Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-17, 10:29   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Jeg trodde at jeg hadde skjønt det, men det hadde jeg visst ikke.

Jeg skjønner forskjellen mellom bunad og festdrakt, men ikke stakk.

Ytlenning

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 10:37   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Stakk har to betydninger. Enten kan det være skjørtet på bunaden, eller så er det en bestemt type bunad (dvs. ikke alle bunader er stakker, men alle har stakk, sånn for å komplisere litt). Min bunad har såkalt liv og stakk, hvilket betyr et skjørtestykke, som er sydd sammen med en overdel som kalles "liv". Mens de bunadene som er "stakker" er skjørtedel med seler, som festest med belte i livet (og har altså ikke liv, som overdel).

Så vidt jeg kan skjønne er ikke beltestakken egentlig en stakk, siden den har brokadeliv, men får navnet sitt fra det brede beltet rundt overdelen av stakken (skjøret). Setesdalstakken er et godt eksempel på en stakk. Der festes stakken i livet med et belte, og det er seler over skuldrene, ikke liv.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 10:38   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

En stakk kan være en bunad, eller del av en bunad. For eksempel kan det være "skjørtet" på en bunad (som i rondastakk), eller det kan være hele "kjolen" med seler, eller bryststykke og seler, som i Helgestakk fra Hallingdal.

Så kan du såklart lage din egen fantasistakk, på samme måte som andre bunadinspirerte fantasidrakter.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 10:40   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Takk, da hadde jeg skjønt den ene så da var det ikke så rart at jeg begynte å lure når noen snakket om den andre.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 20:06   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Kan jeg stille oppfølgingsspørsmål?

Jeg har Østfoldbunad. Jeg har tenkt at bunaden er hele pakka inkludert veske, sjal, skjorte og lue. Og at stakken bare er kjole med liv. Er det feil?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 20:07   #6
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.679
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg trodde at jeg hadde skjønt det, men det hadde jeg visst ikke.

Jeg skjønner forskjellen mellom bunad og festdrakt, men ikke stakk.

Ytlenning

Etnisk nordmann og kan heller ikke forskjellen.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 21:47   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan jeg stille oppfølgingsspørsmål?

Jeg har Østfoldbunad. Jeg har tenkt at bunaden er hele pakka inkludert veske, sjal, skjorte og lue. Og at stakken bare er kjole med liv. Er det feil?

Jeg ville sagt at stakken er selve skjørtet, altså uten liv - uavhengig av om livet henger fast i stakken (som det f.eks. gjør på nordlandsbunaden min) eller er separat (som det er på hamarøybunaden min).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 22:16   #8
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Mulig det er noen dialektforskjeller her, men for meg er stakk skjørtet. En av de relativt få riktig gamle folkedraktene vi har i Norge heter jo Rutaliv og Rondastakk. Rondastakken er da det stripete (ronde = stripe) skjørtet.

Jeg har nylig sydd meg en damaskkjol (også en folkedrakt i ubrutt tradisjon fra 1800-tallet) og der kalles også skjørtet stakk.

Folkedrakt (ikke det samme som festdrakt) kan man vel kalle autentiske drakter som folk gikk kledt med. De fleste av de vi i dag kaller bunader er egentlig et relativt moderne plagg designet på 1900-tallet (mange rundt 1920 og framover) etter større eller mindre inspirasjon fra folkedraktene. Mange av de har ikke så sterke røtter bakover i tid, men ble et viktig symbol for nasjonsbyggende nordmenn etter unionsoppløsningen og framover.

Jeg synes det er ekstra stas med folkedraktene som har vært brukt uten stopp siden rundt 1800-1850. Jeg syr selv og synes det er veldig spennende med å sy i rekonstruerte stoffer og med gamle håndsømteknikker. Min nye damaskkjol har ikke vært i nærheten av en symaskin. :avsporing:

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 22:28   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan jeg stille oppfølgingsspørsmål?

Jeg har Østfoldbunad. Jeg har tenkt at bunaden er hele pakka inkludert veske, sjal, skjorte og lue. Og at stakken bare er kjole med liv. Er det feil?

Stakken på Østfoldbunaden er bare skjørtet. Livet er ikke en del av stakken. Østfoldbunaden er ikke en stakk, men den har en stakk (hvis du skjønner forskjellen). Poenget med bunadene som er såkalte stakker er at de mangler livstykket, dvs. de er bare skjørt og er festet over skuldrene med selestykker. (Stakkene er altså selekjoler).

