Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-12, 20:33   #1
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.773
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Et vennepar har fått kattunger. 4 stk og vi har visst bestilt 2 av disse små nurkene. Så fine
Gubben vil ha hund men ser at det er mye arbeid med hund så nå fikk jeg viljen min på katt men jeg har aldri hatt husdyr før.

Hjelp. Noe spesielt vi må tenke på? Når kan vi få de feks? Sterilisering etc.

Vi får gutt og jente.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 20:34   #2
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.773
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Bare så det er sagt så er jeg helt blånn på dyr.
Tenkte å kjøpe inn kattedo, felles kurv som de kan sove i, matskåler og så etterhvert få montert inn katteluke i altandør på soverommet. Sånn med chip.

Jentene vil at de skal hete Nusse og Lilly. Gubben Dorris og Borris.
Kom gjerne med tips på navn.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 20:37   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Kastrer i alle fall begge to, så tidlig som mulig. De bør også vaksineres 1 gang i året. Jeg vil på anbefale at de får kvalitetsfor fra veterinær/dyrebutikk. Kattungene bør ikke bli tatt fra sin mamma før de er minst 12 uker gamle, de er ikke leveringsklare før da. De bør også holdes inne til de er ca 6-8 mnd gamle, det er først da retningssansen er utviklet skikkelig. Ja, så ville jeg fått de chippet. En klotang kan også være lurt å kjøpe inn. Mange katter greier å slite klørne sine selv, men jeg har (hjemme hos x) 2 stk og begge de trenger å få de klipt med jevne mellomrom. Bakklørne har jeg ikke opplevd å måtte klippe, men de andre blir sylskarpe. En klorematte/kloretre kan kanskje være en ide? Når det gjelder leker så trenger man ikke gjøre dyre kjøp her, katter leker like gjerne med sammenkrøllet papir eller doruller.


Siden dere skal ha to så vil de få mye kos og selskap i hverandre. Blir de som våre så herjer de villt natters tid i noen mnd og holder alle våkne noen timer.

Gratulerer som snart katteeiere.


Sist redigert av Luvi : 04-04-12 kl 20:43.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 20:59   #4
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Vi lærte katta vår å gå i bånd fra vi fikk den. På den måten ble den kjent med området her før den var så stor at vi kunne slippe den løs alene. Var også veldig greit når vi tok den med på helgebesøk å kunne lufte den ute på den måten når den ennå var for liten til å være hjemme alene.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 21:01   #5
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.773
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Ja klorebrett må vi ha.

Takk for andre gode tips. Satser på at vi kan la de være hjemme på nattestid og ute på dagen når vi er på jobb. Kjekt om de kan ha glede av hverandre. Er jo søsken.
Vi kommer hjem fra ferie når de er 14 uker gamle så tenker at det kan være passelig tidspunkt og overta. Sterilisere de rundt oktober for da er de 6 mnd gamle.
Halsbånd for å skille gutt fra jente. (de er forløbig dønn make)

Må man forsikre de?

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 21:05   #6
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Vi kommer hjem fra ferie når de er 14 uker gamle så tenker at det kan være passelig tidspunkt og overta. Sterilisere de rundt oktober for da er de 6 mnd gamle.
Halsbånd for å skille gutt fra jente. (de er forløbig dønn make)

Må man forsikre de?

Ja, da bør dere i alle fall vente til dere er tilbake fra ferie.

Forsikring vil jeg absolutt anbefale. Vi forsikret etter noen år en av kattene våre, han var også den eneste som virkelig trengte det. Han kom stadig borte i noe som kostet penger hos veterinær. Det kan være alt fra noe småtterier til langt dyrere behandlinger og en forsikring er dermed gull verdt. Dere får tenke litt på om dere ønsker å betale litt i forsikring hvert år, eller om dere har råd til litt større utgifter om det skulle skje en av kattene noe.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 21:30   #7
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.012
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Flytte på landet. :flåser:

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 21:50   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Ikke slipp de ut på egenhånd før de er kastrert/sterilisert.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 22:18   #9
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Vi har forsikret vår katt hos www.agria.no Mange veterinærer anbefaler de også. Vi har sånn kattedør med chip, veldig praktisk så man ikke får andre katter inn. Mens luringen vår kommer inn til naboen

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 22:52   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Et spørsmål fra meg. En slik kattluke, hvor isolerte er de med tanke på vinteren? Slipper de ikke inn mye kulde ettersom de er tynne?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:06   #11
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Et spørsmål fra meg. En slik kattluke, hvor isolerte er de med tanke på vinteren? Slipper de ikke inn mye kulde ettersom de er tynne?

