Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Det optimale tuntreet?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-16, 11:58   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det optimale tuntreet?

Bare sånn fruktmessig. Det er helt praktfullt med frukttrær, fordi det er en nyttevekst. For et sommerhus ville jeg i så fall sett nøye på hvilken tid det bærer frukt. Tenker det vil være viktig å høste treet (ordentlig) både pga veps, men også så det ikke ligger nedfallsfrukt høst/ vinter som kan tiltrekke skadedyr.

Men nå tar det gjerne noen år før et tre bærer mye frukt, synes jeg. Foreldrene mine har noen praktfulle epletrær for både klatring og epler, de ble plantet for over 40 år siden.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-16, 12:34   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale tuntreet?

Jeg har en i familien som er allergisk mot kirsebær og epler, en som ikke er så glad i det og en som reagerer på epler til tider når det er andre allergener i naturen som f.eks. burot. I tillegg skal jeg som liker epler nødvendigvis ikke spise masse sukker og det er ofte det man ofte har i ting som man bruker epler til. Et helt tre med moreller får jeg bare vondt i magen av. Så egentlig så tror jeg frukttrær burde unngåes om vi skal tenke praktisk. Vi tar ikke helt hånd om de frukttrærne vi har hjemme og på hytten nå og det blir bare avfall på bakken.

I tillegg vil jeg gjerne unngå trær som bør klippes mer enn nødvendig (jeg har mann med høydeskrekk så da må jeg gjøre det selv).

Det får gjerne være tre som brer seg utover. Det syns jeg bli flotte trær!

Dere har kommet med mange flotte forslag! Er det slik at trær som vokser raskt ofte ikke lever så lenge?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-16, 13:26   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale tuntreet?

Hva med et almetre? De har utrolig flotte greiner, og hører hjemme på østlandet. Det kan bli 30 meter høyt, 500 år gammelt og få en stammeomkrets på seks meter. Almenøttene kan du ha i salater og lage pesto på på våren.

Sitat:

Alm som parktre og tuntre

Alm ble mye benyttet i parkmessige beplantninger i barokktidens hagekunst. Trærne tåler mye beskjæring og er derfor utmerket å bruke til hekk og lysthus. I nyere tid er almen blitt avløst av treslaget lind (Tilia cordata), som er enda lettere å klippe og forme. Alm blir store trær med et dyptgående rotsystem og trærne er svært vindsterke. Derfor er alm godt egnet til leplanting og som tuntre, parktre og i alléer.

Folketro knyttet til alm

Alm ble gjerne plantet som et beskyttelsestre som skulle verne gårdens folk mot onde makter. Det er videre kvinnens spesielle tre, noe som gjenspeiler seg i den tidlige islandske Edda, der det berettes at mannen ble skapt av en askestokk og kvinnen av en stokk av alm. De fikk navnene Ask og Embla, og var de første menneskene. I antikkens Hellas ble almen regnet som et bilde på døden og sorgen, og den var helliget drømmenes gud. I 1700-årene ble almetreet valgt som symbol på frihet og selvstendighet i De forente stater.

Et verdifullt treslag

Å ha almetrær på eiendommen sin ble i eldre tider ansett som svært verdifullt, og hver gard hadde sine faste trær som de utnyttet. Det ble ført regnskap med trærne og det ble tatt hensyn til dem ved skyldsetting av gården. Trærne kunne bli skilt ut som egen eiendom ved arveskifte eller eiendomssalg. En kunne eie trær som sto hos andre, eller flere kunne eie trær i fellesskap. Trærne ble voktet, og tredjemann som forsynte seg av dem kunne regne med søksmål. Enkelte steder i Norge har det vært praktisert å gi et almetre som bryllupsgave, noe som skulle bidra til å gi sikkerhet for matforsyningen for en nystiftet familie.

Les mer om det her.

Almenøtter:


Alm uten blader:


Alm med blader:


__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-16, 13:29   #24
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det optimale tuntreet?

Alm kan være veldig aktuelt! Det er flotte trær!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-16, 13:39   #25
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det optimale tuntreet?

Lønn er kjent for å vokse raskt, og er et godt alternativ i så måte. Eik er litt tregere av seg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-16, 13:41   #26
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det optimale tuntreet?

Ask er også flott, og akk, så sunn!

http://no.tree-pictures.com/ash224.jpg

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no