Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-08, 20:48   #1
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Fra Wikipedia:

Sitat:

Dissident er vanlig betegnelse på en person som aktivt motarbeider den etablerte oppfatning, politikk eller struktur i et samfunn eller en stat. Uttrykket er særlig benyttet for politiske motstandere av diktaturer, spesielt det tidligere Sovjetunionen og andre land i Øst-blokken. Av de mest kjente russiske dissidentene fra denne perioden var fysikeren Andrej Sakharov og forfatteren Aleksandr Solzjenitsyn.

I dag ser jeg at Staff er ute og provoserer igjen. Denne gangen ved å påstå at “Josef Fritz er en mann som verner om sin familie“.

Og jeg må innrømme at jeg blir både provosert og kvalm av uttalelsene hans. Jeg lurer på hvordan i alle dager han kan klare å tenke at de tegnene som jeg ser på som Elisabeths forsøk på å gi sine barn en best mulig oppvekst under umenneskelige kår, som omsorg fra mannen som sto bak det helvetet hun og etterhvert barna befant seg i. Staff kaller kjelleren for en helt grei, liten lavtaket leilighet. Og jeg kjenner at jeg får frysninger.

Staff er mannen som tilsynelatende har sett på det som sin livsoppgave å være samfunnets fremste og mest provoserende dissident. Han gjør meg forbannet. Rett og slett.

Og jeg tenker nok også tanken om vi virkelig trenger dette.

Knut Olav Åmås, debattredaktør i Aftenposten, er en av de som har stor tro på at vi trenger dissidens og ikke bare konformitet i debatter. Han har også skrevet en bok om temaet, som heter: “Verdien av uenighet. Debatt og dissens i Norge“, der han tar opp blant annet dette.

Selv ser jeg at dissidenter har sin funksjon.

  1. De får meg til å ta et kritisk blikk på egne standpunkt. Jeg tvinges til å tenke gjennom de opplagte standpunktene og utforske hvorfor jeg mener som jeg gjør. Eller kanskje også noen ganger å tenke mer nyansert eller forandre mening. Staff sine utsagn har som regel den effekten at jeg kjenner at jeg står sterkere på mine synspunkt. Det er med andre ord sjelden han “omvender” meg. Tvert imot.
  2. Trollet sprekker i sola. Det er ikke til å komme bort fra at det er mange forskjellige meninger ute og går. Også i vanskelige saker. Dissidentene som høylytt våger å si noen av disse meningene høyt, får andre til å gripe fatt i nettopp disse tenkemåtene. Antageligvis vil ikke Staff endre mening av argumentasjonen fra andre. Men jeg håper jo at det gjør noe med de som “tenker sitt” i det stille når det gjelder overgrep og lignende.
  3. Dissidenten setter noen ganger dårlige holdninger på spissen. Og ved å gjøre det så tror jeg mange med holdninger som heller svakt i den retningen forhåpentligvis våkner opp og tar et oppgjør i forhold til dette. Altså kan dissidenten like gjerne føre til at folk som ikke har ekstreme holdninger, men kanskje holdninger litt i skyggesonen, reagerer og selv tar et klart standpunkt mot ting som overgrep, vold, rasisme osv.
  4. De som rammes av f.eks. Staff sine påstander om overgrep og mishandling vil kanskje oppleve å se at slike tanker og holdninger blir motsagt på det kraftigste. Om 10 gamle tanter tenker at den fysiske avstraffelsen som skjer mot et barn i familien er greit, så blir det et stilletiende samtykke. Om en av dem faktisk sier dette høyt, så får kanskje barnet det gjelder, de 9 andre tantene og den som har slått høre et rungende motsvar. Noe sier meg at det for nettopp dette barnet kan være godt å få høre nettopp dette. For barnet selv er antageligvis smertelig klar over det stilletiende samtykket fra tantene og innbiller seg kanskje også at alle som ikke sier noe synes det er greit.
Dissidentene i samfunnsdebattene tvinger en til å ta et tydelig valg. Ta et standpunkt. Og de fører til at de “konforme” må jobbe litt for sine standpunkt. Etablerte sannheter blir prøvet og ofte blir de stående styrket igjen. Man bevisstgjøres i forhold til egne meninger.

Som sagt; Staff sine utsagn gjør meg ofte rett og slett uvel. Ofte forbannet også. Hans måte å bruke sin ytringsfrihet på provoserer ofte.

