Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-07, 17:06   #41
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Tenkte ikke på noe beltesystem. Har lest at det er lovforslag på vei om at barn skal få egne seter med belter. Bakovervendt for de under 1 år og 20lbs og framovervendt for de som er større men fortsatt under 40lbs. Tror du dette er noe som ønskes og vil komme som internasjonale regler også? Det vil vel påvirke flyprisen for de under 2 år. I dag er det jo nesten gratis for de minste, men må de ha eget sete så koster det vel straks mer.

Fram til det så står det jo at FAA anbefaler bruk av seter, som jo i dag kun er bilseter. Står også i linken du la ut. Ettersom jeg har lest er det flere seter i USA som er godkjent for bruk på fly og passer i flysetene. Har lest litt på et amerikansk forum og der snakkes det stadig om bilseter når de skal ut å fly.

Men en ting til. Da kan det vel ikke stå noe i de internasjonale reglene om at bilstoler på fly for de større enn 2 år, som har eget sete, er forbudt? For da ville jo FAA's regler vært i strid med de internasjonale, ville de ikke?

Ganske interessant tema dette her. Beklager avsporingen Zol.

Jeg er ingen spesialist på amerikanske lover bare så det er sagt Som vi vet er USA et komplekst land med mange lover, regler og restriksjoner som vi ikke har i Norge og Europa.
FAA er alltid på banen med nye og andre ting enn IATA og JAR-OPS, og mange ting de foreslår blir bare liggende på planleggings-stadiet fordi de må samarbeide med resten av flyverdenen for å ha det noenlunde likt over hele verden. At noe er foreslått av f.eks. FAA betyr ikke at det er slik, eller at det blir slik.

Ja, det er flere seter som er godkjent. Det er riktig, men at de er godkjent er ikke det samme som at det er plass til dem i et trangt flysete, eller at de kommer mellom seteradene for den saks skyld (som er et vanlig problem med alle lavpris-selskapene hvor den s.k. pitchen er for trang dvs. avstanden mellom seteraden, til at det blir plass til et bilsete). Bilsetet skal dessuten ikke sperre for andre passasjerers mulighet til å komme forbi, så det som ser fint ut på papiret er ikke alltid gjennomførbart.

Jeg skal sjekke IATA om det finnes noe mer på emnet om forbud.

Flyselskapene står fritt til å ha strengere regler enn det som er anbefalt av f.eks. Luftfartstilsynet og Avinor i Norge, så jo, man kan oppleve at det er andre og strengere regler ombord enn det som regelverket tilsier.

I Norge er det pr. i dag ikke lov å la et barn over to år sitte i et bilsete på flyreise. Da hjelper det ikke for eksempel at en amerikansk familie kommer med bilsetet ombord på SASBraathens og sier at jo barnet mitt skal sitte i bilsetet for det sier FAA. I Norge gjelder norske luftfartsregler, og de vil da overkjøre de amerikanske i dette eksempelet.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."

Sist redigert av Elin : 29-01-07 kl 20:35.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 17:37   #42
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Takk for svar Elin.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 18:23   #43
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.446
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Vi hadde med barnesete saa lenge han var baby og passet i det. Etter det har han sittet paa sann pute, som mange taxier (i alle fall Mercedes) har "innebygget" i baksetet.

Det er tillatt aa kjöre buss uten sikring, tror jeg vel egentlig at denne ferielösningen for barnesikring, egentlig er sikrere enn buss enkelte steder. Men det er vel kanskje en digresjon.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 19:47   #44
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Etter det har han sittet paa sann pute, som mange taxier (i alle fall Mercedes) har "innebygget" i baksetet.

Men det går jo ikke rett fra babysetet? Min snuppe er den jeg vet om som har sittet i babysete lengst, hun kunne sitte i babysete til hun var 2 år, men hun er jo liten. Når hun var 2 og satt i det, gikk det akkurat, hun var da 85 cm. og 8,4 kg. Det er jo ikke mange 2 åringer som er det.
Og hun kan enda ikke sitte på sånn pute du snakker om og nå er hun 3 år, hun er jo altfor liten, altfor lav, hun hadde fått selen i halsen, hun er bare 94 cm. Og det er heller ingen sidestøtte, eller hodestøtte. Jeg ahr sett den nemlig. Min unge hadde vinglet rundt på den, og fått selen, som sagt, i halsen.
Også er det forovervendt da, hun får ikke sitte forovervendt før om et års tid, eller mer.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:12   #45
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.446
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Men det går jo ikke rett fra babysetet? Min snuppe er den jeg vet om som har sittet i babysete lengst, hun kunne sitte i babysete til hun var 2 år, men hun er jo liten. Når hun var 2 og satt i det, gikk det akkurat, hun var da 85 cm. og 8,4 kg. Det er jo ikke mange 2 åringer som er det.
Og hun kan enda ikke sitte på sånn pute du snakker om og nå er hun 3 år, hun er jo altfor liten, altfor lav, hun hadde fått selen i halsen, hun er bare 94 cm. Og det er heller ingen sidestøtte, eller hodestøtte. Jeg ahr sett den nemlig. Min unge hadde vinglet rundt på den, og fått selen, som sagt, i halsen.
Også er det forovervendt da, hun får ikke sitte forovervendt før om et års tid, eller mer.

