Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Dundyne hjelp

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-21, 18:55   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Dundyne hjelp

Vi har egentlig 220 dyner, men de er ikke det. De er også over 10 år gamle og særlig yngste er nå rimelig frustrert over manko på dyne i dynetrekkket.

Er Norsk Dun han har med bæreevne 10 og 880 g. 90% andedun og 10% fjær.
Jeg har TempraKon med bæreevne over 10 og 660 g. 90% sibirsk dun og 10% fjær.

Har skjønt at det helst skal være 100% dun, ikke mindre enn 90%.
Vi har bare en dyne, så helårs er vel det vi bør sikte på.
Men hva med vekta?
Er min "bedre" enn guttungens siden den er lettere?

Blir så forvirret av alle valgene.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 20:59   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dundyne hjelp

Vekt er en smakssak. Jeg liker en skikkelig tung dyne, og mange syns det er behagelig.

Det jeg ville sett på er at dunene er fordelt i et rutenett, ikke i lange kanaler. Da har ikke duna mulighet til å klumpe seg for mye sammen i én ende.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 21:05   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dundyne hjelp

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vekt er en smakssak. Jeg liker en skikkelig tung dyne, og mange syns det er behagelig.

Det jeg ville sett på er at dunene er fordelt i et rutenett, ikke i lange kanaler. Da har ikke duna mulighet til å klumpe seg for mye sammen i én ende.

Akkurat dette var det jeg og skulle si.

Jeg har en ganske tung dundyne - den er ikke i høyeste sjikt prismessig (ganske gammel er den vel blitt også) - Jeg elsker at den er god og tung.

- Jeg misliker dog sterkt at den har kanaler og ikke rutenett - jeg er lei av å måtte riste dynen for å få dunen jevnt fordelt, rett og slett....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 21:36   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dundyne hjelp

Skal ha ruter ja. Har det på alle vi har.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 22:29   #5
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dundyne hjelp

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Vi har egentlig 220 dyner, men de er ikke det. De er også over 10 år gamle og særlig yngste er nå rimelig frustrert over manko på dyne i dynetrekkket.

Er Norsk Dun han har med bæreevne 10 og 880 g. 90% andedun og 10% fjær.
Jeg har TempraKon med bæreevne over 10 og 660 g. 90% sibirsk dun og 10% fjær.

Har skjønt at det helst skal være 100% dun, ikke mindre enn 90%.
Vi har bare en dyne, så helårs er vel det vi bør sikte på.
Men hva med vekta?
Er min "bedre" enn guttungens siden den er lettere?

Blir så forvirret av alle valgene.

´
Skal vi se.

Sånn i utgangspunktet mtp vekt skal poden din sin være varmere, men mener å huske at Temprakon hadde en spesiell funksjon…

Jeg selger dun, vi opererer ikke med helårsdyner, men med ekstra lett, dette er gjerne en sommerdyne som ligger på ca 2-250g.
Lett ligger på rundt 400 gram, medium som er mere vinter og er rundt 700g pluss minus og de varme rundt 900 gram pluss.
Varme er gjerne for den frosne, medium er en god vinterdyne, let er gjerne overgangsdyne vår/sommer. Ser at de som bor i nye. Boliger med balansert inneklima ofte bruker denne varianten hele året.
Ekstra lett er som nevn en sommerdyne eller for de ekstra varme..

Gåsedun har en større dumperen, mere luft som regulerer godt både varme og fuktabsorberer.
Andedun er mindre i dumperen, men den er også noe annerledes i oppbyggingen.
Gåsedunsdyner, også sibirsk gås, er gjerne lettere enn andedun.
Anbefaler og liker best selv 100% dun, men 90/10 er ikke noe dårlig dyne altså.

Kremen av dun er ederduna da….

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 22:56   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dundyne hjelp

Vi skal ikke ha noe lettere enn det vi har for å si det sånn. Så medium må være tingen.
Dvs, jeg tenker guttungen kan være prøvekanin. Så ser jeg om jeg ønsker meg en varmere en.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no