Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 13:12   #61
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Relevant artikkel på forskning.no:

Sitat:

Avhandlingen viser at det er klare forskjeller mellom hva ungdommene sier om egne klær og klær i skolemiljøet.

For eksempel er det en langt større andel på østkanten i Oslo som beskriver klærne i skolemiljøet som ”dyr ensforming” enn det er på vestkanten, der langt flere beskriver det som ”tolerant mangfold”.

Storm-Mathisen tror forskjellene i stor grad handler om måter man har lært seg til å snakke om klær på.

– Jeg tror ikke det er mer ensformet i det ene eller det andre miljøet, snarere tvert imot. Jeg tror det i vestkantmiljøet ikke var legitimt å snakke om det å være opptatt av status og merker i samme grad som i østkantmiljøet, sier hun.

Forskeren viser til undersøkelser som har konkludert med at vekten på dyre merker er like stor i øst- som i vestkantmiljøer.

– En forklaring kan være at det enkelte statussymbol ikke er i like viktig i miljøer der man har mange. Betydningen av et statussymbol som klær er alltid relativt i forhold til det miljøet de er i, sier sosiologen.

Hun legger til at man også kan tenke seg at svarene kan være uttrykk for at ungdom på vestkanten ønsker å dempe inntrykket av at det er sossete på vestkanten. På østkanten kan bli et poeng å framheve at det er motepress også der.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:15   #62
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Nå er ikke jeg fra Oslo. Men mitt inntrykk fra en som ser det utenfra, synes jeg du treffer helt.
Jeg synes faktisk nyanseringen av Oslo øst er større enn bildet man får av hvordan det er på vestkanten. Øst blir frontet med mye av det du beskriver, men også som trendy, flerkulturell(i positivt fortegn), mer sosialt aksepterende, bedre moral og verdier. Noe for alle, rett og slett.
Jeg sier ikke at jeg synes så synd på dem, men vestkantens innbyggere er tydeligvis dømt til å leve med er ekskluderende rikingstigma: Alle er rike, de forfekter rå materialisme og ungene er ufyselig bortskjemte og ikke egnet for noe annet enn å motta arv når de blir voksne.

Ok, men da spør jeg, - leser du Aftenposten eller ser på Dagsrevyen? Jeg vil nesten kalle det kampanjejournalistikk - de har konsekvent svartmalt Oslo Øst gjennom flere år nå og jeg kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende kategorisering av type Oslo Vest du beskriver. Jeg tror ikke det ville være vanskelig å finne belegg for det jeg sier og jeg tror noe av grunnen til at folk i Norge er så paranoide hva angår innvandring er at de faktisk tror på alt de leser i aviser og ser på Dagsrevyen. (Lørdagsrevyen har hatt utallige "doom and gloom" reportasjer fra Groruddalen siste året. Det er konsekvent negative historier, de påpeker aldri positive ting som at folk i økende grad eier bolig osv.).

Det trendyaspektet du viser til er kun forbeholdt et lite område av Oslo Øst hvis du ser det i det store bilde og det området er nesten som sentrum å regne.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:16   #63
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.900
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

No offense men tror ikke du er helt oppdatert på Mulberry priser. 11 000 kr er overhode ikke uvanlig. De har alltid vært dyre vesker men siste 5-6 årene har de gått betraktlig opp i pris.
.

Det har du rett i. Jeg har ikke sett på Mullberry priser siden Alexa ble lansert. Oi, de var dyre.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:17   #64
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Nå er ikke jeg fra Oslo. Men mitt inntrykk fra en som ser det utenfra, synes jeg du treffer helt.
Jeg synes faktisk nyanseringen av Oslo øst er større enn bildet man får av hvordan det er på vestkanten. Øst blir frontet med mye av det du beskriver, men også som trendy, flerkulturell(i positivt fortegn), mer sosialt aksepterende, bedre moral og verdier. Noe for alle, rett og slett.
Jeg sier ikke at jeg synes så synd på dem, men vestkantens innbyggere er tydeligvis dømt til å leve med et ekskluderende rikingstigma: Alle er rike, de forfekter rå materialisme og ungene er ufyselig bortskjemte og ikke egnet for noe annet enn å motta arv når de blir voksne.