Da har vi nok syndet, men det var ingen alternativer utenom aa ta flyet hjem igjen da vi saa hvordan transport til hotell (bestilt med barnesete for barn ca. to aar) var utrustet. Det ble med transport frem og tilbake til hotellet, dog, og naa sitter han bra i denne slags seter.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:25   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Bilseter, barnevogner, rullestoler, instrumenter og annen spesialbagasje SKAL få en annen behandling enn vanlige kofferter, det er derfor det sendes som s.k. spesialbagasje fordi det legges i et annet egnet cargo enn koffert-cargo.

Men dessverre er ikke dette erfaringen vi har. Det skal behandles som spesialbagasje, men våre barnevogner har blitt ødelagt mer enn halvparten av gangene vi har flydd. Jeg føler meg derfor ikke særlig sikker på at de behandler bilsetene noe bedre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:29   #47
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.446
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Da har vi nok syndet, men det var ingen alternativer utenom aa ta flyet hjem igjen da vi saa hvordan transport til hotell (bestilt med barnesete for barn ca. to aar) var utrustet. Det ble med transport frem og tilbake til hotellet, dog, og naa sitter han bra i denne slags seter.

Jeg kan legge til, slik at andre slipper slike erfaringer, at dette var i Athen. Bilen som hentet oss var visstnok den eneste av 5 taxier i hele Athen som i det hele tatt kunne tilby et slags "barnesete". Dette til tross for at EU reglene er akkurat som i Norge. :roll: I tillegg legger jeg selvsagt til at jeg satt ved siden av han og stöttet opp saa godt det lot seg gjöre. Ingen unnskyldning for "synden", men.. Jeg vet ikke hva dere ville gjort, jeg. Tatt flyet hjem igjen?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:48   #48
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Men dessverre er ikke dette erfaringen vi har. Det skal behandles som spesialbagasje, men våre barnevogner har blitt ødelagt mer enn halvparten av gangene vi har flydd. Jeg føler meg derfor ikke særlig sikker på at de behandler bilsetene noe bedre.

Det er jo leit at du har dårlig erfaring med det, men det er i alle fall hensikten med spesialbagasje-håndtering at det skal taes bedre vare på enn annen bagasje, og jeg tør ikke tenke på hvor mye MER som hadde blitt ødelagt/skadet dersom det ikke hadde eksistert spesialbagasje-håndtering.

Vi har reist masse overalt med mellomlandinger og har aldri (bank i bordet) fått barnevognen ødelagt.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:50   #49
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg kan legge til, slik at andre slipper slike erfaringer, at dette var i Athen. Bilen som hentet oss var visstnok den eneste av 5 taxier i hele Athen som i det hele tatt kunne tilby et slags "barnesete". Dette til tross for at EU reglene er akkurat som i Norge. :roll: I tillegg legger jeg selvsagt til at jeg satt ved siden av han og stöttet opp saa godt det lot seg gjöre. Ingen unnskyldning for "synden", men.. Jeg vet ikke hva dere ville gjort, jeg. Tatt flyet hjem igjen?

Sjekket opp grundig i forkant, slik zol gjør, så vi slapp problemstillingen
Men, når dette var situasjonen, så var det vel bare muligens buss som var alternativet eller?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:52   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Jeg trodde også at det var poenget med spesialbagasje, men det ser ikke ut som om alle flyselskaper har skjønt poenget.

Den siste vogna vi hadde med til syden, den fikk spesialbehandling den. Den ble slept etter bagasjebilen etter hjulene (slik at kalesjen skrapte mot bakken). Det var ikke lange biten fra flyet til bagasjebåndet, men hele vogna var faktisk svidd i stykker.

Det er en av våre mange vogn på fly-historier.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:53   #51
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.446
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Sjekket opp grundig i forkant, slik zol gjør, så vi slapp problemstillingen
Men, når dette var situasjonen, så var det vel bare muligens buss som var alternativet eller?

Er det strengt tatt bedre? Der er det jo ingen sikring i det hele tatt. Jeg vet, som jeg skrev over, at det er tillatt uten sikring i buss, men egentlig er det vel minst like ille.

Ikke noe forsvar, men et spörsmaal jeg har tenkt litt paa.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:57   #52
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Er det strengt tatt bedre? Der er det jo ingen sikring i det hele tatt. Jeg vet, som jeg skrev over, at det er tillatt uten sikring i buss, men egentlig er det vel minst like ille.

Ikke noe forsvar, men et spörsmaal jeg har tenkt litt paa.

Spørs vel veldig på hvor bussen kjører i forhold til taxi. Hvis taxi kjører på motorveien, og bussen på små veier er jo den en vesentlig forskjell, det er jo også en forskjell i smellen hvis en taxi kolliderer, og en buss. En buss som blir påkjørt av en personbil merker ikke til det på samme vis som en taxi.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:59   #53
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Vet ikke om det er noe statistikk heller, på hvor lite busser krasjer i forhold til taxier.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:00   #54
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg trodde også at det var poenget med spesialbagasje, men det ser ikke ut som om alle flyselskaper har skjønt poenget.

