Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sortering av klesvask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-10, 11:56   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

- ull vaskes sammen uavhengig av farge

Klær:
- rødt/gult/oransj/lilla 40 grader
- svart/blått/grått 40 grader
- grønt/lyseblått/beige 40 grader
- hvitt 60 grader

Sengetøy, håndklær, undertøy:
- sengetøy fargesorteres og vaskes på 60 grader
- håndklær fargesorteres og vaskes på 90 grader
- kluter og undertøy vaskes sammen på 90 grader

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:56   #22
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

- 60 grader (kan det vaskes på seksti grader er det stort sett fargeekte)
- mørk 40
- lys 40
- ull/silke
- finvask

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:56   #23
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg er som andre her litt nazi på dette. Men eg trur eg har å gå på; Kan kvitt og lyst 60 graders vaskast sammen?

Jeg har blitt så vill og gal med årene at jeg blander dette innimellom, ja.

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg vaske nemlig slik:
Mørk ull
Kvitt ull
Rosa ull
Kvit 40
Lys 40
Mørk 40
Kvit 60
Lys 60
Mørk 60.

Jeg sorterer ut det røde i tillegg. Hvitt, lyst, rødt og mørkt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:58   #24
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har blitt så vill og gal med årene at jeg blander dette innimellom, ja.



Jeg sorterer ut det røde i tillegg. Hvitt, lyst, rødt og mørkt.

Det gjer faktisk eg også. Den hadde eg glømt... Og lyseblått/lysegrått. Det seie seg sjøl at så få som vi er (3 eine uka, berre meg andre uka) blir det unødvendig bruk av strøm.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:00   #25
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

60 grader hvitt
60 grader farget (alt som ikke er hvitt)
40 grader farget
40 grader lyst
Sengetøy og handduker går som oftest rett i maskinen.
Ull ligger i bunn av kurven og vaskes når de har lugget der lenge nok, da tar jeg alle farger sammen (men tror ikke vi har noe hvitt ul tøy).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:01   #26
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Det gjer faktisk eg også. Den hadde eg glømt... Og lyseblått/lysegrått. Det seie seg sjøl at så få som vi er (3 eine uka, berre meg andre uka) blir det unødvendig bruk av strøm.

Vi er fem, så det er nesten alltid fulle maskiner. Jeg kan også velge kortere program. Men ja, jeg her sikkert endel å spare.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:02   #27
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg/vi har så mye rødt/rosa/lilla at det blir fort en maskin full av bare det. Har dessuten dårlig erfaring med enkelte røde plagg fra før av, at de kan farge av lenge.

Ellers går svarte klær for seg selv - og da har jeg vel dekket de fargekategoriene som dominerer i heimen.

Bortsett fra hvitt 60 grader - håndklær og slikt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:07   #28
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Siden vi vasker det meste på 40 grader, så er det sjelden jeg sorterer klærne. Men ull og det som krever finvask, vaskes for seg. Til og med et og annet håndkle kan bli med i 40-vasken, men har jeg nok håndklær til at det blir en egen vask av det, så vaskes de på 90 grader.

Tidligere sorterte vi i lyse og mørke plagg, men med mindre vi har kritthvite plagg vi er redde for å ødelegge, så gidder vi ikke det lenger.

:regner med å ha tatt fra folk nattesøvnen nå:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:07   #29
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Hvit 40
Farget 40
60 (Håndklær, undertøy og sengetøy).

Altså 3 kategorier. Vasker i tillegg ull en gang hvert jubelår. Vi er atopikere hele gjengen og bruker bare ull som mellomlag. Det trengs ikke å vaskes ofte. Vasker aldri annet enn fulle maskiner, ca 3 i uka.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 27-05-10 kl 12:14.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:09   #30
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Ull 30 - all ulla går sammen
Farget 40 (30)
Lyst 40
Håndklær og sengetøy 60
Undertøy og sokker 60

Noe tøy på finvask, men det brukes så sjelden at det ikke er med i den daglige sorteringen. Hender ofte at lyst og mørkt havner sammen også. *lat* Har til dags dato ikke opplevd at klær farger av.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:13   #31
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg/vi har så mye rødt/rosa/lilla at det blir fort en maskin full av bare det. Har dessuten dårlig erfaring med enkelte røde plagg fra før av, at de kan farge av lenge.

