Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Gode grunner til å velge økologisk mat?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 16:18   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode grunner til å velge økologisk mat?

Det har sikkert figurert slike tråder her eller andre steder før, men jeg spør likevel:

Kan noen liste opp gode grunner til at familien min og jeg skal velge økologisk mat?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:11   #2
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Fordi det er bedre for miljøet, og du støtter de som driver på en miljøvennlig måte.

Fordi det er mindre giftstoffer, særlig når det gjelder frukt og grønt. Det er også mer naturlig forekommende vitaminer og antioksidanter.

Fordi det smaker bedre.

Og ikke minst; fordi du fortjener det!

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 19:18   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Oikos.no sier:

Målsetninger for økologisk landbruk:

• Å forvalte naturressursene slik at skadelige virkninger på miljøet unngås, og på den måten sikre jordas fruktbarhet på lang sikt
• Å skape et miljø som tilgodeser husdyrenes naturlige adferd og behov
• Å sikre mest mulig resirkulering av næringsstoffer
• Å produsere matvarer med høy kvalitet, i tilstrekkelig mengde og rettferdig fordelt
• Å sikre genetisk mangfold og artsrikdom
Miljøvern i landbruket

Da norske bilister fikk pålegg om å sette inn katalysator i gamle biler for å minske CO2-utslippene var det mange som grein på nesa. Kunne dette være nødvendig? Noen av de samme reaksjonene kom da gjenvinningsigloer for glass begynte å dukke opp på 80-tallet. I dag har dette blitt selvfølgelige sider av hverdagen vår. Slik er det med økologisk landbruk også. Økologisk matproduksjon er i ferd med å bli et internasjonalt satsingsfelt. Norge ligger ennå langt etter EU og andre store land hva angår produksjon og salg av økologisk mat, men økologisk mat vil bli en viktig del av vår framtid!


Framtidsrettet landbruk

I økologisk landbruk legges det opp til et dyrkingssystem med stort mangfold og variert vekstskifte. Kunstgjødsel og kjemiske sprøytemidler blir ikke benyttet.

Vekstskifte og forebyggende tiltak mot skadegjørere, ugress og sykdom står i fokus. Gården skal dessuten være mest mulig selvforsynt og dermed være mindre avhengig av ressurser utenfra.

Naturlige ressurser som kompost, husdyrgjødsel og nitrogenfikserende belgvekster står sentralt i økologisk landbruk.


Etisk forsvarlig dyrehold

Husdyrene er viktige fordi de gjør gress og andre fôrvekster om til melk, egg og kjøtt. Dessuten gir de verdifull gjødsel som stimulerer det mikrobielle livet i jorda. I økologisk landbruk snakker man ofte om å gjødsle jorda, ikke plantene. Ved å stimulere til et rikt jordliv med meitemark og andre jorddyr, får plantene gode forhold for vekst og utvikling.

Husdyrene skal i økologisk drift ha mulighet til naturlig livsutfoldelse så langt som det er mulig. Det vil si større plass, mer tid ute og innretninger som sikrer trivsel hos husdyra (for eksempel vaglepinne for høner eller at kalven får gå lenger sammen med mora etter fødselen før de skilles).


Videreforedling og salg

Ved videreforedling av økologiske produkter legges det vekt på å benytte skånsomme behandlingsmetoder, begrenset bearbeiding og minimal bruk av tilsetningsstoffer.

I økologisk landbruk er det dessuten viktig at gården skal være en sosial plass å arbeide på, og at avstanden mellom produsent og forbruker er kort, både fysisk og psykisk. Nærprodusert mat er miljøvennlig, ofte ferskere og bedre, og den gir dessuten oss vanlige mennesker mulighet til å få innsyn i vår egen mathverdag. Mat er livsviktig for at vi skal fungere i hverdagen - hva er mer naturlig enn at vi bryr oss om hvordan den produseres?


Er økologisk mat virkelig økologisk?

Det stilles høye krav til produksjon, foredling og omsetning av økologiske varer. Det finnes egne forskrifter for økologisk mat som kontrolleres og håndheves av Debio. Debio har minst et besøk hos alle produsenter, foredlere og omsettere pr år, og gjennomgår driftsplan, økonomi m.m. nøye før de gir godkjenning. Debio er en privatrettslig stiftelse, men er utøvende organ for kontroll av regelverk og underlagt Mattilsynet.

For å kunne markedsføre et produkt som økologisk, må du være godkjent av Debio. Ø-merket (den grønne Ø-en på gul bakgrunn) er din garanti for at varen er kontrollert og godkjent som økologisk av Debio.


Er ikke den norske maten nesten økologisk allerede da?

Norge er velsignet med et klima og geografisk plassering som gjør landbruket mindre utsatt for mange sykdommer, sopper og parasitter. Dette fører til at det sprøytes relativt mindre i norsk landbruk enn i mange andre land. Dessuten har store deler av landet (særlig i vest og nord) høy dyretetthet som gir mye husdyrgjødsel og lite bruk av kunstgjødsel.

