Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Vaksinering av barn ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 21:34   #61
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg retter på meg selv: jeg blander vaksinene. (altså ikke rent fysisk, men når jeg argumenterer). Det som ble ny vaksine var ikke meslinger, men kikhoste. Nå husker jeg ikke hvilken som mange ble syke av, det skal jeg se om jeg finner ut.

Nå har jeg sjekket litt raskt på nettet, og det som er "anerkjent" som vaksineskader dreier seg om kikhostevaksinen og meningokokk-vaksinen. Det hadde altså ingenting med meslinger å gjøre.

Ok, bra, jeg satt og lette rundt etter referanser jeg nå, men kunne ikke finne at meslingvaksinen hadde blitt byttet til annen type.

Altså, jeg er enig med deg at dersom ditt barn har større sjanse for å bli syk av vaksinen enn andre, så lar man være å vaksinere, men krysser fingrene for at alle friske barn vaksineres. Men om man har et friskt barn, og sjansen er så liten som den er så synes jeg, i tillegg for at det er en smart beslutning på barnets vegne, også viktig med solidaritet.

Dette at det finnes en del foreldre som ikke tar smarte beslutninger på vegne av barnet sitt er forsåvidt greit nok. Men det at vaksinasjonsprosenten går ned drastisk etter hver gang TV2 har "dokumentar" om MMR-vaksinen gjør at jeg synes at dette kanskje ikke er noe foreldre skal få lov til å bestemme. Vi har tilogmed røykelover for å hindre at folk skal få røykeskader av passiv røyking, som er en mye mindre risiko enn det et lite barn i en befolkning hvor gruppeimmuniteten har sunket under kritisk nivå har.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 21:46   #62
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Jeg TROR det var trippelvaksinen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 21:50   #63
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Jeg tror vaksinemotkjempere leser mye mer enn hva helsesøster forteller. De setter seg inn i hver enkelt vaksine og hva den inneholder. Jeg angrer på at storebror fikk trippelvaksinen. Jeg tror han ville vært mye mindre plaget av eksem hvis han ikke hadde fått den. Jeg tror vaksinen trigget til enda mer eksem/hyperallergi, og det gjør meg trist at jeg ikke var sterkere å lot han vente eller ikke få den. MMR fikk han aldri.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 21:52   #64
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Personlig ville jeg valgt å IKKE kaste barnet på dypt vann, selv om bare 1 av 10.000 druknet. Jeg ville ikke tatt den sjansen, men heller valgt en gradvis tilnærming til vannet.

Tilsvarende er for vaksiner, noen syns kanskje at 5 vaksiner i en sprøyte på en 3 mnd gammel baby er å kaste babyen på dypt vann, men hadde man fått dem en og en, og kunnet velge bort enkelt-deler, så kanskje man hadde fått en gradvis tilnærming.

Som sagt så var eksempelet søkt. Fordi det finnes bedre måter å lære barn å svømme på. Det finnes ikke bedre måter å lære kroppen å takle en alvorlig sykdom på.

  Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 22:10   #65
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Jeg tror at 2-komponentsvaksine er mindre belastende for en kropp en 3-komponentsvaksine. Dette er basert på min egen kropp, og er derfor ikke representativt, men jeg ble skikkelig syk av 3-komponentsvaksinene, og ikke syk av 2- eller enkelt-komponentsvaksinene.
Dette er jo bare synsing fra min sin side.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 22:12   #66
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Jeg har samme inntrykk som Hattifnatten - at mye av dokumentasjonen på hvorfor det norske vaksineprogrammet skal være risikofylt er omtrent like vitenskapelig bevist som at man kan gå ut fra at alt som står på wikipedia er sant.

Det finnes masse litteratur om teorier om hvorfor vaksinene er skadelige. Men det finnes ikke - såvidt jeg har sett - noen vitenskapelige studier av litt kvalitet som ser ut til å underbygge det som sies.

Det betyr ikke at det er feil - men det betyr at det ihvertfall ikke er bevist foreløpig. Det som det ikke er tvil om er at de sykdommene vaksinene beskytter mot ihvertfall gir betydelige problemer.

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 14:43   #67
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Sitat:

Du kaster ikke barnet ditt ut på dypt vann fordi noen sier at de fleste barn lærer å svømme, og bare 1 av 10.000 drukner. Du tar ikke den sjansen, rett og slett, selv om det å svømme er en FinTing.

Men du må da velge å se det fra den andre siden også.
Det er en grunn til at det finnes svømmeopplæring på de fleste skoler!

Tenk på alle de drukningsulykkene vi hadde hatt om ingen kunne svømme!
ALle som ferdes på havet, så vann, etc. Det forekommer ulykker til stadighet, men de fleste klarer å holde seg flytende, eller svømme i trygghet.

Og all vannlek? Skal man unngå det hele livet, fordi den ene av 10 000 drukner?

Da lurer jeg på samtidig.
Putter du barnet i en bil?

For det er det farligste du utsetter barnet ditt for, gjennom hele livet!
Ca 9000 mennesker skades i trafikken, hvert år!

Så det er vel det ulitimate av alle logiske slutninger...

"Jeg skal ikke vaksinere, en av en mill. unger skades av den, men ungen min kjører forovervendt......"

( jeg bruker DU, men refererer ikke til deg som person, bare så det er sagt)

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 14:48   #68
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg TROR det var trippelvaksinen.

Jeg mener nå at når man kommer til så viktige avgjørelser i ett barns liv som f.eks å beskytte de mot dødelige sykdommer, etc, så er det ikke forsvarlig å bygge avgjørelsen på tro.

Vi har en plikt som foreldre, og den plikten innebærer å sette oss inn i problematikken som angår våre barn.
Tro kan man gjøre i kirka.

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 14:51   #69
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jeg mener nå at når man kommer til så viktige avgjørelser i ett barns liv som f.eks å beskytte de mot dødelige sykdommer, etc, så er det ikke forsvarlig å bygge avgjørelsen på tro.

Vi har en plikt som foreldre, og den plikten innebærer å sette oss inn i problematikken som angår våre barn.
Tro kan man gjøre i kirka.

Ke?

Skjønner ikke helt den. Dette var en kommentar til historien til en vaksine som ikke brukes lenger. Den som medførte en masse skader, og som til slutt ble trukket tilbake og erstattet med en mindre effektiv en.

Jeg baserer ikke noen beslutninger på den historien, men jeg mener at man skal anerkjenne at Folkehelsa ikke har fortjent tipp-topp tillit på dette med vaksiner.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 15:10   #70
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg TROR det var trippelvaksinen.

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jeg mener nå at når man kommer til så viktige avgjørelser i ett barns liv som f.eks å beskytte de mot dødelige sykdommer, etc, så er det ikke forsvarlig å bygge avgjørelsen på tro.

Vi har en plikt som foreldre, og den plikten innebærer å sette oss inn i problematikken som angår våre barn.
Tro kan man gjøre i kirka.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 15:15   #71
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Vaksinering av barn ...

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ke?

Skjønner ikke helt den. Dette var en kommentar til historien til en vaksine som ikke brukes lenger. Den som medførte en masse skader, og som til slutt ble trukket tilbake og erstattet med en mindre effektiv en.

Jeg baserer ikke noen beslutninger på den historien, men jeg mener at man skal anerkjenne at Folkehelsa ikke har fortjent tipp-topp tillit på dette med vaksiner.

Ok, beklager feilquoting, er helt enig i at man bør vise til en god sunn skepsis!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no