Det samme har jeg, derfor egen bunke til rødt. Da trenger jeg heller ikke vaske nye røde plagg for seg for at de ikke skal farge av på andre farger. :flau av å ha så mange innlegg i en tråd om klesvask:

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:52   #32
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Lyst for seg selv- 40 grader
Mørkt for seg selv- 40 grader
Håndkler, sengetøy og unertøy for seg selv-60 grader
Ull
Yttertøy

Sånn ca.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:09   #33
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg mener selv jeg ikke er nøye på sorteringen min, men mine venner sier jeg er gal

Jeg vasker:
Mørkt 40
lyst 40
mørke farger 40
lyse farger 40
undertøy og sokker lyst/mørkt 60
sengetøy 60
håndduker 60
mørkt ull 30
lyst ull 30

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:14   #34
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask

30 grader/ull
60 grader
90 grader

Ingen fargesortering whatsoever, med mindre det er snakk om ting vi regner med vil farge av - sånn en gang i skuddåret.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 23:21   #35
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

-håndklær gule og orange 60 eller 90 grader
-sengetøy/håndklær hvitt 60 eller 90 grader
-sengetøy/håndklær blandet 60 eller 90 grader
-mørke farger (mørk grå, jeans, svart) 40 grader
-lyseblått/lysegrått/lysegrønt 40 grader
-rødt/rosa/lilla 40 grader
-gult/orange 40 grader
-ull hvitt
-ull mørkt
-ull rødt/rosa
-finvask i tillegg

Oops, det ser unektelig ganske ille ut når jeg ramser opp på denne måten. Synes egentlig jeg er litt crazy, jeg, som f.eks blander mørk blå jeans og svarte klær. Mamma ville ikke likt det, men jeg er gæærn og tar sjansen!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 23:36   #36
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg sorterer/vasker som dette:

ull 30 grader lyst
ull 30 grader mørkt
ull 40 grader lyst
ull 40 grader mørkt
mørkt 40 grader
mørkt 60 grader
mannens mørke t-sjorter 60 grader
mørke sokker/underbukser 60 grader
lyst 40 grader
lyst 60 grader
hvitt 60 grader
hvitt 95 grader
kjøkkenkluter 95 grader
blått 40 grader
blått 60 grader
gult 40 grader
grønt 40 grader
lys rosa 40 grader
lys rosa 60 grader
rødt/mørk rosa/lilla 40 grader
håndklær 60 grader
sengtøy 60 grader (noen ganger 95 grader)
diverse som duker, penkjoler o.l etter vaskeanvisning.

trenger jeg si at vaskemaskinen skjelden har pause?

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 23:57   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg sorterer:

*lys ull og fleece
*mørk ull og fleece
*tex-klær
*spesielle plagg vaskes alene
*sengetøy/håndduker (kokvask)
*farget 30/40 grader
*hvitt 30/40 grader

Plagg med mye farge som aldri har vært vasket, vaskes ofte alene første gang.

Håndduker som ikke kan gå som hvitvask blir forøvrig ikke brukt/ikke vasket.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 00:15   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Den første gangen (eller kanskje de første to gangene) vi vasker et mørkt eller sterkt farget plagg, passer vi på å bare vaske det sammen med ting med noenlunde samme farge (eller ting som det ikke spiller noen rolle med). Senere er det i grunnen mest bare sortering av vasketemperatur. Én kurv med ting til 40 grader og én med ting til 60 grader, og noen ganger en runde med "skjøre" ting på fin- eller ullvask. Og eventuelt en kokvask en sjelden gang iblant. Og så lærte jeg for litt siden at frottéhåndklær får satengsengetøy til å bli nuppete, så nå vasker vi håndklær/kluter for seg og sengetøy for seg - men ingen av delene fargesorteres, vi kjører gjerne svarte og hvite ting sammen.

Vi pleide tidligere å sortere lyst/hvitt for seg, og kulørt/svart for seg, men erfaringen tilsier at så sant det er snakk om plagg som er vasket flere ganger før, så spiller det veldig liten rolle. (Helt hvite skjorter/bluser/penklær blir gjerne vasket i en egen lysvaskrunde, men slike bruker vi veldig sjelden.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 00:18   #39
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Ull 30 (all ull i samme vask)
Mine BH'er silkevask 30
farget 40
Hvit 40
farget 60 (håndklær, sengetøy, kluter, undertøy)
Hvit 60 (håndklær, sengetøy, kluter, undertøy)
fleece 40 (syntetisk program)
jeans 40 (jeansprogram)
t-skjorter 40 (økoprogram)
utetøy

Finvasken går sammen med Bh-vasken når det er behov.
60-vasken får av og til en runde på 95 grader.
Og maskina er alltid full når den kjøres

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 00:20   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg er litt imponert over at folk greier å fylle maskinen når de sorterer såpass detaljert. Jeg tror ikke vi har nok ull-longser og -trøyer til å fylle en maskin, for eksempel - og jeg har definitivt ikke nok BH-er til å fylle den.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no