Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dere som tror på Gud

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-09, 18:28   #21
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Ja, jeg har jo også lest forskjellige bøker, en heter: Og Gud ombestemte seg fordi hans folk våget å be. I denne boken hentes det frem eksmepler fra det gamle testamentet om hvordan bønn kan få Gud til å endre handlingen. (Nei, jeg husker ikke eksemplene.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:34   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Det er vel dette som kalles det ondes problem?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:52   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Spennende tråd! Jeg er like undrende som deg, smilefjes, så denne tråden skal jeg følge med på

Jeg innser at man kan være oppegående og troende, jeg har flere gode venner av den sorten, men jeg klarer ikke å forstå hvordan man kan tro på Gud.

Men jeg innser jo at det handler om tro, og at enten så tror man, ellers så gjør man det ikke. Og jeg er i dem siste kategorien, regner meg selv som agnostiker. Har også humanetiker-venner, som definerer det som en katastrofe om deres barn skulle bli religiøse, men er ikke der selv. La folk få tro på hva de vil, så lenge de ikke plager andre med troen sin .

Ikke jeg heller, jeg syns det er kjempevanskelig, for de fleste troende jeg kjenner vil ikke hjelpe til å forklare, de blir bare snurt. Men jeg kan ikke forstå det.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:01   #24
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Nå finnes det mange alternativer til en litt naiv "barnetro" når det gjelder dette med å tro på Gud.

Gud som en gammel mann med langt skjegg som sitter på en sky og dømmer over levende og døde har overhodet ingenting med min gudstro å gjøre.

Jeg tenker på "gud" som en guddommelig kraft, og vi er alle en del av denne guddommelige kraften - det er vårt "indre", sjelen vår, kjernen i selvet.
Når mennesker fjerner seg langt nok fra sin indre kjerne, blir det ubalanse i livet, og blir denne ubalansen stor nok, fører det til negative eller skadelige handlinger.

Det er mitt livssyn, og jeg er ikke kjempeinteressert i å diskutere det som i "overbevise noen", mer ment som et enkelt svar til smilefjes.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:02   #25
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Men det går jo faktisk ikke an å forklare på en skikkelig måte, slik jeg ser det. For jeg vil aldri kunne forstå uansett hvor mye folk forklarer at de føler.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:05   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Tør jeg anbefale kapittelet «Storinkvisitoren» i Brødrene Karamazov?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:05   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Jeg synes ikke man skal måtte forsvare og forklare seg når det gjelder ens tro/religion. De aller fleste vet hva feks. kristendom er for noe, og noen tror mens andre ikke gjør det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:24   #28
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Det er også en ting som forundrer meg, kritiske spørsmål er ikke lov og blir (av mange) enten avvist eller begrunnet med at "det står i bibelen så derfor".
Jeg synes det er et vanskelig tema siden det er så fort gjort å tråkke noen på tærne, men jeg er oppriktig forundret over at folk tror på en Gud som jo ikke er spesielt snill. Ikke den bibelske guden i alle fall. Det må jo gå an å diskutere på generelt grunnlag, og ikke ta det som et personlig angrep. Det er mye ved kristendommen (og andre religioner) og tro som jeg ikke forstår og sikkert ikke vet, derfor er det jo interessant å høre hva mennesker som tror mener og hvordan de tenker.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:27   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Jeg synes også det er rart at noen feks. kan havne i en sekt og tro på (etter min mening) helt absurde ting, men de tror det de tror, og for meg får de bare tro på det de vil uten at jeg maser og graver. Jeg tror også på ting selv om jeg ikke er kristen, ting som ikke kan forklares.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:34   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Altså, jeg mener ikke at noen skal måtte forsvare hva de tror på. Man tror på hva man vil. Men jeg skulle gjerne skjønt greia. For det er liksom ikke logisk for meg det her. Og når noe er så krystallklart ulogisk for meg og oppegående mennesker jeg kan ha stor respekt for likevel har en sterk overbevisning om at det er vits i å be for mer enn at det er en bra teknikk for meditasjon - fordi de mener at det virkelig er noen som hører - ja, så lurer jeg veldig da.

