Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Oppfordring - ta kontakt!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-11, 18:55   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg tenkte nøyaktig som Darth, og ville skrive det Poly skrev. For også Bjørkhaugtrollet poengterte at bak datterens lekekamerats hudfarge skjulte det seg faktisk to legeforeldre... I tillegg til de andre innleggene.

Ok, det fikk jeg ikke med meg. Det er allikevel tre innlegg utav noen og tredve. Og hvis det er det dere fikk ut av innlegget mitt så angrer jeg virkelig på at jeg la det ut offentlig. Det gjør meg skikkelig lei meg, faktisk. Og oppgitt over at det tydeligvis ikke var noen vits i å komme med en slik oppfordring. Foreldrenes utdannelse har ingenting å si, annet enn at ting kan være anderledes enn man tror på forhånd.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og i Darths tilfelle skjønner jeg godt at han lot oppfordringen om å ta kontakt med medsøstre gå til oss kvinner, det KAN bli veldig feil om han gjør det.

Jeg var ikke klar over at Darth er mann, og i såfall kan han vel ta en prat med de pappaene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 19:25   #42
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Mange leger og høyt utdannede blant disse utenlandske foreldrene ser jeg... Lurer på hvor de foreldrene jeg møter i jobben min har barna sine *grubler*. Ja, nå provoserer jeg med vilje, men det er jo ikke sånn at somalske, afghanske og kurdiske (fuksjonelle) analfabeter er et helt bitteliten marginal gruppe.

Godt jeg ikke nevte at pappaen med dr.grad er gift med en spesialistlege.

Vel, det er så godt som nada somaliere, afghanere eller kurdere i området her, så de har jeg ikke sett. Eller mulig de jeg traff på helsestasjonen i dag var fra Somalia. De så i hvert fall nordafrikanske ut. Hørtes ut som en hvilken som helst bergenser han faren jeg snakket med i hvert fall. Han "klaget" over at 2,5-åringen ikke stoppet å snakke om man sa hei til ham, men -igjen- en hvilken som helst bergenser ..

Her er mange fra Sri Lanka og Vietnam, og det har det vært siden jeg vokste opp her. Mange er 2/3 gen. innvandrere, men noen nye er det sikkert. Jeg har ikke spurt når de kom hit, for det er irrelevant i mitt hode. Jeg snakker like gjerne med tamilen som med nordlendingen på fotballtreningen, og det har jeg inntrykk av at er gjengs her.

Men dette er villa-land. Klart det har noe å si.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 22:29   #43
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

*sjekker og puster lettet ut, puppene henger og slenger der fortsatt*

My bad. Av en eller annen grunn var jeg sikker på at du var ha kjønn. Unnskjyll...

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 11:10   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Sånn, da har jeg roet meg ned litt, og kommet over den verste fornærmelsen. Ja, dere har av og til rett i at de velintergrete ikke trenger like mye kontaktsøking som de som ikke kan lese, snakke språket eller har jobb. Problemet er ofte at man tror at folk ikke kan lese, snakke språket eller at de ikke har jobb, basert på fordommer.

Poenget mitt var for øvrig ikke at man kom til å bli strålende overrasket over hvor høyt utdannet innvandrerne i barnehagen og skolen deres er, men at det er fint å ta det første skrittet mot vennskap, eller samhold eller hva du vil kalle det selv, og ikke være sur over at de andre ikke gjør det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 11:16   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Det var da enda godt, finingen.

Poenget ditt kom godt frem, og innspillet til Darth var vel mer en ettertanke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 15:12   #46
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det er ingen som har byttet klasse pga. disse, det er før de starter på skolen at foreldrene er så jævlige at ønsker at barna heller skal gå på nynorsk. Av 100 elver så begynner i 1.klasse i høst skal 60 av disse gå på nynorsk, noen av disse ville nok valgt nynorsk uansett.

Guttungen skal nå opp i 2.klasse og klassen har ett supert miljø og jeg forstår på han og av bøkene vi fikk hjem når de sluttet i 1.klasse at disse to innvandrene er godt tatt vare på i klassemiljøet.

Men ta kontakt med foreldrene er en god oppfodring.

Jaja, to innvandrerbarn i en klasse. Hva skal de gjøre når nynorsk er avvikla og andelen barn av ikke etnisk norske er 60-70% Mye fordommer ut og går.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 15:19   #47
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sånn, da har jeg roet meg ned litt, og kommet over den verste fornærmelsen. Ja, dere har av og til rett i at de velintergrete ikke trenger like mye kontaktsøking som de som ikke kan lese, snakke språket eller har jobb. Problemet er ofte at man tror at folk ikke kan lese, snakke språket eller at de ikke har jobb, basert på fordommer.

Poenget mitt var for øvrig ikke at man kom til å bli strålende overrasket over hvor høyt utdannet innvandrerne i barnehagen og skolen deres er, men at det er fint å ta det første skrittet mot vennskap, eller samhold eller hva du vil kalle det selv, og ikke være sur over at de andre ikke gjør det.

Jada, tror mange prøver bra. Ofte er det slik at innvandreforeldre med høy utdanning velger bomiljø og barnehager med tilnærma ren etnisk norsk sammensetning, med begrunnelse i at man ønsker det beste for barna. Selv i de tilfellene kan man ikke legge lokk på at man i mange situasjoner har diamentralt ulike verdensbilder som skaper utfordringer. Jeg vet av en kristenfundamentalist på foreldrelista her. Uansett hvordan jeg vender på det klarer jeg ikke å gi slipp på fordommene mine mot denne fyren. Og forholda barna måtte vokse opp i. Sier seg vel selv at vi ikke omgås nevneverdig.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 01:24   #48
Rastlaustausa
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 6
Rastlaustausa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Veldig bra skrevet Tallulah! Synd ikke enkelte foreldre kan lære litt av sine små. Barna finner som regel tonen og kan leke sammen uten å snakke samme språk, men så hører de etter hvert foreldrene snakke om ting barn ikke skal høre. Det har nok ødelagt mulige vennskap for mange små.......

__________________
Rastlaustausa
2 små
Rastlaustausa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:06   #49
Dobernut
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2
Dobernut har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Og jeg som er litt snurt over at det ikke er flere innvandrere på skolen og i barnehagen her?
Nå er jeg selv halvt latino og har vokst opp i ett flerkulturelt samfunn, mange av mine venninner er fremmedspråklige.
Eldstemann har en kun en mørk jente i klassen, hans bestevenninne. Og jeg var overlykkelig da jeg fant ett muslimsk navn på klasselista til mellomsten som begynner på skolen til høsten. Jeg mener det er SUNT å bli godt kjent med mennesker fra andre deler av verden, deres språk og deres kultur. Vil si at de foreldrene som beskrives i hovedinlegget fremstår som uutdannede og uvitende! Så det så!

(godt å få det ut)

Dobernut er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 22:48   #50
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppfordring - ta kontakt!

Den traff meg på en god måte. Jeg skal si hei til en jeg ikke kjenner på sommerfest i barnehagen på tirsdag !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no