Likevel er det en del forskjeller. I utlandet er man mer plaget av følgene av et industrialisert landbruk (grunnvannsforurensing, dyresykdommer m.m.). Økologisk landbruk er her et tydelig konkurransefortrinn. Norsk landbruk kan og bør bygge opp en tydelig profil både innenlands og utenlands ved å satse på egenskaper som renhet, miljøvennlig produksjon og kvalitet. Økologiske driftsmetoder vil styrke denne profilen.


Utbredelse av økologisk landbruk i dag

I Norge er ca 3,9 % av jordbruksarealet økologisk eller under omlegging, og ca 5% av alle gårdsbruk driver økologisk/er under omlegging. Produksjonen av økologisk melk utgjorde i 2004 ca 1,2% av den totale melkeproduksjonen i Norge.

I utlandet er det stor variasjon i utbredelse av økologisk landbruk. I Sverige og Danmark samt flere andre EU-land er over 10% av landbruksarealet nå økologisk. Mange land har målsetting om minimum 20% økologisk areal innen få år.

I Norge har vi en målsetting om 10% økologisk landbruksareal innen 2010.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 19:25   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Her er en artikkel fra agropub.no som heter nettopp Hvorfor økologisk landbruk?

Jeg velger økologisk av hensyn til flere ting, men særlig pga miljø, smak og etikk. Det er viktig for meg at dyra har det godt (og det har de faktisk ikke alltid i konvensjonelt landbruk), det er viktig for meg at maten er ærlig, og holder seg så lenge den skal, ikke i all evighet.

Det er også viktig for meg at de som dyrker jorda (både her og i resten av verden) skal beholde helsa og ikke bli sterile av sprøytemidler, at de skal ha lønn å leve av og at mat ikke skal fraktes så langt. Mat som fraktes langt bør ha en høy fraktavgift, som gjør det mindre attraktivt å sende pærer eller tomater tvers over jordkloden.

Det kreves mer av forbrukeren, ettersom økologisk mat må behandles penere. det kreves mer av bonden, ettersom man må være svært dyktig for å få gode avlinger og maksimal produksjon uten kunstgjødsel eller spørytemidler. det fordrer flere hender i landbruket enn det det er nå. Noen må luke, ikke sant? det fordrer gjerne mindre enheter, det fordrer rett og slett mindre kapitalisme.

En artikkel til: Sjimpanser velger automatisk økologisk

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 20:01   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Oj, takk for mye lesestoff!

Jeg leser og leser og lurer på om jeg vil bli overbevist om at dette er noe for oss. Om jeg blir det, gjenstår det å overbevise mannen.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 23:39   #6
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Når jeg skal kjøpe biff prøver jeg å få tak i økologisk.
Den er mye mørere og bedre enn den vanlige.

Vi hadde en flott slaktebutikk her i byen. De to siste gangene jeg handlet der fikk jeg surt kjøtt, eller surt og inntørket kjøtt.
Eieren døde og datra overtok bedriften. Det merkes. Handler ikke der mer.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 11:03   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

For meg ville smak og etikk vært viktig. Sunnhet er det vanskelig å dokumentere.

Økologisk "nærmat" er strålende. Men mye av det som selger, for eksempel hos Helios, er fraktet kloden rundt, og da går kanskje vinningen opp i spinningen? Altså: Sjekk hvor maten kommer fra, hvis etikk og miljø er viktig.

(Forresten, angående ressurser og nærmat: Når det gjelder energikrevende dyrking, som for tomater, så er det bedre for miljøet å dyrke dem i et varmere land, og så fly dem hit, enn å bruke masse energi til lys og oppvarming i kalde Norge, er det visst noen som har regnet seg frem til. Bedre tomater blir det også...)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:47   #8
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

vil bare si at jeg håper butikker o.l blir enda flinkere til å ha økologiske alternativer. Jeg handler alltid økologisk om jeg kan velge det i en butikk. Registerer at SPAR som jeg har som nærbutikk ikke har økologisk melk. Det har da de fleste andre dagligvarebutikker .. ARG!! Sikkert en filleting mener mange.. men kjenner at det irriterer meg Har tatt det opp med dem også jeg.. og de ser bare dumt på meg.. Jajaja

Men jeg føler det er mer og mer bevisthet rundt dette nå og snart håper jeg Norge kan være på høyde med f.eks Danmark.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:53   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Jeg velger også fortrinnsvis økologisk. Har diskutert dette med en bekjent som er bonde (ikke øko-), og han er rasende på alle som velger økologisk mat, siden de ødelegger for det vanlige landbruket.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:13   #10
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Lillegutt får økologisk mat. Med meg er det ikke sååå nøye. Men hvis de har, så velger jeg økologisk.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 12:44   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grunner til å velge økologisk mat?

Jentungen min er en jente etter Mims hjerte, hun spiser nemlig omtrent bare økologisk mat. Og det er ikke fordi jeg er så veldig panisk på at alt skal være økologisk, det er enkelt og greit omtrent bare det hun vil spise. Hipp og Holle er det aller, aller beste hun får.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no