Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Sykemeldinger

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-12, 22:38   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sykemeldinger

Jeg synes jeg ofte leser i avisene om at leger er for slepphendte med sykemeldinger, og at det må strammes inn på sykemeldingene. De som uttaler seg er ofte politikere, og gjerne fra Høyre-siden.

I dag leste jeg igjen i avisen om Høyrepolitiker som er sykemeldt etter at han har innrømmet narkotikabruk.

Vågå-ordføreren
ble sykemeldt etter å ha blitt anmeldt.

Stortingspolitiker ble sykemeldt etter å ha vært ruset på talerstolen.

Er det bare arbeidstagere som skal måtte betale for at leger er, i følge politikerene, for slepphendte med sykemeldinger.
Stortingsrepresentant fra Krf var sykemeldt fra stortinget og drev valgkamp.

Hvorfor ikke heller ta permisjon?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:09   #2
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Akkurat som det blir feil for utenforstående å vurdere sykmeldingers gyldighet den ene veien så blir det det også den andre veien? Jeg kan godt forestille meg at det å bli anmeldt og ha en sak gående offentlig på den måten påvirker helsen såpass at man blir syk av det.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:10   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykemeldinger

Jeg signerer kie på denne.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:48   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Å spekulere rundt andre menneskers sykemeldinger er en uting.
En sykemelding er en sak mellom pasient, lege og NAV.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:51   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Å spekulere rundt andre menneskers sykemeldinger er en uting.
En sykemelding er en sak mellom pasient, lege og NAV.

Ikke sant, så da burde også politikere forholde seg til det, når det gjelder "vanlige" arbeidstakere også!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:55   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ikke sant, så da burde også politikere forholde seg til det, når det gjelder "vanlige" arbeidstakere også!

De forholder seg vel til det ettersom legen har funnet grunn til å sykemelde dem.
Eller mener du at hvermansen på et forum vet bedre enn legen?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:55   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ikke sant, så da burde også politikere forholde seg til det, når det gjelder "vanlige" arbeidstakere også!

Hm?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:00   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

De forholder seg vel til det ettersom legen har funnet grunn til å sykemelde dem.
Eller mener du at hvermansen på et forum vet bedre enn legen?

Nei, jeg tenker på det at de synes at det er for lett å bli sykemeldt, og at det er for mange sykemeldte, og at de vil kutte i stønaden man får når man er sykemeldt for å spare penger.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:03   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Nei, jeg tenker på det at de synes at det er for lett å bli sykemeldt, og at det er for mange sykemeldte, og at de vil kutte i stønaden man får når man er sykemeldt for å spare penger.

Men du vet jo ikke om dette er tilfelle med disse eksemplene dine.
Å diskutere dette på generell basis er greit, men jeg synes det er ufint å nevne personer ved navn samtidig som du spekulerer i om de er syk nok til å være sykemeldt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:05   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

De sier de er syke, og er sykemeldte, så jeg antar at de er syke. Jeg regner ikke med at folk som er sykemeldte ikke er syke.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:06   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Nei, jeg tenker på det at de synes at det er for lett å bli sykemeldt, og at det er for mange sykemeldte, og at de vil kutte i stønaden man får når man er sykemeldt for å spare penger.

Du vet at politikere er enkeltindivider? Ja? Og jeg syns det er utidig at du insinuerer at de du nevner ikke har et reelt behov for sykemelding - det vet du sannsynligvis veldig lite om.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:07   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De sier de er syke, og er sykemeldte, så jeg antar at de er syke. Jeg regner ikke med at folk som er sykemeldte ikke er syke.

Da må du forklare meg hva du egentlig vil oppnå her?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:10   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

Det jeg ønsker å oppnå er at enten så må det gjelde for alle at det er greit at man er sykemeldt, og så sier man at vi er fornøyd med andelen langtidssykemeldte som er i Norge, og at de som sier at de er syke er det, eller så må det gjelde for alle at man skal innskrenke på langtidssykemeldingene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:12   #14
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykemeldinger

Jeg forsto ikke helt hva du mente her, men er det slik at siden du mener politikerne synes det er for mange sykmeldte og at leger er for slepphendte med å sykmelde, så burde ikke politikerne bli sykmeldt selv?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:14   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg forsto ikke helt hva du mente her, men er det slik at siden du mener politikerne synes det er for mange sykmeldte og at leger er for slepphendte med å sykmelde, så burde ikke politikerne bli sykmeldt selv?

