Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-13, 11:14   #161
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jøss. Trodde alle fikk senest til bryllupet/innflytningsgave.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:15   #162
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Fra her

Her er relativt enkle tips som de fleste kan gjennomføre og igjen, det er mulig å resirkulere kapslene fra kaffemaskinen.



1. Utsett PC-kjøpet ett år. Hvis alle husholdninger i Norge hadde fått PC-en sin til å vare ett år lenger, ville de spart miljøet for 1,4 millioner tonn CO2.

2. Spis mindre kjøtt, og mer grønnsaker. Hvis alle husstander i Norge hadde spist to pakker kjøttdeig mindre i måneden, ville det spart miljøet for 312000 tonn CO2. Produksjon av én kilo oksekjøtt gir omtrent 16 kilo CO2-utslipp.

3. Installer sparedusj. Hvis alle husstander i Norge installerer sparedusj ville de spart miljøet for 750 000 tonn CO2.

4. Senk innetemperaturen med én grad. Hvis alle norske husstander hadde redusert innetemperaturen én grad, ville de spart miljøet for 550 000 tonn CO2.

5. Bytt til sparepærer. Hvis alle husstander i Norge erstatter fem vanlige glødepærer med sparepærer, sparer de 267 000 tonn CO2.

6. Gå eller sykle på korte turer. Hvis norske bilister hadde latt bilen stå alle turer under tre km, ville de spart miljøet for 740 000 tonn CO2 i løpet av et år.

7. Dropp en sydentur. Hvis halvparten av Norges befolkning dropper en sydentur, sparer de til sammen 4,3 millioner tonn CO2.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:16   #163
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Herlighet, to pakker mindre kjøttdeig hver måned? Vi spiser ikke kjøttdeig hver måned. Jeg er ikke en gang sikker på om det er hvert kvartal.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:18   #164
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jøss. Trodde alle fikk senest til bryllupet/innflytningsgave.

Det er antakelig straffen for gifte seg ung og nyetablert. Vi trengte andre ting mer.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:21   #165
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Fra her

Her er relativt enkle tips som de fleste kan gjennomføre og igjen, det er mulig å resirkulere kapslene fra kaffemaskinen.

Dette er en fin liste med mange gode råd. "Dropp å kjøpe kaffemaskin" kunne også vært med. Så kan folk velge hva de klarer å gjennomføre og hvor de kan leve med at de ikke skjerper seg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:21   #166
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Den må være ganske gammel den lista di Meissa? Glødepærer har jo vært forbudt lenge nå.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:23   #167
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Eller slår det meg stadig vekk hvor vanvittig mye kjøp av mobiltelefoner det er.
En miljøtankegang er jo at om man kjøper litt kvalitet (ofte dyrere), så varer det lenger. Men nå har mange mobiltelefonene sine kun ett år, fordi det kommer en ny versjon hvert år. Jeg synes det er galskap.

Sånn helt på siden.

Jeg innrømmer glatt at min Nespresso er fordi jeg finner det enkelt. Jeg drikker lite kaffe, jeg liker ikke den beske typisk kaffesmaken (drikker kun kaffe med steamet melk) - og den kaffen jeg får servert hos de som har maskin som kverner etc, den liker ikke jeg så godt. Rett og slett. Så da lever jeg med de 2 kapslene jeg drikker daglig. Og så vet jeg at vi er flinke på mange andre områder (kildesortering, innetemperatur, lyspærer, buss, få sydenturer og ikke alt for ofte bytting av elektriske duppeditter).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:28   #168
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Den må være ganske gammel den lista di Meissa? Glødepærer har jo vært forbudt lenge nå.


Den er fra 2007. Vi har enda glødepærer i noen lamper, men bytter ut til sparepærer etter hvert som de går. I stua har vi noen halogenpærer fordi vi i farten ikke fant sparepærer man kan ha lampett på.

Jeg ser at noen i familien bytter til pærer med ledlys. Jeg vet ikke hvordan de gjør seg i miljøregnskapet. De varer veldig lenge og er mindre brannfarlige, men inneholder mer elektronikk. Også er de rådyre.. men de kan kanskje gjenvinnes?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:32   #169
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Eller slår det meg stadig vekk hvor vanvittig mye kjøp av mobiltelefoner det er.
En miljøtankegang er jo at om man kjøper litt kvalitet (ofte dyrere), så varer det lenger. Men nå har mange mobiltelefonene sine kun ett år, fordi det kommer en ny versjon hvert år. Jeg synes det er galskap.

Sånn helt på siden.

Jeg innrømmer glatt at min Nespresso er fordi jeg finner det enkelt. Jeg drikker lite kaffe, jeg liker ikke den beske typisk kaffesmaken (drikker kun kaffe med steamet melk) - og den kaffen jeg får servert hos de som har maskin som kverner etc, den liker ikke jeg så godt. Rett og slett. Så da lever jeg med de 2 kapslene jeg drikker daglig. Og så vet jeg at vi er flinke på mange andre områder (kildesortering, innetemperatur, lyspærer, buss, få sydenturer og ikke alt for ofte bytting av elektriske duppeditter).

Ja, det er jo denne bruk og kast mentaliteten som er farlig for miljøet enten det nå er kaffekapsler, mobiltelefoner eller datamaskiner. Man kan gjenvinne mobiltelefoner da. Det er problem at folk ikke leverer inn utgåtte elektriske produkter. Mobiltelefoner inneholder noe som er sjelden og en ikke fornybar ressurs som kan gjenvinnes, men da må folk levere dem inn.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:47   #170
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Mannen lo forresten høyt når jeg leste opp lista til ham da vi kom til: "Kutt en sydentur i året." Vi har ikke vært i syden siden i 2010. Kan man gå i minus?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:51   #171
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Mannen lo forresten høyt når jeg leste opp lista til ham da vi kom til: "Kutt en sydentur i året." Vi har ikke vært i syden siden i 2010. Kan man gå i minus?

