Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Earth eller the earth?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-17, 12:45   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Earth eller the earth?

På glosene til eldstemann denne uken står det jorden - the earth.
Jeg og mannen stusser litt, for vi klarer ikke helt å se i hvilken sammenheng hvor det språkmessig er påkrevd "the" foran earth.
Kan noen opplyse meg?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:02   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Jeg skjønner ikke hva du mener, tror jeg, men jeg ville stusset om det var motsatt. Det står jorden i bestemt entall, og da må det jo være likt på engelsk. Jorden/earth er jo ikke noe egennavn.

Vil du stusset om det sto gutten - the boy?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:09   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.809
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner ikke hva du mener, tror jeg, men jeg ville stusset om det var motsatt. Det står jorden i bestemt entall, og da må det jo være likt på engelsk. Jorden/earth er jo ikke noe egennavn.

Vil du stusset om det sto gutten - the boy?

Enig.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:10   #4
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Jeg tolker "the Earth" som jordkloden, mens earth rett og slett er jord/grunnen man står på.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:30   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner ikke hva du mener, tror jeg, men jeg ville stusset om det var motsatt. Det står jorden i bestemt entall, og da må det jo være likt på engelsk. Jorden/earth er jo ikke noe egennavn.

Vil du stusset om det sto gutten - the boy?

Jeg lurte egentlig litt på om earth var egennavn, derfor det ikke helt ga mening.

I teksten som de leser denne uken, står det "heading back to earth." Og ikke "heading back to the earth."
(De leser om månelandingen)

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:31   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Det er vel lettere å se forskjellen om man gjør det samme med månen:

Måne (som i hvilken som helst måne) = moon
Månen (som i vår måne) = the moon

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:39   #7
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er vel lettere å se forskjellen om man gjør det samme med månen:

Måne (som i hvilken som helst måne) = moon
Månen (som i vår måne) = the moon

Takk, det ga mening.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 13:49   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg lurte egentlig litt på om earth var egennavn, derfor det ikke helt ga mening.

I teksten som de leser denne uken, står det "heading back to earth." Og ikke "heading back to the earth."
(De leser om månelandingen)

Jeg tror, uten at jeg skal være for skråsikker, at setningen "heading back to earth" egentlig er grammatisk ukorrekt, men at det går greit fordi vi uansett forstår meningen og flyten blir bedre. Vi bruker jo ofte grammatisk ukorrekte setninger der deler av meningsinnholdet er implisitt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 15:21   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Dersom Earth brukes som egennavn skal det ha stor E og ingen artikkel foran. Det blir som i "I talked to the girl" vs "I talked to Mary".

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 15:41   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Earth eller the earth?

O

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tror, uten at jeg skal være for skråsikker, at setningen "heading back to earth" egentlig er grammatisk ukorrekt, men at det går greit fordi vi uansett forstår meningen og flyten blir bedre. Vi bruker jo ofte grammatisk ukorrekte setninger der deler av meningsinnholdet er implisitt.

Nei, setningen er grammatisk korrekt for engelsk. Earth brukes her i overført betydning (om planeten vi bor på med alt det innebærer, ikke bare det fysiske himmellegemet), og da kan den bestemte artikkelen utelates, og stor bokstav er heller ikke nødvendig. Mange forskjeller mellom engelsk og norsk er nok dessverre lettere å lære som en konvensjon enn å forklare ved logikk. På engelsk brukes for eksempel artikkelen ved yrkesbetegnelser (He's a teacher), hvor norsk ikke bruker artikkel (Han er lærer).

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 15:51   #11
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Dersom Earth brukes som egennavn skal det ha stor E og ingen artikkel foran. Det blir som i "I talked to the girl" vs "I talked to Mary".

Men jeg føler at dette eksempelet ikke blir helt overførbart.
Vil man si:
"Walked on earth" eller "Walked on the earth"?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 15:55   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Earth eller the earth?

"Walked the earth 2000 B.C" er vel en vanlig måte å omtale folk som har levd tidligere?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 16:14   #13
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

"Walked the earth 2000 B.C" er vel en vanlig måte å omtale folk som har levd tidligere?

Ja, men det er da snakk om den fysiske landjorda. Hvis de var snakk om å bo på jorda, ville man brukt "lived on earth" uten artikkel, så konteksten avgjør.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 16:22   #14
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Earth eller the earth?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Ja, men det er da snakk om den fysiske landjorda. Hvis de var snakk om å bo på jorda, ville man brukt "lived on earth" uten artikkel, så konteksten avgjør.

Vil det si at i noen tilfeller så kan også earth brukes bestemtform?
Finnes det noen regler her?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no