Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva er ditt beste husmortips?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-07, 15:56   #1
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Lyspære

Hva er ditt beste husmortips?

Hva er ditt beste husmortips? Det kan gjelde matlaging, husarbeid eller hva du mått ha på lur.

Et av mine beste tips gjelder kakebaking. Jeg plagdes med selv den enkleste sjokoladekake i langpanne. Etter at jeg begynte å bruke tempererte egg og finmalt sukker går bakinga som en drøm.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 15:58   #2
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Det jeg kommer på nå er at jeg bruker en fuktet kjøkkenklut under stekeplata når jeg kjelvler ut pizzadeigen. Da sitter plata fast når jeg kjevler!

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 16:16   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Kanskje litt teit og selvfølgelig dette da, men men.

Jeg har ofte folk til middag og da blir det gjerne til 6-8 personer. Da blir det lett veldig rotete på kjøkkenet og styrete når man skal ha flere retter. Jeg pleier å sette frem en stor bakebolle hvor jeg har alt søppelet i (skrell fra poteter, løkskall, etc etc). I stedet for at søppelet hoper seg opp på benken eller at man åpner og lukker døra til søppelkassen så sparer man masse tid og det blir mindre rotete.

I tillegg lager jeg til godt og varmt oppvaskvann sånn at jeg får vasket opp fortløpende når boller, sleiver og kasseroller og slikt som ikke går inn i oppvaskmaskinen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 16:19   #4
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Dette er ikke akkurat et tips, men et sitat jeg ofte finner motivasjon i:

"Utsett ikke til imorgen det du kan gjøre idag"

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 17:46   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Sorter skittentøyet rett i dunker! Når dunken er full er det bare å hive alt i maskinen, uten å sortere alt utover gulvet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 17:47   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Ha kanelen under sukkeret på grøten, for da blåser den ikke av når ungene puster og peser og forsøker blåse den til Nordpolen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 17:59   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Aner ikke om det er å anse som et tips men jeg bruker en brødpose rundt nøttemaleren min med strikk som holder posen fast når jeg maler mandler/nøtter.
Svigermor synes iallefall det var genialt da..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 18:22   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Potetmel på våte flekker!! Det er helt genialt. Når du søler på sofaen/tepper osv, så hell potetmel over hele flekken, et godt lag. La det ligge i et kvarter og støvsug så opp alt. Flekken er HELT borte!

Et annet tips jeg bruker mye er oppvaskmaskinmiddel og vann i gryter som har fastbrente matrester i bunnen. Hiv en Sun-tablett el. oppi, fyll opp med varmt vann og la det stå feks. over natta. ALLE flekker forsvinner glatt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 18:30   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Lærte dette av moren til en veninne for flere år siden
Hell rester av fløten i isterningposer
Da har jeg alltid en fløteterning eller to til supper og sauser

Tatt vare på en Ajax spruteflaske
På den lager jeg min egen blanding av vann,salmiakk og Zalo
Suveren på fettete ovn og andre kjøkken/badflekker

Riv gulost frossen, mye mye enklere

Bruker tørkerullpapir og strykejern når jeg skal fjerne stearin på tekstiler
Stryker mange ganger og bytter papir mange ganger

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 19:01   #10
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Det jeg kommer på nå er at jeg bruker en fuktet kjøkkenklut under stekeplata når jeg kjelvler ut pizzadeigen. Da sitter plata fast når jeg kjevler!

Ah! Genialt.

Mitt beste tips er å finne seg en mann som er godt oppdratt. For det meste han som tar husarbeidet her i huset.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 19:46   #11
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Når du skal lage sauser(hvit/brun), så varm opp væsken som du skal spe med. Da slipper det å bli klumper.Når jeg fikk vite dette så ble det faktisk gøy å lage saus.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:04   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Riv gulost frossen, mye mye enklere

Ja, og de små restene som en aldri får skjært med høvvel samles i fryseren til neste gang en trenger revet ost.

Salmiakk tar alt som er fett; salmiakkvann er kurant til nedvask av hus, selv om det ikke lukter særlig godt.

Kaffekanner/thermoser fyllt med varmvann og noen t-skjeer bakepulver blir ubeskrivelig skinnende rene.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:17   #13
Zita
Fullverdig medlem
 
Zita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 66
Zita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Her var det mange gode tips.

Zita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:18   #14
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ha kanelen under sukkeret på grøten, for da blåser den ikke av når ungene puster og peser og forsøker blåse den til Nordpolen.

Den var søt.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:29   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Vask opp gryter og annet som ikke skal i oppvaskmaskinen med en gang du har brukt dem.

Når matrestene er "ferske" er det bare en sprut zalo og et par lette drag med oppvaskbørsten så er gryten ren. Venter man til etter middagen, eller skrekk ... et par timer, må man belage seg på gnikking og strev for å fjerne størknet drit.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:40   #16
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Vaskehjelp!!!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:45   #17
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

I tillegg:
Frys middagsrester i fryseposer, så slipper man å vaske Tupperware hele tiden (men er miljøsvin istedet da riktignok...) Spesielt spaghettisaus og andre tomatbaserte sauser som misfarger plastboksene.

Sett ulikt skittent bestikk i hver sine rom i bestikk-kurven, slik at du sorterer det straks. Dermed sparer du noen sekunder når du skal rydde ut av oppvaskmaskinen i og med at det allerede er ferdigsortert.

Gi ungene faste oppgaver så tidlig som mulig - god arbeidskraft det! Her tar feks begge ungene - selv toåringen - uoppfordret ut den skitne matboksen og legger den rett i oppvask-kummen; så slipper jeg å løpe rundt å sanke dem inn når oppvaskmaskinen skal i gang. Seksåringen har lært å legge skittentøyet inn på vaskerommet og rer sengen sin selv hver morgen.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 23:00   #18
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Mitt beste husmortips er å ha en god husfar.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 23:55   #19
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ha kanelen under sukkeret på grøten, for da blåser den ikke av når ungene puster og peser og forsøker blåse den til Nordpolen.

Nice try.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 23:56   #20
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

Sitronsyre. Brukes til å vaske hvite klær som har blitt grå, og til å rense vannkokeren.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no