Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan lage 9-tallet for kaka?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-14, 22:25   #1
atsamali
Fullverdig medlem
 
atsamali sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 95
atsamali har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvordan lage 9-tallet for kaka?

Hei ! Jeg skal lage kake for datteren min som fyller 9 år. Hun vil ha frost kake, og etter litt leting på nettet falt hun for denne kaka.
Kan dere fortelle meg hvordan jeg får laget 9 tallet som på kaka her ?
kan jeg bruke sukkerbrød bunn ? Hvor mange bunn tror dere jeg trenger for å få den så høy ?
Aller siste spørsmål er hvordan jeg får sette bilde på samme måte ? Jeg har lest litt om å lage bilde med royal icing for så å flytte den på kake, men bare på toppen. Hvordan får jeg dette på siden ?

Takker for alle svar !

__________________
Do ur best each day !!
atsamali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 22:26   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lage 9 tallet for kaka ?

Har du link?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 22:27   #3
atsamali
Fullverdig medlem
 
atsamali sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 95
atsamali har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan lage 9 tallet for kaka ?

Opprinnelig lagt inn av atsamali, her.

Hei ! Jeg skal lage kake for datteren min som fyller 9 år. Hun vil ha frost kake, og etter litt leting på nettet falt hun for denne kaka.
Kan dere fortelle meg hvordan jeg får laget 9 tallet som på kaka her ?
kan jeg bruke sukkerbrød bunn ? Hvor mange bunn tror dere jeg trenger for å få den så høy ?
Aller siste spørsmål er hvordan jeg får sette bilde på samme måte ? Jeg har lest litt om å lage bilde med royal icing for så å flytte den på kake, men bare på toppen. Hvordan får jeg dette på siden ?

Takker for alle svar !

Glemte helt å legge til bilde.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (116,8 KB, 98 visninger)
__________________
Do ur best each day !!
atsamali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:04   #4
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hvordan lage 9-tallet for kaka?

Ser ut til at tallet er laget av sukkerpasta (http://www.pandurohobby.no/Catalogue...stellbla-250-g)

Kjevlet ut og tørket før den er satt på kaka. Tror jeg ville "limt" den på med royal icing

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:23   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lage 9-tallet for kaka?

:hehe:

Og der har du forklaringen på at jeg aldri lar mine unger google seg frem til kakene de ønsker seg. Det så jo ikke helt enkelt ut.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:26   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage 9-tallet for kaka?

De landene som har tradisjon for slike etasjekaker, bruker mer kompakte kaker, type fruktkake.

Du kan sikkert bruke sukkerbrød, men den kan kanskje bli mer "trykt ned". Mulig en sjokoladekake blir mer stabil? Men kaka er ikke så stor, det går sikkert greit.

Tall I:
Du kan lage nitallet av sukkerpasta eller av icing. Det krever imidlertid en god del tørketid dersom den skal bli helt tørr - og det bør den være for å ikke risikere at den klapper sammen. Fordelen er da at du også lager den i god tid på forhånd. Det er lurt å lage en ekstra, i tilfelle uhell.

Hvis jeg skulle laget den - i god tid - ville jeg funnet et 9-tall i et tekstprogram og skrevet ut i størrelsen jeg ville ha på et papir. Så ville jeg lage en forside og en bakside av tallet som jeg limte sammen med icing når begge var tørre. Jeg ville lagt et bakepapir på utskriften, og med vanlig royal icing sprøytet ut konturene av 9-tallet. Så ville jeg latt de tørke (det går ikke så veldig lang tid, vanlig RI som ikke er for tykk tørker greit). Deretter ville jeg tatt RI som jeg ville vannet ut forsiktig! rør godt mellom hver dråpe! slik at det skulle bli "flytbart", uten å bli rennende. Det ville jeg fylt ut de tørre konturene med, til to speilvendte 9-tall. De to tallene som kommer da, krever antakelig litt tørketid, gjerne noen dager. Disse ville jeg limt sammen. Alternativt kan man dekorere tallene med mer icing - f.eks. topper, border el.l. - før man limer dem sammen, men det krever da en ekstra tørkerunde. Når hele tallet er tørt gjennom, kan det oppbevares i en boks i måneder og år.

Tall II:
En snarvei er å klippe tallet ut i papp - gjerne to stk for å få dem stivere - smøre dem med icing og lime dem sammen med icing når det er tørt.

Uansett metode, kan man også lime tallene sammen med en pinne el.l. i mellom som man kan stikke ned i kaken slik at tallet står godt. Puristene som mener at alt på en kake må være spiselig kan bruke tørr spaghetti, eller man kan bruke slike grillpinner. Bruker man pasta, trekker det fuktighet, så da bør tallet settes på rett før servering.

Alternativt - the Lazy Daisy Edition - er å gå på Panduro og kjøpe et Frost kakemotiv i sukker til 79 kroner (ett stort og 28 små i pakken)

http://www.pandurohobby.no/Catalogue...kerpapir-Frost

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:30   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lage 9-tallet for kaka?

Jeg ville ikke ha brukt eggedosis-basert bunn, men smør/sukker-basert. Jeg vil tro de har brukt opp 3 stk 9" former og 3 stk 6" former for å få høyden. Jeg hadde sjekket på ebay om de har ferdig Frost dekorasjoner.
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Di...ecorating+cake

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 19:27   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage 9-tallet for kaka?

9-tallet lager du veldig enkelt ved å tegne eller printe ut et tall i den stilen. Kjevle ut sukkerfondant i ca 3mm tykt lag. Skjær ut tallet og legg på et tørkepapir og la tørke noen dager. Da blir det hardt og står pent på kaken.

Bildet på siden bestiller du utprint av til noen som printer spiselige bilder. Klipp ut Elsa og fest på siden av kaken. Dekker du kaken med sukkerfondant limer du det på enten med bittelitt vann på pensel, eller med melisglasur/royal icing.

Til en sånn kake ville jeg valgt en vaniljekake inni for at den skal holde seg på plass. Om du lager dobbel oppskrift av en vanlig bunn vil du få høy kake. Det lønner seg å steke flere lave bunner fremfor å dele en høy bunn i flere deler. Jeg syns det blir mer stabilt da.
for å unngå at den øverste siger nedi den nederste klipper du til en stødig papp-plate som du legger oppå den nederste bunnen. Men først stikker du noen sugerrør ned i nederste bunn som platen støtter seg på.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no