Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Barn som ødelegger

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-16, 08:55   #61
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Jeg er enig med deg Teofelia. Jeg synes ikke dette er unormal atferd for en åtteåring.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 09:03   #62
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Jeg tror de aller fleste foreldre hadde sagt fra om vipping på hotellmøbler, og så godt som alle hadde syns det var ille om noe ble knust. Det er ikke poenget her. Poenget er om man har erstatningsansvar. Hvis jeg har skjønt det rett er ansvar betinget av at man ikke har gitt barnet adekvat tilsyn og om barnet har opptrådt særlig uaktsomt, eller noe slikt. Jeg syns ikke man er uansvarlig om man ikke har øyne på en åtteåring hele tiden, og jeg syns ikke en åtteåring oppfører seg unormalt hvis han rigler på stolen. Følgelig syns jeg ikke hotellet har krav på erstatning i dette tilfellet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 09:12   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Hva man regner som normal oppførsel for en 8-åring, avhenger jo også hva man selv er vant til. Jeg overraskes veldig over at en 8-åring kan finne på å sitte å vippe i en lenestol. Det kunne aldri noen av mine unger funnet på. De vipper ikke på kjøkkenstoler heller, for det er strengt forbudt.

Men så er det andre ting mine unger gjør som slett ikke er normal atferd for sin alder, men som jeg ser på som helt normalt. Fordi jeg er vant til at det skjer.

Så jeg kan godt se for meg at hotellpersonalet kan synes dette er et godt stykke utenfor forventet atferd for aldersgruppen. (Og hvis barnet i tillegg er litt stor av vekst, så ser det jo enda verre ut.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 09:32   #64
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Jeg er sikker på at de aller fleste her har unger som gjør teite ting. Kanskje vipper de ikke på stoler, men antagelig gjør de noe annet. Jeg har en snart 18-åring som har gått gjennom mange års skolegang uten anmerkninger av noe som helst slag, han er en fredelig og grei gutt som av en eller annen grunn har lite behov for å presse regler og grenser både hjemme og på skolen. Men han har f.eks. fått broren sin til å gråte ved å leke litt for røft med han. Han har vært på legevakta med brannsår etter et helt utrolig tåpelig innfall. Han syklet på en gammel mann i gata da han var 6-7 år. Uforsiktig var han rett og slett. Det gikk bra med begge, men de kunne sikkert også ha skadet seg.

Og sånn kan jeg fortsette. Jeg vil nesten driste meg til å si at noen av dere som svarer i denne tråden antagelig har unormalt prektige barn, for det normale er at 8-åringer ikke tenker konsekvenser fem steg frem hele tiden.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 09:48   #65
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Jeg synes generelt man skal betale for det man selv eller barna ødelegger, uavhengig av intensjoner. Men i praksis er det mange ting som som lager unntak (feks forsikring)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 26-05-16 kl 12:02. Årsak: unntatt -> unntak
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 10:09   #66
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Mine åtteåringer var ikke rolige. Men jeg hadde blitt sint om de vippet på en stol på et hotell slik at en lampe veltet, med mindre de tingene er slike at de velter for et godt ord. Jeg forventer at en åtteåring kan justere seg litt etter hvor en er, rett og slett. (Ja, noen har spesielle behov, mine har ikke det.)

Når det er sagt er gjerne hoteller fulle av folk som aldeles ikke ter seg rolig og pent, alder tatt i betraktning, og velting av lamper kan da umulig være det mest graverende de har opplevd her.

Ja, veldig enig i det jeg har uthevet. Og en ting er å bli sint og forvente noe annet. Jeg blir stadig vekk både sint og oppgitt over ting ungene mine gjør, fordi de blir revet med i øyeblikket og ikke tenker konsekvenser. Men det er ikke slik at jeg overhodet ikke hadde trodd at slike ting kunne skje med barn på den alderen. Jeg ble sint da snart-elleveåringen og venninna for to dager siden sparket ball i stua så ei lampe (faktisk!) ble ødelagt. Jeg forventer at barn på den alderen skal vite bedre, og det er på ingen måte greit. Men jeg blir likevel ikke veldig sjokkert over at det skjer, det er neppe første gang i historien. Det er faktisk noe jeg tar med i betraktningen når jeg kjøper interiør o.l, at jeg har tre aktive barn, at de av og til har huset fullt av venner, og at ting kan skje, selv om de overhodet ikke har min velsignelse til fotballkamper, slåsskamper eller stolbeinrigling i stua, eller flikkflakk på badet, for den saks skyld (konkret hendelse som førte til forstuet fot og ødelagt kran ). Det er mulig andre har barn som kun gjør som de får beskjed om, bare sitter pent og aldri sparker ball inne etc, slik at man unngår uhell og ting faktisk aldri blir ødelagt. Men et hotell kan nesten ikke basere seg på at det er slik verden er. Når man driver et hotell som har mange gjester av alle mulige slag, og i alle aldre, så bør risikoen for denne typen uhell være noe de regner inn i sine budsjett, slik at de har råd til å smile pent til gjestene, irritere seg på innsiden, og erstatte lampa som en ulykksalig unge ødela i et anfall av mark i rompa og møkk i ørene.

De taper mer på dårlig omdømme og færre gjester enn på ei ødelagt lampe.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-05-16 kl 10:41.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 10:24   #67
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Selv om dette er et dyrt hotell, så er det også et hotell som markedsfører seg mot barnefamilier. De har rom der man kan være 2 voksne + 3 barn, de har flere svømmebasseng og de har barneaktiviteter og spesialtilbud til familier i skolens ferier.

Egentlig syns jeg ikke det er så ille dyrt heller. Når vi har dratt dit i høst, vinter eller påskeferie har vi betalt kanskje 3000 for oss 5 for en natt. Men da er inngang til badeanlegget og middag inkludert. Jeg tror ikke vi hadde klart å få det noe billigere dersom vi hadde dratt til et hotell et annet sted og så betalt separat for inngang i badeland og middag om kvelden. Dermed er det ikke nødvendigvis slik at alle som drar hit har masse masse penger og ikke merker det dersom de må betale 5000 kroner ekstra.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 10:34   #68
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Dermed er det ikke nødvendigvis slik at alle som drar hit har masse masse penger og ikke merker det dersom de må betale 5000 kroner ekstra.

Heilt enig. Det er ikkje millionærar som bruke dette hotellet men barnefamiliar, storfamiliar for å feire dagar og alle vi andre vanlige folk som kanskje spare for å ta ei helg her.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 11:53   #69
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn som ødelegger

Mitt barn vipper ikke på stolen og ødelegger sjelden ting. Men noen normale barn gjør jo likevel slikt. Men det skjer at barn knuser ting ved et uhell eller ved å være uforsiktig. Det må et hotell regne med, og jeg hadde blitt overrasket over at jeg måtte ha betalt for noe slikt. Noe annet om han løftet den opp og kastet den i gulvet med vilje. Selv har jeg knust et par glass på restaurant (blant annet fordi jeg vippet på vinglasset..), og jeg har hatt toåring som kastet syltetøyglass i guilvet med vilje i butikken. jeg måtte ikke betale for noen av delene.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no