (den kunne høyreklikke den) er den eneste Appledings som jeg har vært misfornøyd med. Hjulet inni gikk veldig fort i stykker. Det endte med at jeg skiftet den ut med min gamle trådløse Logitec ergonomiske mus. En av dagene skifter jeg nok også tastaturet ut med vores gamle Logitec. Det virker helt fint, men man bruker da en USB port.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 15:10   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 15:14   #14
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Gratulerer med riktig maskinvalg. Ser antivirus er nevnt; det trenger du ikke, ingen macbrukere med peiling har det.

2 knapper på musen: Klikk eplet oppe til venstre på skjermen. Velg: Systemvalg … > Tastatur og mus > Mus: Angi hovedknapp til venstre, og sekundærknapp til høyre.

Ny fane tar <1 sek.: Tastekombinasjon cmd + T. Ect + nede til høyre under googlesøkeboksen.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 15:19   #15
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg brukte switche-guiden til mac1.no da jeg var fersk i Mac-universet.

Her var det mye bra

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 15:22   #16
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Hrmpf. For tenk at jeg gjorde det. .

Uff unnskyld, mente det ikke sånn altså. Er sikker på at du blir superbruker in no time

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 16:00   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Adrienne, jeg gikk nettopp inn på Eplehuset og snoket. Dette er din skyld.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 17:24   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Smilefjes: Du er bare misunnelig.

Jeg har 24" mac i huset så nope. Jeg er bare kunnskapsrik og kvalitetsbevisst. Jeg bruker ikke ipod engang jeg etter å ha forsøkt å finne igjen noe på en mac en gang eller tre. Herreminhatt - ingen høyre museknapp liksom.

Nei - apple får produsere frukt. Det konseptet er spikret ut fra navnet.

  Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 18:02   #19
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.494
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Ny fane tar <1 sek.: Tastekombinasjon cmd + T. Ect + nede til høyre under googlesøkeboksen.

Ja, når man vet hvilke tastekombinasjoner som funker så. Hvis man ikke vet det så tar det litt lenger tid, for hjelpfunksjon er jo for pyser. Satser på bratt læringskurve, jeg er jo ikke sånn totalt IT-idiot (tror jeg).

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 18:04   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, når man vet hvilke tastekombinasjoner som funker så. Hvis man ikke vet det så tar det litt lenger tid, for hjelpfunksjon er jo for pyser. Satser på bratt læringskurve, jeg er jo ikke sånn totalt IT-idiot (tror jeg).

Du er itte iddjot.

Fritt etter mannen på jobben som synes det er like morsomt for fjerde året nå å si med hedmarkstonefall at "Je er itte ansvarli".

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no