Det stemmer også med mitt inntrykk og det er derfor jeg blir lei meg, faktisk. Der jeg bor er det virkleig ressurssterke folk - og slett ikke bare arvinger. Det er ofte folk med høy utdanning som har gjort og gjør det bra. det er køer med folk som stiller opp på barnas aktiviteter, og barna er overhodet ikke bortskjemte snørrunger - men blir ofte fremstilt slik på en utrolig endimensjonal måte. Og det er stigmatiserende så det holder. Jeg vil ikke at min tiåring skal sees på som en bortskjemt drittunge bare fordi hun har feil postnummer. Og det er faktisk ikke slik at jo rikere foreldrene er, jo mer går barna for lut og kaldt vann, altså. Man kan være både rik og klok og snill og flink samtidig, faktisk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:21   #65
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.851
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Greia er vel at dyre designermerker selger som hakka møkk, og at stadig yngre ungdommer er blant kundene. Og de fleste av disse ungdommene har sikkert velstående foreldre og ferdes også i et miljø der mange andre også har disse veskene/jakkene/whatever. Jeg vet ikke hva som er så nytt med dette, er det ikke slik det alltid har vært?
Nå er ikke Vestby vestkant og selv om det sikkert er mye press på østkanten også, kan jeg vedde LV-vesken min på at det er langt flere Mulberryvesker og 7000-kroners jakker på en skole i Oslo Vest/Bærum enn på en skole i Groruddalen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:21   #66
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Noen femidotter med veldig pent tøy som sitter og ser på at øst-europeerne gjør alt som finnes av praktisk arbeid?

Har ikke vestkantungdommen alltid vært opptatt av status og dyrt utstyr da? De var det iallefall for 10-20 år siden. Jeg tror ikke disse trendene med vesker og jakker til titusenvis av kroner kan overføres til majoriteten av norske 17-åringer.

Enig, tror norsk standar ligger rimelig mye lavere enn det

Vi også synes det var kult med dyre merkeklær i ungdomslader, men som Hamarbønder som vi er var det snakk om Miss sixty bukser til 1000 kr eller "svindyre" merker som quiksilver osv...

I bærum ligger lista sikkert noen hakk over og de merkene jeg ser på som dyre er sikkert billig og helt feil for metroseksuelle i storbyen

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:25   #67
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det stemmer også med mitt inntrykk og det er derfor jeg blir lei meg, faktisk. Der jeg bor er det virkleig ressurssterke folk - og slett ikke bare arvinger. Det er ofte folk med høy utdanning som har gjort og gjør det bra. det er køer med folk som stiller opp på barnas aktiviteter, og barna er overhodet ikke bortskjemte snørrunger - men blir ofte fremstilt slik på en utrolig endimensjonal måte. Og det er stigmatiserende så det holder. Jeg vil ikke at min tiåring skal sees på som en bortskjemt drittunge bare fordi hun har feil postnummer. Og det er faktisk ikke slik at jo rikere foreldrene er, jo mer går barna for lut og kaldt vann, altså. Man kan være både rik og klok og snill og flink samtidig, faktisk.

Det er nok ikke på langt nær så stigmatiserende som det ville være på et tilsvarende sted i Groruddalen. Se for deg arbeidsgiver til datteren din mange år frem i tid - hvilke assosiasjoner tror du stedet der dere bor nå vil gi i forhold til f.eks Alna? Jeg vil våge å påsta at der dere bor nå vil telle i positivt favør, ikke andre veien. Her i Øst har svartmalingen og alt negativt fokus blitt så ekstremt at jeg føler jeg må forholde meg til hvilke skole det er ok eller ikke å gå på i forhold til "hvordan" det vil påvirke skolevalg og muligheter for datteren min i fremtiden.

