Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

[Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-15, 09:51   #21
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.942
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Sitat:

Og siden jeg tross alt skal ha bøker der som kommer i all verdens farger er jeg redd det ser rotete/kaotisk ut om ikke rommet er lyst i utgangspunktet?

Jeg synes omvendt. Lyst rom får alt til å se mer rotete ut. En litt mørkere, rolig farge rammer inn bokhyllene.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:04   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.405
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Med lys bakgrunn blir kontrasten til bøkene større. Det er nok lettere å gjemme rot i en mørk hylle. Men det kommer jo litt an på hva du skal bruke rommet til ellers også. Mørke vegger krever mer fra lyskildene sine.

Jeg ville også hatt en dyp, deilig stol der inne, i tillegg til skrivepult.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:10   #23
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

I forrige bibliotek jeg innredet, falt valget på mørkt, røkt eikegulv som ble gråpatinert og vokset. Vegger i midnight blue, valnøttfinerhyller og malt bakvegg i skap med dempet sort. Lukkede hyller/skapdører nederst, ellers åpne hyller. Lagde skjørt fra himlingen og satte inn malte Ikea billy i halvparten av rommet. Siden det ble lagt nytt gulv fikk vi frem et punkt i gulvet slik at det ikke ble noen løse ledninger til leselampen ved stolen.

Velg mørke farger. Hvit bakgrunn bak bøker blir mer rotete. Har ikke noen bilder akkurat nå, men kan dele noen fra prosessen om det er interessant.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:11   #24
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Merk at taket ble malt i klassisk hvit, og at det er mye vinduer på en vegg. Skulle kombineres med å være tvstue.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:20   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:25   #26
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.169
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Mamma og pappa har bibliotek/tv-stue. Den er ganske mørk. Mørke hyller og mørk grønn (?) veggfarge (ikke at det er så mye veggfarge - det meste er bokhyller). To gode lenestoler med et bord med messingplate mellom. Foran vinduet har de arbeidsplass.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:25   #27
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Gjerne bilder, Saint!

Jeg kunne gjerne tenke meg lukkede dører nederst på hyllene.

Akkurat nå ser jeg for meg plassbygde hyller på langveggen (i tvil om tre og farger), kontorpult under vinduet på kortveggen, mørkeblått på den andre kortveggen og langveggen (som har dobbel glassdør mot stua) og en lenestol og leselampe. Og her snakker vi nok heller IKEA enn Chesterfield, er jeg redd.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:27   #28
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Det er bibliotek/leserom/kontor, ikke behov for noe annet flerbruk.

(Med andre ord, jeg har fått meg eget rom. )

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:28   #29
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"Uforstyrret leseplass"? Da ville jeg gått for dobbeltisolerte vegger og innbruddsikker hvelvdør, tror jeg.

Noe sånt, ja.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:30   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes omvendt. Lyst rom får alt til å se mer rotete ut. En litt mørkere, rolig farge rammer inn bokhyllene.

Veldig enig. Et bibliotek synes jeg skal være lunt, så jeg hadde valgt en litt mørk grønnfarge. En ørelappstol med godt leselys, helst sånn at man ikke var rett i synslinja fra døra sånn at folk gikk forbi uten å se en. Og helst sånn at man kunne se litt ut.

Skal se om jeg finner den nøyaktige grønnfargen jeg tenker på.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:32   #31
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Veldig enig. Et bibliotek synes jeg skal være lunt, så jeg hadde valgt en litt mørk grønnfarge. En ørelappstol med godt leselys, helst sånn at man ikke var rett i synslinja fra døra sånn at folk gikk forbi uten å se en. Og helst sånn at man kunne se litt ut.

Skal se om jeg finner den nøyaktige grønnfargen jeg tenker på.

Rommet er sånn at dette er mulig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:36   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Her den fargen jeg ville hatt, jeg skal bruke den i er vindfang etterhvert

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:42   #33
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.751
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Åh ja, perfekt for bibliotek!
Jeg har innsett at jeg aldri kommer til å få råd til en ordentlig godbit av en lenestol, så jeg har kjøpt Strandmon fra Ikea (oransje, ). Den er utrolig god å sitte i og jeg blir veldig blid av at den ikke kostet skjorta.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:43   #34
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.202
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Strandmon fra IKEA passer perfekt. God å sitte i og.
Jeg slår også et slag for mørke farger.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:44   #35
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.202
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Åh ja, perfekt for bibliotek!
Jeg har innsett at jeg aldri kommer til å få råd til en ordentlig godbit av en lenestol, så jeg har kjøpt Strandmon fra Ikea (oransje, ). Den er utrolig god å sitte i og jeg blir veldig blid av at den ikke kostet skjorta.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:45   #36
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Rommet er sånn at dette er mulig.

Og så et lite lydanlegg (en god radio med iphoneinngang holder), settbord til kaffen, fotskammel og et pledd liggende. Det må jo være der. Globus med plass til sherry, portvin og konjakk er kanskje optional.

Arbeidsplass hadde jeg hatt foran vindu. Og så hadde jeg villet hatt hyller som ikke er så dype, jeg synes de fleste hyller er for dype og tar mye plass sånn sett, jeg har lite av praktboktypen og må ha hyller som i det minste er regulerbare sånn at jeg får inn mest mulig bøker.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:51   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Sånn må du ha!



Neida. Joda. Mannen min sier jeg er på en slippery slope for tiden med nostalgkitsch, det kan være noe i det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 10:57   #38
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.389
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Jeg ville hatt Billy-hyller med glassdører.

Et rom kan være lyst selv om det har mørke farger på veggene. Hvitt tak, lyse, lette gardiner, god belysning. Jeg kunne faktisk vurdert mørk, mørk grå, på grensen til svart.

Også ville jeg fargesortert bøkene.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 11:01   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.405
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Fargesortert bøkene? For reals? Det ser jo lekkert ut på bilder, men ikke F om jeg finner frem om Graphic Design Now får stå sammen med Førstehjelp på barn, Fargo Rock City og The Dissapiontment artist, bare fordi de er gule. Det må selvsagt sorteres etter tematikk og forfatter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-15, 11:03   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Middleclass challenge] Hvordan innrede biblioteket?

Ja! Sorteringsalgoritme er også noe å snakke om.

Fargesortering syns jeg personlig ekstremt upraktisk, jeg har for mange bøker til at jeg finner dem da.

Jeg sorterer grovt på emner, type medisinbøker, fysikk, it, matematikk, norsk litteratur, utenlandsk litteratur, barn/undom ,scifi/fantasy, hagebøker, oppslagsverk, og alfabetisk innenfor det igjen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no