Ja, det trekker fra luken. Vi har ikke gjort noe med det.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:07   #12
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Er ikke ett must med katteluke, min søster hadde og den gjorde rommet veldig kaldt. De hadde det inn på vaskerommet så merket ikke noe av det i resten av huset da.

Mener at hun-katten kan få en p-sprøyte rundt 3 mnds alderen som holder frem til sterilisering, litt kjipt om broren gjør søstra drektig

C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:56   #13
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.773
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Ok. Når er det tidligste man kan sterilisere? Litt kjedelig hvis kattungen får kattunger liksom.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:56   #14
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Er ikke ett must med katteluke, min søster hadde og den gjorde rommet veldig kaldt. De hadde det inn på vaskerommet så merket ikke noe av det i resten av huset da.

Mener at hun-katten kan få en p-sprøyte rundt 3 mnds alderen som holder frem til sterilisering, litt kjipt om broren gjør søstra drektig

Det er ikke et must med katteluke men veldig praktisk så katten kan gå ut og inn som den vil i løpet av dagen når vi er på jobb og skole. Og om natten.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 23:57   #15
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.773
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Katteluken tenker vi på soverommet men usikker hvis den trekker.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 00:00   #16
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Vi bare tok den ut og isolerte igjen på et vis i vinter, om sommeren er det ikke noe problem med litt trekk!

Vi hadde vår katt forsikret hos Gjensidige, ca 600 kr i året.

Anbefaler også på det sterkeste å overta rundet 12 uker, de blir så trygge og flotte katter av det!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 00:02   #17
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Det er ikke et must med katteluke men veldig praktisk så katten kan gå ut og inn som den vil i løpet av dagen når vi er på jobb og skole. Og om natten.

Ja det er klart, slipper å stå opp om natten om katten gneller utenfor
Sånn sett hadde jeg trengt det....vi har en katt som er utrolig sær. Var oppe to ganger i natt for å slippe henne inn, men hun kom ikke. Vil ikke ha en så sær katt jeg. Iallefall ikke om natta .

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Katteluken tenker vi på soverommet men usikker hvis den trekker.

Tenk over om du vil at katten skal ha fri tilgang i senga deres....ikke alltid de er like rene når de kommer inn og vær du sikker på at den hopper kjapt opp i den deilige senga for å vaske seg....

C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 00:08   #18
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Ulempen med katteluke er at kattene gjerne tar med seg mus og annet bytte inn. Jeg har to katter, men ikke katteluke både fordi jeg ikke vil ha trekken når det er 30 minusgrader ute og fordi jeg vil ha styring på hva kattene drar med seg inn. De jakter mye og tar byttene sine med seg til huset, og da er det greit å kunne stoppe de på verandaen.

Søstera mi har også to katter. Hun har katteluke og ble senest for et par dager siden vekket av at kattene og bikkja jaget rundt i stua etter en levende mus de etter all sannsynlighet hadde tatt med seg inn. Flere andre ganger har hun funnet halvspiste muse- og fuglelik rundt om i huset.

Mine katter er inne om nettene. Hvis de er ute på kvelden når vi skal legge oss, er det bare å rope, så kommer de stormende. Noen runder med roping og belønning med litt ekstra god mat når de kommer inn, har lært de at det er lurt å holde seg i nærheten og komme fortere enn f... når matmor roper. Katter er lettlærte dyr slik sett.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 00:38   #19
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Huff. Min katt kom heldigvis aldri dragende med noe inn!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 06:59   #20
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.532
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi skal visst få oss katter (triks og tips)

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Ok. Når er det tidligste man kan sterilisere? Litt kjedelig hvis kattungen får kattunger liksom.

12 uker, så du kan bare bestille time den uka dere henter dem

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no