Det står vel strengt tatt "Dropp en sydentur", og ikke en i året, i det du har kopiert inn, så da kunne dere jo gjort en innsats ved å droppe den i 2010.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:57   #172
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Mannen min åpner kapslene, tømmer kaffen i matavfallet, skyller dem og legger metallet til gjennvinning. Det er kompromisset her i huset.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:58   #173
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Jeg har garantert enda lavere inntekt enn deg, som om det har noe å bety i denne diskusjonen, men mener fortsatt at det finnes bedre og billigere alternativer til kapselmaskiner, både smaksmessig og miljømessig. Og ja, jeg har hatt kapselmaskin selv. Solgt for en brøkdel av innkjøpspris siden Nespresso etterhvert dumpet prisene på maskinene sine for at alle skulle få ta del i det rådyre kapselprogrammet deres, og fordi andre aktører kom på markedet med vesentlig billigere maskiner. Å kalle middelmådig kaffe med en kilopris på opptil 700 kroner for "fattigmannstrøst" er i beste fall en smule naivt.

Jeg kunne gjort det vesentlig bedre på et par punkter når det kommer til miljøhensyn, men jeg prøver likevel å gjøre så godt jeg kan ellers. De valgene jeg har tatt som ikke er særlig heldige står jeg for, men jeg er ikke spesielt stolt og ser ikke noe poeng i å forsøke å forsvare disse valgene på noe vis. Likevel gjør jeg så godt jeg kan ellers, for det er vel ikke slik at om man drar ned skylappene på ett felt så har man frikort på alle de andre?

Jeg nekter fortsatt for at de 2 kiloene med plastavfall som vår kaffemaskin akkumulerer i året utgjør den store bøygen i klimautfordringen, men klart every little bit counts og hvis noen vil bidra i kampen ved å ikke ha kaffemaskin så er det vel bare fint. Vi bidrar på andre måter. Ved for eksempel å ikke dra til syden på tre år, ved å bare en bil og en ipad på deling. Vi arver tøy, har sparedusj, sparepærer, lager grønnsakssuppe, har busskort til hele familen og går og sykler på jobb.

Så ja, det er unyansert å si at kaffemaskinen er den skumle ulven, syns jeg. Det er masse å ta av.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:59   #174
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Har ikke lest tråden. Vi valgte maskin med kaffeputer, og da var mulighet til å hive dem i matavfall med i beregningen (og at vi ikke under noen omstendighet vil ha Nestlé da).
Men egentlig så syns jeg putene er dillete og skaper unødig søppel de også, selv om de sendes med matavfallet.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:00   #175
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det står vel strengt tatt "Dropp en sydentur", og ikke en i året, i det du har kopiert inn, så da kunne dere jo gjort en innsats ved å droppe den i 2010.

Jeg synes det er mer rettferdig at de som drar til syden hvert år dropper en av sine framfor oss som har dratt til syden en gang på 15 år.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:02   #176
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Det er vel ingen som sier at kapselmaskinen er den store, stygge ulven, heller. Det er bare ett av de punktene man kan velge mer miljøvennlig på. I vårt tilfelle tror jeg ikke andre alternativ hadde utgjort noe forskjell, så jeg greit lever med vår kapselmaskin. På samme måte som jeg lever greit med å ikke ha sparedusj, siden jeg da dusjet tre ganger så lenge for å få shampoen ut av håret. Det har jeg bare ikke anledning til, så da blir det sånn. De tre guttene i hus hadde nok ikke merket forskjell.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:07   #177
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Kjøkkenmaskin/eltemaskin tror jeg ikke jeg vet om noen som ikke har?

Det har jeg ikke en gang tenkt på å skaffe meg. Vi har kun et vaffeljern fra 90- tallet. Vi varmer til og med te og kaffevann i kjele.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:09   #178
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Respekt. Jeg hadde virkelig ikke orket å bake uten kjøkkenmaskin. Altså, ikke om jeg var frisk, heller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:11   #179
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Men når du nå har tatt det valget og er bekvem med det så skjønner jeg ikke hvorfor du må rettferdiggjøre det så skrekkelig, og hvertfall ikke med argumenter som fattigmannstrøst og at du reiser til syden hvert 15. år? Man velger sine kamper med omhu, og dette er ikke din. Verre er det vel ikke?

Jeg synes ikke egentlig det er noe jeg skulle måtte rettferdiggjøre verken for meg selv eller andre. Hadde artikkelen tatt for seg at et høy forbruk av elektriske artikler er skadelig for miljøet og at vi burde tenke oss om før vi kjøper ipad til hver av ungene og tre pcer, wii, kjøkkenmaskin, vannkoker og ny telefon hvert år. Ja, da hadde det ikke vært et problem, men artikkelen peker på kaffemaskinen og den som et stort problem. Jeg mener faktisk at den bare er en liten del av problemet. De fleste husholdninger som har dem har bare en og de må ikke byttes ut i hytt og dynevær.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:20   #180
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Problemet er jo ikke at akkurat du har en kaffemaskin, Meissa, det er det samlede antall kaffemaskiner som gjør det til et stadig økende miljøproblem. Det er ingen som har bedt deg rettferdiggjøre at du bruker kapsler, det er noe du velger selv. Det er fullstendig tullete å ikke anerkjenne kaffekapsler som et miljøproblem fordi det "finnes ting som er verre for miljøet".

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no