Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Adax Oljeovn

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-09, 00:03   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Adax Oljeovn

Den er nyinnkjøpt og varmer godt opp stua!
Jeg ønsker bare en bekreftelse på at det er vanlig at den plutselig mobiliserer oljen så det knaser, sildrer og bråker så katta (og vi andre) skvetter veggimellom?

Er det frarådet å ha den på om natta?
Er det noe brannfare forbundet med den, foruten at den ikke skal stå for nærme ting/vegger/gardiner.

Brukanvisningen har vi kastet.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 07:54   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Jeg har kvittet meg med alle oljeovner, fordi jeg en eller annen gang har hørt at de kan være brannfarlige? Om det stemmer skal jeg ikke banne på, men jeg har nå valgt å ikke ha det.
Mener å huske at de bråkte ja, særlig når man slår dem på. Oljen sirkulerer vel på noe slags vis inni der?
Det er sikkert noen år siden jeg kvittet meg med mine, så litt usikker på hvordan det er nå, men vi har bare konvektorovner, og en gassovn, som selvsagt bare står på når vi er hjemme og kan passe på.
Innbiller meg at det er mer økonomisk med konvektorovn også, for den blir knallvarm på et blunk, slik at man ikke bruker masse strøm på å varme opp selve ovnen før den begynner å avgi varme.

  Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 08:22   #3
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Ja, det er vanlig. Den varmer opp oljen og det høres.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:18   #4
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Ok, greit å høre andre si at det er normalt. Jeg stoler på deg Skremmern.

Sjuggar: ja, det har vært iallefall et par tilfeller for 4-5 år siden hvor disse ovnene har tatt fyr. Vi kvittet oss med begge våre den gangen, pga manglende behov (da hadde vi panelovner) og vi overtok dem med huset og visste ingenting om fortid eller kvalitet...
Føles greiere å ha en ny oljeovn av kjent merke, og ikke kjøpe de råbillige av ukjent merke. Panelovn har vi ikke plass til lenger pga gedigen ny sofa osv.

Jeg regner vel egentlig med at ovnene ikke er brannfarlige, da hadde de ikke vært tillatt solgt.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:42   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Konvektorovnen vi har ser omtrent slik ut:


Den har vifte, og den kan brukes uten vifte med bare gløding.

  Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:46   #6
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, det er vanlig. Den varmer opp oljen og det høres.

Det stemmer. Her står ovenen på hele året. Det er termostatregulerte, og styrer seg selv.
Det du skal passe på er at de ikke lekker olje. Vi har hatt våre i mange år uten at dette har skjedd.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:48   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Åh, en sånn konvektorovn har jo vi også. Ante ikke at det var det det var. Er de mer effektive enn oljeovner altså?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:50   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Et spørsmål om oljeovn, forresten: vi har arvet en. Tror det også er Adax. En stor en - mye effekt. 2000? Nuvel, den blir kjempevarm. Så varm at vi ikke kan bruke den på full effekt. Brennvarm. Farlig? Den ser litt brun ut der den andre er helhvit. Brunbrent? Skummelt?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:52   #9
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Konvektorovnen vi har ser omtrent slik ut:


Den har vifte, og den kan brukes uten vifte med bare gløding.

Vi har en sånn på hytta. Den kan vel ikke brukes uten tilsyn siden det er vifte i den.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:56   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Vi har en sånn på hytta. Den kan vel ikke brukes uten tilsyn siden det er vifte i den.

Vifta kan slåes av og på. Jeg bruker den uten vifte i kjelleren.

  Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 11:45   #11
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adax Oljeovn

Jeg lurer også litt på det med oljeovn. Vi kastet våre for et par år siden, på grunn av at vi hadde veggovner - i tillegg til at jeg hadde hørt om brannfaren. I forbindelse med maling av stua fjernet vi den veggovnen vi hadde på stua, og nå har jeg ikke lyst til å henge den opp igjen. Har lyst på en oljeovn for de fire månedene vi trenger den i løpet av vinteren. Men så var det dette med brannfaren da. Har lurt litt på om jeg skulle ringe brannvesenet og høre.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no