Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-17, 22:09   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg har prøvd, virkelig prøvd, flere ganger å høre på lydbøker og podcaster, og jeg liker det men problemet er at jeg ramler så fort ut. Plutselig har jeg mistet fem minutter uten å innse det, sitter i egne tanker. Tenker på jobb, familie, hva jeg skal ha til middag i morgen, gulvet som må vaskes, kjolen jeg så på butikken i går. Henter meg inn igjen og lytter, og så ramler jeg ut igjen. Jeg har prøvd MANGE ganger nå og klarer det bare ikke. Er dette noe som kan trenes opp, eller er det rett og slett bare sånn at lydbøker og podcasts og lignende ikke er for alle? Jeg klarer fint å lese fysiske bøker selv om jeg kan ramle litt ut der og, men da leser jeg jo det jeg "mistet" på nytt, jeg orker jo ikke å holde på å spole tilbake hundre ganger i løpet av en time.

ALLE hører jo på lydbøker og podcaster for tiden, virker nesten som om jeg er alene om å ha dette problemet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:11   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg har aldri fått til lydbøker. Jeg elsker å lese, men lydbøker funker ikke for meg. For min del tror jeg hovedproblemet er at teksten leses så mye saktere enn jeg leser selv, så jeg blir utålmodig og ramler ut.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:12   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg er også sånn, og har gitt opp. Det fungerer rett og slett ikke før hodet mitt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:16   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg går tur. Sitter jeg faller jeg ut. Ligger jeg sovner jeg. Har pensum på lydbok, hører når jeg går eller kjører. Eller så må jeg sitte og lese i boken samtidig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:17   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Det er så dumt, for sambo liker godt å høre på podcaster i bilen og vil gjerne ha meg med som lytter, og de podcastene han lytter til er jo kjempeinteressante for meg og! Feks. Rich Roll sine podcaster som vi begge elsker, men jeg ramler jo ut hele tiden og da mister jeg jo hele samtalen. Så sitter sambo og dunker i meg og "jaa er du ikke enig i det han sier nå?" og jeg bare "hø? Eh ja, sikkert det ".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:19   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg får det heller ikke til. Plutselig vandrer tankene mine.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:29   #7
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg har samme problem. Ramler ut temmelig raskt enda jeg liker å lese selv. Det går rett og slett for sakte for meg.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:39   #8
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har aldri fått til lydbøker. Jeg elsker å lese, men lydbøker funker ikke for meg. For min del tror jeg hovedproblemet er at teksten leses så mye saktere enn jeg leser selv, så jeg blir utålmodig og ramler ut.

Akkurat sånn har jeg det også. Med bøker. Men podkaster hører jeg på når (hvis ) jeg løper. Og da faller jeg ikke ut.

Vi har forsøkt både lydbøker og podkaster i bilen, men det funker bare ikke.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:44   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Aha, kanskje det er DET som får meg til å komme meg ut og løpe?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:44   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg er akkurat lik. Jeg er rett og slett altfor visuell, og får ikke med meg noen ting hvis jeg bare skal høre. Gidder ikke å prøve mer.

Dette er nok førøvrig grunnen til at jeg aldri hører på radio heller. "Alle" blir helt sjokkerte når de hører at jeg ikke har radio hjemme, og at jeg ikke har tenkt å bytte ut den som sto i bilen da jeg kjøpte den med en DAB-radio, men for meg er radio bare irriterende bakgrunnsstøy og ikke noe jeg er villig til å bruke penger på.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:53   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg kan høre på radio mens jeg går, men aldri ellers.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:53   #12
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg fikser ikke lydbøker for jeg ramler ut, tenker på andre ting.
Men, jeg liker hørespill og Radioteateret ( NRK, og de har endel liggende på appen) da klarer jeg å henge med. Tror det har med flere skuespillere og dialog det gir meg mer.
Isted stod jeg og brettet masse tøy og hørte på Sherlock Holmes på nrk sin påskekrim og det gikk strålende.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 23:01   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Kun krim/thriller funker som lydbok for meg, men jeg må konsentrere meg hardt i starten. Etterhvert går det bra å henge med.

Andre bøker sliter jeg med som lydbok.

Det hender jeg laster ned lydbokversjon av fagbøker og lytter til i bil. Det hjelper på lesingen, men lydbok alene der hadde ikke funket.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 23:26   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg har begynt å høre lydbok (Storytel) i fjøset. Det er deilig. Hender jeg detter litt ut men som regel har ikke det noe å si. Hørte Den tomme stolen og snufset meg gjennom slutten. Hører Anken nå, men hun som leser den er ikke så flink så jeg får ikke samme intense opplevelsen som sist. Da var jeg i Pagford

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 23:27   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Men jeg ser knapt på TV og leser (alt for) lite. Radio er mitt medium.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 23:36   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg har det på samme måte, og har for lengst forsonet meg med at det ikke er mitt medium, rett og slett. Måtte være noveller, i så fall. Jeg kjeder meg og faller ut ved nesten enhver form for lydbok, og i like stor grad forelesninger etc. Jeg må kunne skumme.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 23:38   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette er nok førøvrig grunnen til at jeg aldri hører på radio heller. "Alle" blir helt sjokkerte når de hører at jeg ikke har radio hjemme, og at jeg ikke har tenkt å bytte ut den som sto i bilen da jeg kjøpte den med en DAB-radio, men for meg er radio bare irriterende bakgrunnsstøy og ikke noe jeg er villig til å bruke penger på.

Ah, du och jag!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 23:43   #18
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Det må være spennende krim for at jeg skal få til lydbøker.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 23:59   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg er som de fleste andre her. Jeg elsker å lese bøker, men takler ikke lydbøker. Det går for sakte ja. Jeg hører forøvrig heller ikke på radio. Har aldri tenkt over at det kan være en sammenheng, men det er kanskje noe i det.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 00:12   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg hører mye på radio jeg, det går faktisk helt fint, men da sitter jeg ikke og hører skikkelig etter, liksom. Og jeg kjeder meg ikke når jeg hører på podcaster jeg liker, allikevel ramler jeg ut, enda jeg synes det er superinteressant. Det er vel bare sånn at noens tanker vandrer fortere enn andre. Jeg har alltid vært en filosof, en tenker. Tenker på alt mulig, mye kaos i hodet. Kan hende det er derfor.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no