Jeg tenker at det må jo virkelig være noe her som er å få tak på som jeg ikke skjønner.

At man velger om man vil tro eller ikke er greit. Men hvorfor man velger å tro at det finnes en kraft som ser oss alle sammen og er glade i alle og tar vare på oss - også er han såpass lite virksom i tillitsvervet sitt som jeg synes det ser ut til at han er - det er rart for meg. Han var jo veldig aktiv i tidene som er beskrevet i testamentene. Hvorfor ikke nå lenger?

Og er egentlig alle mennesker like for Gud og like høyt elsket uansett hvordan de har syndet og holdt på?

  Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:34   #31
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Klart dette er noe som ikke kan forklares! Tro er jo et aktivt valg. Ingen VET jo at Gud finns, selv om man aldri så mye mener at de vet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:37   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Men om man nå mener at man vet eller velger å tro på at han finnes - hvordan kan man da overse det vonde som skjer? Eller la være å vektlegge det inn i et konsept hvor det rett og slett ikke henger på greip at sånt kan skje?

  Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:55   #33
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg sliter også litt med å forstå at siden vi har "fri vilje" så kan Gud bare la det skure og gå. Han er da virkelig ikke spesielt sympatisk. Hadde jeg vært Gud så skulle jeg nå i alle fall gjort et par ting:

* Gitt meg til kjenne! Hallo dere, jeg fins! Slik det er nå så skal man tro på en Gud som ikke har latt høre fra seg på, tja, et par tusen år. (Om så noensinne).
Han sa jo, Hallo skjerp dere, da han sendte profeter til menneskene for å advare dem mot at de levde på feil måte og ikke fulgte de ti bud.

* Sagt: Hallo! Skjerp dere! Det var ikke sånn jeg tenkte dere skulle oppføre dere.

Hadde det vært mer sympatisk om han skapte oss som marjonetter som
Nei men han har jo grepet inn: Da han så at menneskene var onde også, og at vi ikke klarte å leve etter hgans vilje, sendte han Jesus som sin stedfortreder, for å ta på seg straffen for det onde menneskene har gjort og gjør.
Og så sies det jo i Bibelen at Guds rike er kommet, og at Jesusåpnet veien inn til GUd igjen. Men det endelige oppgjøret med ondskapen skjer på dommens dag.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:57   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Hadde det vært mer sympatisk om han skapte oss som marjonetter som
Nei men han har jo grepet inn: Da han så at menneskene var onde også, og at vi ikke klarte å leve etter hgans vilje, sendte han Jesus som sin stedfortreder, for å ta på seg straffen for det onde menneskene har gjort og gjør.
Og så sies det jo i Bibelen at Guds rike er kommet, og at Jesusåpnet veien inn til GUd igjen. Men det endelige oppgjøret med ondskapen skjer på dommens dag.

Det er nettopp det - det hjelper torturerte babyer lite at de som tortuerer dem har en som tar på seg straffen for dem da. Jeg ser at den som synder skal få tilgivelse. Men jeg ser ikke at den som utsettes for disse syndene skal få noe hjelp noe sted. Deres liv og sjel må da også ha en verdi?

  Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 20:01   #35
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

At man velger om man vil tro eller ikke er greit. Men hvorfor man velger å tro at det finnes en kraft som ser oss alle sammen og er glade i alle og tar vare på oss - også er han såpass lite virksom i tillitsvervet sitt som jeg synes det ser ut til at han er - det er rart for meg. Han var jo veldig aktiv i tidene som er beskrevet i testamentene. Hvorfor ikke nå lenger?

Og er egentlig alle mennesker like for Gud og like høyt elsket uansett hvordan de har syndet og holdt på?

Men hvis man tenker at Gud er god og at han har en motstander i verden (det onde, satan eller hva man nå kaller han), hvor kommer da det gode som skjer fra? KAn det ha sammenheng med at mange ber om at Guds vilje og det gode må skje? At mange (de fleste mennesker) er preget av, og bærer bildet av en god Gud med seg? Tenker man at det onde er styrt av en Ond makt så bør man vel tenke at det gode er styrt av en god makt?


