Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-12, 23:32   #1
babyblomsten
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 4
babyblomsten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Hei alle dere som sikkert kan hjelpe meg litt!!

Barnehagen til min sønn har stengt 4 uker i juli...
Men fikk beskjed i dag at dem stengte 5 uker, pga at det bare var 2 barn som hadde behov for plassen...
Dem sier at det må være 3barn tilstede i barnehagen for at dem skal holde åpent!! (Det er forsåvidt greit MEN))))

I barnehagen er det 5 barn hvorav 2 av barna er under 3 år og teller da som 4barn...

I den 5. uka dem har valgt å stenge er det 1barn over 3år og 1barn under 3 år som da altså teller 2... Det vil si at da er det 3barn som skal være bemmanning på...

Spørsmålet mitt er om kommunen kan bare bestemme at barnehagen har 5 uker ferie, da det stå over alt som jeg leser at barne hagen har 1 betalingsfri måned i året... ergo Juli blir det ikke betalt for...

Kan vi da kreve/har vi rett på å få redusert barnehage regning for august da!?!?!

Finnes det noe regelverk på dette... ????

Vurderer stekt og ta ut min sønn i den 6uka her bare for å protestere...
Da må dem jo i utgangspunkte stenge 6uker denne sommeren.. for da blir det ikke 3 unger den uka heller.....

Håper noen kan hjelpe meg litt....

__________________
-babyblomsten-
babyblomsten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 23:39   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging - (5uker ferie stengt)(REGLER FOR BARNEHAGER)

Det høres rart ut at en kommunal barnehage kan stenge fem uker på sommeren. Det som er vanlig er jo at de slår seg sammen med andre barnehager i området og lager en "sommerbarnehage". Jeg hadde ikke godtatt fem uker feriestengt sånn helt uten videre.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 23:43   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging - (5uker ferie stengt)(REGLER FOR BARNEHAGER)

Når man inkluderer planleggingsdager, som det jo er fem av, så blir jo det seks uker ferie i løpet av året - det tror jeg ikke at barnehagen kan pålegge dere.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 00:22   #4
babyblomsten
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 4
babyblomsten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging - (5uker ferie stengt)(REGLER FOR BARNEHAGER)

Ja er kommunalbarnehage MEN i distriktet, så kan ikke slåes sammen til "sommerbarnehage" da det blir nesten 1time kjøring til neste barnehage..

Mener å dem ikke har lov, men vet ikke hvordan jeg kan nå frem til Leder i barnehagen...
Må jo være noe lovverk jeg kan "slå i bordet med"""

Håpte noen visste om dette..

__________________
-babyblomsten-
babyblomsten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 00:23   #5
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging - (5uker ferie stengt)(REGLER FOR BARNEHAGER)

Du må finlese barnehagens vedtekter. Der ligger svaret. Gjerne noe sånn som at "dersom det er færre enn 3 barn, så kan Styrer velge å stenge".

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 01:57   #6
babyblomsten
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 4
babyblomsten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging - (5uker ferie stengt)(REGLER FOR BARNEHAGER)

okei - men om så står da,
Kan vi kreve redusert barnehage regning!?!?!

__________________
-babyblomsten-
babyblomsten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 09:29   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Opprinnelig lagt inn av babyblomsten, her.


Vurderer stekt og ta ut min sønn i den 6uka her bare for å protestere...
Da må dem jo i utgangspunkte stenge 6uker denne sommeren.. for da blir det ikke 3 unger den uka heller.....

Det kunne jo være et interessant eksperiment.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 09:34   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Huff, sånt er krise.
Er det 5 barn i barnehagen? Er det kanskje en familiebarnehage da? Mulig de har andre regler?

I barnehagen hvor lillebror gikk, stor privat barnehage, hadde de stengt kun 2 uker i juli og hadde kun 2 dager planleggingsdag utover det. Vi hadde han alltid borte 4 uker på sommeren og enten vinterferien eller høstferien + påskedagene så han hadde unasett fri fra barnehagen godt over de pålagte 4 ukene.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:53   #9
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging - (5uker ferie stengt)(REGLER FOR BARNEHAGER)

Opprinnelig lagt inn av babyblomsten, her.

okei - men om så står da,
Kan vi kreve redusert barnehage regning!?!?!

Jeg tror egentlig ikke det, så lenge det ikke er fast planlagt stengt. Men jeg vet faktisk ikke. Vår barnehage er "aldri" stengt, men kan stenge i påske/romjul om det er under 10% av barna som kommer. Da snakker jeg uansett med alle foreldrene for å høre om det fører til krise om vi stenger og om det er det, så holder vi åpent. Det er alltids noen som vil jobbe. Men vi er en stor barnehage da (110 barn pr. dd). Om dette er en kommunal barnehage, så foreslår jeg at at du henvender deg til kommunens barnehagekontor og forklarer problemet.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:23   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Selvsagt skal du ikke betale for et tilbud du ikke får. Om bhg. er stengt nå når det er streik, skal du også slippe å betale.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:24   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Hvis dere har makspris i barnehagen kan jeg ikke tenke meg at dere skal betale for et tilbud dere ikke får.
Å stenge 4 uker er nok lov, selv om det er veldig kjipt. Å stenge mer enn 4 uker må da kunne gi fratrekk i regningen og det virker også som et temmelig dårlig tilbud fra kommunen.

Jeg hadde blitt veldig provosert om dette rammet oss.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 22:19   #12
babyblomsten
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 4
babyblomsten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Er kommunalbarnehage, men i distriktet..

ER ganske provosert --- Vet bare ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg til lederen....

Jobber selv turnus og min mann har ferie, så sånn sett klarer vi oss denne gangen.. MEN er ei alenemor som ikke klarer det, og jeg er foreldrekontakt og må ta saken videre ....

Kjenner jeg bobler over ....

Skal snakke med lederen på mandag, så håper jeg er blitt klok på hvordan jeg skal nå frem....

__________________
-babyblomsten-
babyblomsten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 22:21   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Opprinnelig lagt inn av babyblomsten, her.

Er kommunalbarnehage, men i distriktet..

ER ganske provosert --- Vet bare ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg til lederen....

Jobber selv turnus og min mann har ferie, så sånn sett klarer vi oss denne gangen.. MEN er ei alenemor som ikke klarer det, og jeg er foreldrekontakt og må ta saken videre ....

Kjenner jeg bobler over ....

Skal snakke med lederen på mandag, så håper jeg er blitt klok på hvordan jeg skal nå frem....

Om dette er en kommunal barnehage, så tar du det direkte med kommunens barnehagekontor om du ikke når fram hos leder. Det er ganske klare føringer på at man ikke kan stenge i tide og utide om dette fører til problemer for foreldrene.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 22:22   #14
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Jeg hadde bedt noen av de andre foreldrene pent om å melde på barnet sitt likevel. De kan vel ikke akkurat stenge på dagen om en unge ikke dukker opp. :Pragmatisk:

(Sånn i tillegg til å protestere heftig på ordningen, selvsagt).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 22:26   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage og feriestenging (5 uker feriestengt, regler for barnehager)

Uansett må det da være selvsagt å få fratrekk i betalingen når det er snakk om et tilbud som ikke er oppe og går?

Betaler man for 11 mnd og ikke får mer enn 10,5 så skal man ikke betale for 11.
(Regner med det blir snakk om minst 10,5 pga. planleggingsdager?)

Hva med andre ferier i løpet av året? Stenges det også da?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no