Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva er ditt beste husmortips?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-07, 23:57   #21
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Lökkuteren fra Tupperware maa nesten nevnes her.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 23:58   #22
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Lökkuteren fra Tupperware maa nesten nevnes her.

Hvorfor faar jeg ikke lov til aa slenge paa en t. Redigere og saann. Trenger jeg flere rykteprikker eller?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 23:59   #23
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Sitronsyre. Brukes til å vaske hvite klær som har blitt grå...

Ehh - denne vil jeg gjerne vite mer om. Den tar sikkert rosa- og grønnpreg også ...

Merke, forhold, vaske for hånd eller maskin etc. etc.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 00:00   #24
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Ehh - denne vil jeg gjerne vite mer om. Den tar sikkert rosa- og grønnpreg også ...

Merke, forhold, vaske for hånd eller maskin etc. etc.


2 ts sitronsyre sammen med vaskepulveret. Bare hvite klær i maskinen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 00:29   #25
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Smør hender og bord/benkeplate med olje før du skal bake ut gjærdeig, da fester ikke deigen seg. Jeg bruker å ha mel oppå oljen på benken.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 09:36   #26
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Glasskluten fra Enjo - eller en annen type mikrofiberklut beregnet på glass eller vindu. Fettfingrene fra småen som til tider pryder komfyren, kjøleskapet, stuevinduene, skyvedøren, tven osv er borte på et blunk.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 09:41   #27
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Ha en halv sitron i oppvaskmaskinen de gangene oppvaskmaskinen stinker! Bare husk å ta ut steinene. Og det er helt trygt å vaske tallerk oppi sammen med sitronen!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 09:43   #28
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Mitt beste husmortips er å ha en god husfar.

Det er mitt også

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 09:56   #29
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

2 ts sitronsyre sammen med vaskepulveret. Bare hvite klær i maskinen.

Funker det på ullklær også?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 10:33   #30
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Om du har klart å vaske ullklær slik at de krymper og blir harde i ullen, har jeg et supert tips til deg!

Du fyller en bøtte med vann(kaldt) og heller oppi litt over en halv flaske med billig balsam. Legg genseren/plagget oppi bøtten en halv time/time. Så tar du plagget opp, vrir vannet ut av det, og henger/legger det til tørk. Så er palgget så godt som nytt!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 10:47   #31
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Ett økonomisk tips som jeg fikk som ung av min mor, " Ikke bruk mer penger dagen etter lønn, enn du gjorde dagen føre lønn".

Og hadde jeg enda hørt.....

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 11:14   #32
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.959
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Når man baker kaker, bør man først piske egg og sukker til en god eggedosis (vel og merke hvis opskriften tilsier det ) Hvetemelet siktes i, ikke bare hives oppi røren.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 11:25   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Når man baker kaker, bør man først piske egg og sukker til en god eggedosis (vel og merke hvis opskriften tilsier det ) Hvetemelet siktes i, ikke bare hives oppi røren.

Jeg har aldri skjönt det med siktingen og har aldri merket forskjell. Hvordan synes du at du merker dette?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 11:26   #34
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Når det er tid for messingpuss: Varmt vatn i oppvaskkummen, ein pose eller to med sitronsyre opp i kummen. Legg messing og kobberting i vasken og la dei ligge der "ei stund" (ca 10-15 min er det eg har brukt). Skyll godt i varmt vatn, og vips, blank messing!

NB! Må ikkje brukast på tinn!


Sist redigert av Olvina : 07-02-07 kl 10:00.
Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 12:04   #35
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.959
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har aldri skjönt det med siktingen og har aldri merket forskjell. Hvordan synes du at du merker dette?

Jeg synes at røren blir jevnere, slipper alle små melklumper. Det er også viktig å bruke litt tid på å kjøre røren i mikseren.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 13:07   #36
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Funker det på ullklær også?

Aner ikke. Men jeg har hørt rykter om at det skal testes.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 13:13   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hvorfor faar jeg ikke lov til aa slenge paa en t. Redigere og saann. Trenger jeg flere rykteprikker eller?

Nei, alle har lov til å redigere innleggene sine. Du må bare finne redigeringsknappen. Den heter "Endre" og står til høyre i overkanten av innlegget.

Husmortips: Bruk kaffetrakterrens til å vaske termoser og termokanner innvendig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 13:20   #38
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Jeg bruker eddik når jeg vasker badet. Det blir skinnende rent.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 13:32   #39
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Å skive sjampinjong med eggedeler! Jeg følte meg helt utrolig lur da jeg kom på det. Det gjelder bare å ikke kjøpe dem for store.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 14:16   #40
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Legg løk og hvitløk i vann en stund før du skal skrelle dem. Da sklir skallet av så lett som bare det.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no