Nja, eller så må de la være å kaste stein i glasshus.

Altså peke stygt til de som ikke er politikere som er sykemeldte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:19   #16
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Nja, eller så må de la være å kaste stein i glasshus.

Altså peke stygt til de som ikke er politikere som er sykemeldte.

Jeg kopierer fra mitt eget innlegg litt lenger oppe.

Sitat:

Du vet at politikere er enkeltindivider? Ja?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:24   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Det er stor forskjell på ein prinsipiell debatt, basert på statistikk om kor vidt det er for lett å bli sjukemeldt eller ikkje, og på ein personorientert debatt, basert på historier om einskildpersonar om same spørsmålet.

At politikarar jobber med det første, synest eg er greit og viktig. Det er gjort grep i forhold til gradering av sjukemelding, oppfølging av sjukemeldte og rett på tilrettelegging, som gjer det lettare for sjuke å arbeide litt. Det opplever eg som veldig positivt. Det er også gjort grep som skal gjere det vanskelegare å utnytte systemet, med tanke på dialogmøtene og liknande. Alt dette er ein politisk diskusjon og politiske vedtak, som dreier seg om det prinsipielle og generelle spørsmålet rundt problematikken. Og det er her den politiske diskusjonen høyrer heime.

Det andre er ikkje ein diskusjon som høyrer til i eit offentleg rom, nettopp fordi det dreier seg om det individuelle, ikkje det generelle.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:32   #18
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykemeldinger

Når det er sagt - helt generelt - så ER det jo ikke helt sjeldent at politikere preker én ting, og så er virkeligheten for akkurat dem ganske annerledes. Jfr pensjonsutbetalinger/goder, helseforsikringer, og ja, sykmeldinger når verden går imot på ene eller annen måte. Jeg TROR jeg skjønner hva annemede vil frem til her - det er vel mest at politikere (som andre ledere) bør være nøye på å gå foran med et godt eksempel, og leve som man forkynner. Eller noe sånt.

På helt generelt grunnlag - uten å si meg enig eller uenig (jeg har ikke lest noen av linkene over).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:37   #19
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykemeldinger

Det er forskjell på å diskutere enkeltsaker som disse du nevner enn å diskutere en tendens.

Dette er vanskelig for legen også, for det er veldig vanskelig for en lege å si at "nei du er ikke syk nok". NAV og leger har en del møter for å diskutere utfordringer og samarbeid og da hender det at dette er tema. Legene sier selv at dette er veldig vanskelig og sier at de ofte ender med å sykemelde dersom pasienten selv ønsker det. Selv om legen "tenker sitt". Opplever også at folk har skiftet fastlege dersom legen begynner å stille noen spørsmålstegn eller at legen sier at det er ingenting i veien for annen type arbeid f.eks. Både NAV og legene kan være enige i disse utfordringene, men det er veldig vanskelig i enkeltsaker. Det er veldig vanskelig å være sikker og da lar de aller fleste, både leger og saksbehandlere, tvilen komme brukeren/pasienten til gode. Heldigvis kan man kanskje si.

Allikevel så er det jo en utfordring sånn samfunnsøkonomisk sett.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 00:49   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykemeldinger

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

De forholder seg vel til det ettersom legen har funnet grunn til å sykemelde dem.
Eller mener du at hvermansen på et forum vet bedre enn legen?

Nesj. Det hadde selvsagt vært fint om det var slik det fungerer, men at mange leger sykemelder på grunnlag av ikke-sykdom er det ingen tvil om. Ikke at det nødvendigvis er tilfellet her, men det er nok helt vanlig å få spørsmål om sykemelding fra pasienter det ikke feiler noe, hverken fysisk eller psykisk, f.eks. i forbindelse med arbeidskonflikter, syk ektefelle (uten sammenligning forøvrig) o.l. og noen leger gir sykemelding i slike tilfeller.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no