Så la oss være enige i at postnummer kan være stigmatiserende begge veier men at konsekvensen av "fint" eller "tungt belastet" postnummer kan slå veldig ulikt ut.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:27   #68
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Man kan være både rik og klok og snill og flink samtidig, faktisk.

Ja, det er som kjent bedre å være rik og frisk enn fattig og syk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:28   #69
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ok, da spør jeg, leser du Aftenposten eller ser på Dagsrevyen? Jeg vil nesten kalle det kampanjejournalistikk - de har konsekvent svartmalt Oslo Øst gjennom flere år nå og jeg kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende kategorisering av type Oslo Vest du beskriver. Jeg tror ikke det ville være vanskelig å finne belegg for det jeg sier og jeg tror noe av grunnen til at folk i Norge er så paranoide hva angår innvandring er at de faktisk tror på alt de leser i aviser og ser på Dagsrevyen. (Lørdagsrevyen har hatt utallige "doom and gloom" reportasjer fra Groruddalen siste året).

Det trendyaspektet du viser til er kun forbeholdt et lite område av Oslo Øst, nesten som sentrum å regne.

Ja. Jeg leser Aftenposten og ser Dagsrevyen, og det helt uten å ha tatt klassereisen. Aftenposten trykker jo denne artikkelen i dag. For noen uker siden hadde de en artikkel om kids, riktignok på Nordstrand ("vestkanten på østkanten" lever vel strengt tatt under samme stigma som den ordentlige vestkanten? ) som gikk rundt i CG o.l. For litt lengre siden var det en sak om at barna på vestkanten var underernærte. Da uttalte en eller annen at dette nok var på grunn av fokuset på helse og utseende på de kanter av byen. Dette er alle eksempler som er med å forme måten vi ser på folk som bor der. Også kan man le litt over luksusproblemene deres også .

Poenget mitt var at østkanten fremstår som mer nyansert, fra mitt ståsted. Frognerfruer og vestkantungdom kan bare bety en ting.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:32   #70
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Øst blir frontet med mye av det du beskriver, men også som trendy, flerkulturell(i positivt fortegn), mer sosialt aksepterende, bedre moral og verdier. Noe for alle, rett og slett.

Nei, dette stemmer ikke helt. Det er noen få sentrumsbydeler som beskrives slik. Dette er de gamle arbeiderklassebydelene, og folk utenfra oppfatter nok dette som "østkanten" fremdeles. Den sosiokulturelle østkanten er mer Holmlia, deler av Groruddalen og Oslo sørøst, med en liten enklave rundt Tøyen og Møllergata.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:38   #71
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Det er da vel ingen tvil om at særlig vestkantungdom stort sett går i CG eller Parajumper, og at de mer eller mindre plutselig har oppdaget Mulberry?
Jeg har selv en vgs-elev i Akershus, datter av venninne på vgs i Oslo sentrum og tantebarn på Oslo vest. Vi snakket om dette med Mulberry og Parajumper/C Gher om dagen, faktisk. Det var et problem for tantebarnet at de bare var to stykker som IKKE hadde det i klassen, hun i sentrum fortalte at der hadde de fleste CG men ikke dyre vesker, mens mi gjerne skulle hatt Mulberry-veske (som hun skjønner veldig godt at hun ikke får), men dåner litt av de med kjempedyre jakker.

Forøvrig har jeg jobba på den eneste skolen som anses som litt snobbete i mitt område. Der snakket vi om merker i sosiologiklassen. Uttalelsen som satt igjen hos meg, var "Vi ser jo ikke direkte NED på de som handler på HM og sånn, men det er jo ikke noe VI ville gjort lissom".

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:40   #72
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, dette stemmer ikke helt. Det er noen få sentrumsbydeler som beskrives slik. Dette er de gamle arbeiderklassebydelene, og folk utenfra oppfatter nok dette som "østkanten" fremdeles. Den sosiokulturelle østkanten er mer Holmlia, deler av Groruddalen og Oslo sørøst, med en liten enklave rundt Tøyen og Møllergata.