Men jeg håper at det at han er tøff eller dumdristig nok til å dra disse tanketrollene ut i sola vil gjøre noe. Gjøre noe med tankene til alle de som har sett bildene fra kjelleren Elisabeth og barna levde i, sett klistremerker på veggen, skammelen foran vasken og andre små detaljer som i mine øyne vitner om Elisabeths omsorg for barna. Gjøre noe med tankene til de som ser dette og tenker at “de hadde det jo ikke ille, da”. For de finnes garantert! Min egen erfaring forteller meg at det er utrolig hvordan folk kan tenke for å prøve å skåne eget følelsesmessige ubehag av tanken på hvor ille andre har hatt det. Folk prøver å få verden til å henge sammen, og for noen er det en måte å gjøre det på. Fordi man ikke tør å se virkeligheten i øynene.

Ved at Staff nå sier ordene høyt og drar trollene ut i solen så gir det oss andre en anledning til å svare på nettopp disse holdningene.

Rungende.

Noen setninger fra artikkelen om hvordan Elisabeth og barna hadde det forteller meg mye om hvem omsorgen for barna kom fra.

Sitat:

Under den 35 kilometer lange kjøreturen med politibil fra atombunkeren til sykehuset på søndag, var guttene i den syvende himmel. De så ekte biler, som de bare kjente fra TV.

Oppe på himmelen hang en stor, gul ost som moren hadde fortalt dem om i eventyrene før sengetid.

Nå vet de at månen virkelig finnes.

Josef Fritzl fratok sin datter 24 år av sitt liv. Han plaget, slo, truet og voldtok.

Ikke la ham ta fra henne æren for at hun selv i en umenneskelig situasjon sørget for at barna fikk oppleve omsorg også. Han har fratatt Elisabeth så altfor mye som det er.

Æren for at barna opplevde små flik av omsorg i den kjelleren. Og kanskje æren for at de forhåpentligvis ikke går til grunne som mennesker...

Den tilhører Elisabeth.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 20:56   #2
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dissidenten Staff og Elisabeths ære

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=39526

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 20:57   #3
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Forøvrig helt enig med deg. Mannen er patetisk og PRkåt som få.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 21:00   #4
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Jeg så den tråden. Jeg var bare litt usikker på om jeg skulle "okkupere" den med et såpass langt innlegg. Om en moderator vil, kan man gjerne slenge den inn der, altså.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 01:31   #5
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Til tider kan man lure på om Staff sin jobb er kun å provosere. Mannen er ikke god. (kun min mening). Han har mang en gang fått meg så forbanna. Men vet dere hva, jeg gidder ikke å gi den fyren den gleden å vise mitt sine. Tenk å bruke kreftene sine på en sånn tulling. Å ja han kan virkelig provosere med sine vanvittige uttalelser.

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 23:44   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.156
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Han måtte jo bare komme med et slikt innlegge, noe annet ville nesten vært rart. Det han sier er så drøyt, jeg tror han er spik spenna gal...

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 19:45   #7
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Akkurat dette synes jeg ikke var værre en forventa fra ham, han snakker forsvarer språk, han er 140 år gammel og har kjørt seg fast i et spor jeg tror egentlig ikke han har så veldig stor påvirknings kraft lengere.

Det er vel et par svært syke mennesker som finner trøst og aksept i det han sier, men disse ville nok ha funnet det uansett.

Ekstra belastning for forskjellige offre i andre saker er jo et pkt. man må vurdere, men jeg tror egentlig at den offentlige avskyen mye av det han lirer av seg vekker på mange måter er en motvekt til dette.

Jeg er litt mere forundra over dobbeltmoralen i å la gubben uttale seg for å skape sensasjon i tide og utide.
Pressens annsvar oppi det hele, synes nesten litt synd på tullingen- vi veit jo hva han vil si og vi veit hvordan reaksjonen blir.

Er dette egentlig en debatt som er viktig?
Er det ikke egentlig ganske innlysende at Fritzl er klin gærn og det han har gjort er det kun en betalt advokat som kan forsvare, og det er jo fint for det var jo egetlig ikke bedre før da vi lynsja dem på torget -og det er jo ganske veldokumentert at det ikke har den helt store almenprevantive effekt.

Vi har alltid godt av en runde rundt forbrytelse og straff ,mennesket bak handlingen etc., men når det blir så banalt drukner fornuften i agurkjournalistikk....syns jeg.

Kjeften Staff, og jeg håper pressa snart klarer å finne noen litt mer interesante i allefall mindre forutsigbare og mere nyanserte intervju obbjekter.....

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:47   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dissidenten Staff og Elisabeths ære

Kie: Du har så rett. Jeg synes det mannen sier er så borti natta at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Men han skal ha rett til å si det, og, ja, det at han slipper det trollet ut i sola har en funksjon.

Mye av debatten i etterkant gikk på at han ikke burde ha sagt det han sa, fordi overgrepsofre kunne bli såret av bagatelliseringen. Det er et sidespor. Man må ta innholdet i ytringen, ikke det at han ytret seg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no