Den siste vogna vi hadde med til syden, den fikk spesialbehandling den. Den ble slept etter bagasjebilen etter hjulene (slik at kalesjen skrapte mot bakken). Det var ikke lange biten fra flyet til bagasjebåndet, men hele vogna var faktisk svidd i stykker.

Det er en av våre mange vogn på fly-historier.

Jeg tror ikke det er bare flyselskapenes skyld, men også de som håndterer bagasjen (dvs. stuerne). De skal kjøre lasten ut til flyet forsvarlig og ikke overlaste bilene, slik som det da antakelig ble gjort da vognen deres falt av, ble slept etter bilen og gikk i stykker, de sparer tid dersom de tar med mer på hver tralle, og dessverre ser de ofte ikke problemet i etterkant med ting som faller av, blir klemt i stykker osv.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:01   #55
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.446
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Statistikker paa dette har jeg heller aldri sett. Enig i at det virker logisk at busser faar mindre smell hvis de kraesjer med biler, men i buss er man jo (som oftest) ikke sikret I DET HELE TATT, og man kan godt se for seg et barn fly noen meter gjennom luften hvis bussen bremser hardt.

Men; Det var vel en digresjon.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:06   #56
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Vet ikke om det er noe statistikk heller, på hvor lite busser krasjer i forhold til taxier.

Er slik statistikk relevant? Sikring av barn er viktig uansett det er bil, taxi, tog, trikk, fly, båt eller sykkel. Man gjør det man kan for å sikre barnet sitt selvfølgelig, men noen ganger går det ikke helt slik man ønsker. Dessverre er de ikke like flinke på barnbilseter i Syd-Europa som i Norge, og dette til tross for at de har samme regler som her for sikring av barn i bil. De bryr seg rett og slett ikke, og det er om ikke helt vanlig, så i hvert fall mer vanlig enn i Norge, at barn sitter helt usikret i bil i f.eks. Spania og Hellas.

Er ikke løsningen bare at man tar med sitt eget sete dersom man er bekymret for å ikke finne en løsning på stedet man reiser til? Da er jo problemet løst.

Evt. kan man holde seg hjemme. Da slipper man å tenke på alle bekymringer og problem man kan møte dersom man er på reise.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:09   #57
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.446
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Eneste lösning hvis man vil vaere helt fri for bekymringer, er aa ta med eget sete. Jeg var sikker paa at vi hadde en god lösning da vi kom til Athen. Vi bestilte reise og transport til hotell gjennom reisebyraa og kjent turoperatör. Hadde spesifisert alder, vekt og höyde paa lillegutten ifm. bestilling av bil, og fikk likevel saant putesete som jeg skrev om her oppe.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:18   #58
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Er slik statistikk relevant? Sikring av barn er viktig uansett det er bil, taxi, tog, trikk, fly, båt eller sykkel. Man gjør det man kan for å sikre barnet sitt selvfølgelig, men noen ganger går det ikke helt slik man ønsker. Dessverre er de ikke like flinke på barnbilseter i Syd-Europa som i Norge, og dette til tross for at de har samme regler som her for sikring av barn i bil. De bryr seg rett og slett ikke, og det er om ikke helt vanlig, så i hvert fall mer vanlig enn i Norge, at barn sitter helt usikret i bil i f.eks. Spania og Hellas.

Er ikke løsningen bare at man tar med sitt eget sete dersom man er bekymret for å ikke finne en løsning på stedet man reiser til? Da er jo problemet løst.

Evt. kan man holde seg hjemme. Da slipper man å tenke på alle bekymringer og problem man kan møte dersom man er på reise.

Jo, men leste du om liefje sin problemstilling?
Da skjønner du kanskje hvorfor jeg sa det jeg sa.
Som jeg skrev over her ville jeg sjekket ut dette grundig på forhånd.
Hvis denne var rettet på meg så har du ingen idè om hvem du prater til.
Jeg er hysterisk når det gjelder sikring overalt.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:20   #59
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Og jeg har forresten ei venninne som bodde i spania med sin baby, og de hadde bakovervendt babysete de, kjøpt der nede.
Og når de drar på besøk nå bestiller de leiebil med sete, og da ringer de og snakker med dem og presiserer bakovervendt sete for større barn osv. og får bilder av setene på mail.
Så det er da mulig.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:22   #60
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jo, men leste du om liefje sin problemstilling?
Da skjønner du kanskje hvorfor jeg sa det jeg sa.
Som jeg skrev over her ville jeg sjekket ut dette grundig på forhånd.
Hvis denne var rettet på meg så har du ingen idè om hvem du prater til.
Jeg er hysterisk når det gjelder sikring overalt.

Ja, det har jeg forstått. Det var derfor jeg sa at dersom man tviler på hvordan dette kan løses, og bekymrer seg for mye, så er jo ikke problemet verre enn at man tar med sitt eget sete hjemmefra. Da er det problemet ute av verden.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no