Det stemmer nok. Jeg er jo ikke lokalkjent.
Men jeg skrev jo også at mitt inntrykk er mer nyansert når det kommer til østkanten. Jeg tenker ikke utelukkende "sosiale problemer" når jeg hører østkanten, selv om jeg vet at dette er en del av bildet.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:43   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg tenker ikke utelukkende "sosiale problemer" når jeg hører østkanten, selv om jeg vet at dette er en del av bildet.

Nei, og de aller færreste tenker utelukkende "uansvarlige rikingforeldre som skjemmer bort barna sine" når de tenker på bydelene fra St. Hanshaugen til Holmenkollen. Så nyansene i hvordan man tenker om "vestkanten" (og hva man kaller vestkanten) finnes her også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:58   #74
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, og de aller færreste tenker utelukkende "uansvarlige rikingforeldre som skjemmer bort barna sine" når de tenker på bydelene fra St. Hanshaugen til Holmenkollen. Så nyansene i hvordan man tenker om "vestkanten" (og hva man kaller vestkanten) finnes her også.

Det er jo slik det burde være. Men når man leser enkelte innlegg i denne debatten, så har jo enkelte debattanter et veldig stereotypt bilde av vestkantfolk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:13   #75
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er jo slik det burde være. Men når man leser enkelte innlegg i denne debatten, så har jo enkelte debattanter et veldig stereotypt bilde av vestkantfolk.

Ja, og i andre tråder har andre et stereotypt bilde av østkanten. Same same.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:16   #76
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Jepp. Og så blir jeg litt satt ut av begge deler, ekte hybrid som jeg er. Øst eller vest - jeg har bodd der, liksom. Furuset og Nordberg og Bærum og Bjørndal. Pøbelsara has lived everywhere.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:24   #77
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Ja, det ene er ikke mer sjarmerende enn den andre. Men generelt sett vil jeg ikke si at det heller ikke er spesiell overvekt av det ene framfor det andre.

Jeg vil heller si at det er generell skepsis til miljøer på andre steder enn man bor selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:36   #78
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Det ble mye å sitere her - jeg er enig i alt Pøbelsara skriver her.

Jeg er født og oppvokst på vestkanten og jeg må ha vært utrolig blind når jeg vokste opp. Jeg ser også på mine venner som har blitt boende igjen der og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i hva enkelte her beskriver, men registrerer at fordommene lever i beste velgående, dessverre. Ja, det finnes! Er det utbredt? Nei!
Det blir omtrent like generaliserende og si at ALLE som bor på østkanten er dophuer og NAV'ere! *Beklager, men jeg blir faktisk provosert, som alltid når denne type generalisering-diskusjoner dukker opp*.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 15:01   #79
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er nok ikke på langt nær så stigmatiserende som det ville være på et tilsvarende sted i Groruddalen. Se for deg arbeidsgiver til datteren din mange år frem i tid - hvilke assosiasjoner tror du stedet der dere bor nå vil gi i forhold til f.eks Alna? Jeg vil våge å påsta at der dere bor nå vil telle i positivt favør, ikke andre veien. Her i Øst har svartmalingen og alt negativt fokus blitt så ekstremt at jeg føler jeg må forholde meg til hvilke skole det er ok eller ikke å gå på i forhold til "hvordan" det vil påvirke skolevalg og muligheter for datteren min i fremtiden.

Så la oss være enige i at postnummer kan være stigmatiserende begge veier men at konsekvensen av "fint" eller "tungt belastet" postnummer kan slå veldig ulikt ut.