Ja, alle er like for Gud. Det har vel med det at man er skapt i Guds bilde å gjøre. Jesus tok jo med seg røveren på korset til Prardis Måtte knegge litt fordi det høres så banalt ut...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 20:05   #36
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er nettopp det - det hjelper torturerte babyer lite at de som tortuerer dem har en som tar på seg straffen for dem da. Jeg ser at den som synder skal få tilgivelse. Men jeg ser ikke at den som utsettes for disse syndene skal få noe hjelp noe sted. Deres liv og sjel må da også ha en verdi?

Det er et fryktelig paradoks og jeg kan ikke svare. Det står vel noe i Bibelen om at Gud er på de svake sin side, og at Jesus alltid stilte seg på de svakes side: I det høye og hellige bor jeg og hos den som er knust og nedbøyd i Ånden..."
Men jeg ser jo at ikke det er noe særlig trøst...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 20:10   #37
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.


Før følte jeg at uttrykket "Herrens veier er uransakelige" var provoserende, men nå finner jeg av en eller annen grunn trygghet i uttrykket (om det ikke brukes om banaliteter da).

Jeg liker heller ikke uttrykket når det brukes som forklaring eller trøst når ting går galt. Men for MEG dekker uttrykket alt jeg mener om Gud, nemlig at vi vet ingenting. Vi kan ikke forklare Gud, vi kan ikke forstå hva Gud vil med oss. Det kan ingen påberope seg. Men kan tro eller man kan la være å tro. Jeg synes begge deler er like greit. Jeg tror. Men jeg kan ikke rasjonalisere det. Det er bare noe jeg gjør. Det betyr ikke at jeg påberoper meg retten til å komme med en fasit. Langt ifra. For alt jeg vet, kan det jo hende jeg tar fullstendig feil. Men det er jo en sjanse man tar når man tror på noe som ikke er håndfast.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 20:43   #38
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Hadde det vært mer sympatisk om han skapte oss som marjonetter som
Nei men han har jo grepet inn: Da han så at menneskene var onde også, og at vi ikke klarte å leve etter hgans vilje, sendte han Jesus som sin stedfortreder, for å ta på seg straffen for det onde menneskene har gjort og gjør.

Nei, men han kan da vel gi seg til kjenne? Han vil ikke bevise at han finnes men forlanger likevel at man skal tro på ham?
Og ikke er det spesielt sympatisk å sende Jesus for ta på seg straffen for det onde, hvorfor måtte en person ta på seg straffen? Han har for meg uforståelige måter å kommunisere på.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 20:50   #39
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Nei, men han kan da vel gi seg til kjenne? Han vil ikke bevise at han finnes men forlanger likevel at man skal tro på ham?
Og ikke er det spesielt sympatisk å sende Jesus for ta på seg straffen for det onde, hvorfor måtte en person ta på seg straffen? Han har for meg uforståelige måter å kommunisere på.

Det med stedfortreder var dårlig formulert.

JEg skrev noe over ang det å gi seg til kjenne.

Kristendommen sier at Gud er ett vesen men tre persona, eller tre "roller" for å si det litt enkelt. (Gud - skaper og opprettholder, Jesus - frelser, Den Hellige Ånd, - livgiver) Så når Gud sender Jesus, er det han selv som lider for menneskenes skyld. En som er uten synd må jo ta på seg straffen, for alle mennesker har syndet i følge bibelen.

Og han forlanger vel ikke at noen skal tro på han? Å tro er jo nettop det, å tro, noe man gjør hvis man ønsker det, uten å skulle ha bevist noe? Som at vi tror på kjærligheten når vi gifter oss, uten å kunne bevise at det vil vare?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 20:52   #40
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som tror på Gud

Dersom det finnes en eller annen form for gud som er noenlunde i tråd med de store religionene får jeg nok en kjip overraskelse når jeg dør.

Men skitt heller, jeg tar sjansen. :klin gærn:

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no