Bunaden er selvfølgelig hele pakka. Men bare kjolen kan også være bunaden (selv om det selvfølgelig er noe minimum som må være til stede for at den skal være "riktig").

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 09:53   #10
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Mulig det er noen dialektforskjeller her, men for meg er stakk skjørtet. En av de relativt få riktig gamle folkedraktene vi har i Norge heter jo Rutaliv og Rondastakk. Rondastakken er da det stripete (ronde = stripe) skjørtet.


Jeg har til nå, skrivende stund, tenkt at Rondastakk var knyttet til Fjellområdet Rondane.

Om stakk tenker jeg at det er ulike betydninger. Noen bunader og drakter heter jo stakk, mens på min trønderbunad vil jeg omtale skjørtet som stakk.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 10:32   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

En stakk kan være en bunad, eller del av en bunad. For eksempel kan det være "skjørtet" på en bunad (som i rondastakk), eller det kan være hele "kjolen" med seler, eller bryststykke og seler, som i Helgestakk fra Hallingdal.

Så kan du såklart lage din egen fantasistakk, på samme måte som andre bunadinspirerte fantasidrakter.

Jeg kommer fra området hvor råndastakken har sin opprinnelse, og der kaller de hele greia "stakk", og det er et alternativ til bunad (type spørsmål blant konfirmanter: "skal du ha på deg bunad eller stakk?"). Bare innimellom brukes hele ordet "råndastakk", eller, kanskje enda litt vanligere lokalt, "snylivstakk" (som jeg tror er en dialektvri av "snørelivstakk", selv om det ikke er snøreliv på den, men det har sikkert vært det en gang ). Men oftest omtales den bare som stakk, og da altså om hele antrekket.

Men hvis både livet og skjørtet er laget i damask (med akkurat samme snitt som råndastakken), da blir det plutselig en kjole. "Damaskkjol". Og skjorta heter forresten "plagg" (uttales "pleigg").

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-05-17 kl 10:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 10:35   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Mens min stakk er skjørtet på min todelte bunad. Det er det det kalles der jeg kommer fra. Jeg kler på meg stakk, skjorte og vest.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 11:41   #13
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

"snylivstakk" (som jeg tror er en dialektvri av "snørelivstakk", selv om det ikke er snøreliv på den, men det har sikkert vært det en gang ).

Ja, men ikke siden ca 1830. Da kom empiremoten til Gudbrandsdalen, sånn ca tretti år forsinka, og kvinnene klipte av de gamle livene sine (som på f.eks Hedmarksbunaden) og sydde fast stakken i et høyt liv. Høyere liv enn det som er vanlig nå, for på 2000-tallet synes norske kvinner det er lite flatterende med høyt liv.

Forskjellen på "stakk" og "bunad" i Gudbrandsdalen er primært at den ene er i praktisk talt ubrutt tradisjon, det andre er en konstruksjon som tar utgangspunkt i samme snitt som stakk og damaskkjol, men med broderier.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 12:40   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig forskjellen på bunad og stakk?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Ja, men ikke siden ca 1830. Da kom empiremoten til Gudbrandsdalen, sånn ca tretti år forsinka, og kvinnene klipte av de gamle livene sine (som på f.eks Hedmarksbunaden) og sydde fast stakken i et høyt liv. Høyere liv enn det som er vanlig nå, for på 2000-tallet synes norske kvinner det er lite flatterende med høyt liv.

Forskjellen på "stakk" og "bunad" i Gudbrandsdalen er primært at den ene er i praktisk talt ubrutt tradisjon, det andre er en konstruksjon som tar utgangspunkt i samme snitt som stakk og damaskkjol, men med broderier.

Ja, de er litt trege i oppfattelsen i området der, så det heter fortsatt snylivstakk. Høyt liv passer meg aldeles utmerket, for det er slik jeg er bygget. Og greit at livet kun strammer rundt ribbena, og ikke rundt magen. For fortsatt har jo Råndastakken et litt høyere liv enn mange andre bunader. Selv om det har blitt litt lenger så slutter det der ribbena slutter, og går ikke helt ned i midjen. Den har egentlig en veldig kledelig fasong, synes jeg. Elsker stakken min!

Jeg har også en blå nordlandsbunad hengende i skapet, men den brukes aldri.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no