Jeg bor på Oslo Vest (Frogner) og jobber på Grorud. Jeg er veldig glad i begge delene av byen, og jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i de beskrivelsene du har av svartmalingen av Oslo Øst i mediene (og jeg leser både Aftenposten og Dagsavisen og ser på nyheter på TV). Derimot så leser jeg mange positive artikler om den store "oppgraderingen" som har skjedd i Groruddalen som følge av Groruddalssatsingen i Oslo Kommune de siste årene bl.a. Mulig jeg legger merke til dette fordi jeg tilbringer så mye tid i Groruddalen pga jobb og også får med meg dette via lokalavisene her, men dog. Jeg tenker dessuten at det at det i perioder blir lagt fokus på "negativ" utvikling på Østkanten i media, har vært hovedårsaken til at Groruddalssatsingen ble satt i gang, så det er nå heller ikke bare negativt at man setter fokus på ting.

Ellers synes jeg generelt at stigmaene og folks oppfatninger av begge deler av byen er sterkt overdrevet, men føler også definitivt at det er mer "akseptert" å ha en generell negativ holdning til de på Vestkanten fordi de liksom ikke er en del av "oss vanlige folk". Det synes jeg er synd, fordi jeg kjenner og observerer svært få i min del av Frogner som passer inn i den stereotypen som er etablert om Vestkantfolk. Jeg føler heller ikke at jeg passer spesielt godt inn i den stereotypen.

Endret for å si:
Jeg har også inngiftet familie som bor på Østkantens svar på Vestkanten; Bekkelaget/Nordstrand. Der har jeg over mange år vært flue på veggen til oppveksten av familiens unge håpefulle og deres venner. Synes ikke at jeg observerer noen slike tendenser som blir skissert i artikkelen ift dyre merkeklær og vesker. De ønsker seg det? Definitivt. Har de det (altså klær i denne prisklassen)? Ingen så langt jeg har observert til nå. Merkeklær har de definitivt, men ikke mer enn det jeg har inntrykk av at er vanlig på Østkanten.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 15:07   #80
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Jeg bor på Oslo Vest (Frogner) og jobber på Grorud. Jeg er veldig glad i begge delene av byen, og jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i de beskrivelsene du har av svartmalingen av Oslo Øst i mediene (og jeg leser både Aftenposten og Dagsavisen og ser på nyheter på TV). Derimot så leser jeg mange positive artikler om den store "oppgraderingen" som har skjedd i Groruddalen som følge av Groruddalssatsingen i Oslo Kommune de siste årene bl.a. Mulig jeg legger merke til dette fordi jeg tilbringer så mye tid i Groruddalen pga jobb og også får med meg dette via lokalavisene her, men dog. Jeg tenker dessuten at det at det i perioder blir lagt fokus på "negativ" utvikling på Østkanten i media, har vært hovedårsaken til at Groruddalssatsingen ble satt i gang, så det er nå heller ikke bare negativt at man setter fokus på ting.

Ellers synes jeg generelt at stigmaene og folks oppfatninger av begge deler av byen er sterkt overdrevet, men føler også definitivt at det er mer "akseptert" å ha en generell negativ holdning til de på Vestkanten fordi de liksom ikke er en del av "oss vanlige folk". Det synes jeg er synd, fordi jeg kjenner og observerer svært få i min del av Frogner som passer inn i den stereotypen som er etablert om Vestkantfolk. Jeg føler heller ikke at jeg passer spesielt godt inn i den stereotypen.

Så du synes Aftenposten og de seriene om skolene og "hvit flukt" reportasjene som Lørdagsrevyen har hatt ikke er "stigmatiserende" for Groruddalen? Hva med fokuset på bilbranner i det siste, eller økende fattigdom osv osv. Har du et eksempel fra Aftenposten eller Dagsavisen fra siste 3 mnd med en positiv historie fra Groruddalen? Jeg kan ikke huske å ha lest en eneste en og jeg har både Aftenposten og Dagsavisen på døra. Det som slår meg hele tiden er svartmalingen og mangel på nyanser. Hvis du sier ordet Groruddalen til en hvilke som helst innbygger i Norge vil jeg tro, på grunn av mediabilde skapt de siste fem årene, de aller fleste vil få negative assosiasjoner. Igjen, fugleperspektivet ...

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no