Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Saft til hverdags

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Får barna saft til hverdagsmiddagen?
Ja, alltid 7 2,97%
Ja, ganske ofte 46 19,49%
Nei, sjelden 105 44,49%
Nei, aldri 75 31,78%
Annet (spesifiser i tråden) 3 1,27%
Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-13, 18:29   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Nei, vi drikker ikke sukker til hverdags. Ikke juice eller Biola, heller. Det er et stort folkehelseproblem at barn og unge drikker for mye sukker, og for meg er de vanene med melk og vann gull verdt.

Jeg er vokst opp med juice til brødmat og saft til middag selv, og har store problemer med å venne meg til ikke-søt drikke. Fremdeles.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 18:33   #42
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saft til hverdags

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er vokst opp med juice til brødmat og saft til middag selv, og har store problemer med å venne meg til ikke-søt drikke. Fremdeles.

Jeg også. Jeg elsker vann, for all del, men kjenner alltid på suget etter noe søtt å drikke.

Her i huset drakk vi mye saft til maten før eksen flytta ut, men etterpå ble det bare en vane med vann. Og den er jeg veldig glad for at ungene har, selv om jeg fortsatt henger litt etter.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 18:47   #43
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saft til hverdags

Til middag er det vann på hverdager om vi ikke har grøt. Lørdag får de som vil ha det brus, resten får eplejuice eller saft.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 18:55   #44
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saft til hverdags

Her har vi stort sett saft kun til grøt.
Men når jeg tar opp hjemmelaget saft fra fryseren drikker vi opp den, og da kan det bli et glass til middagen enkelte vanlige ukedager ja. Har ingen dårlig følelse med den mengden saft eller søt drikke som går med i huset her. Her spiser vi så og si aldri dessert, is, juice, søte pålegg, vafler eller kaker. Vi har ikke lørdagsgodt heller, annet enn når snuppa kommer på det selv.
Jeg føler jeg har mitt på det tørre.

Det er andre ting ved andres livsførsel jeg reagerer mer på enn saftforbruk i alle fall.

__________________
Mjau maler videre...

Sist redigert av Mjau : 13-06-13 kl 19:11.
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:10   #45
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Saft til hverdags

Om jeg finner drikke, så er det vann. Om mannen finner drikke så blir det av og til saft, til ungenes store glede. Så saft til middagen 2-3 ganger i mnd kansje.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:15   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Vi drikker saft kun en sjelden gang, og som regel da den minst søte bringebærsafta vi får kjøpt på bondens marked. Det er ikke så ofte som månedlig en gang. Saft inneholder enorme mengder tomme kalorier og argumentet om antistoffer og vitaminer høres ut som det jeg leste på amerikanske blogger da jeg lette etter en oppskrift: gulrotkake og zucchini bread var en genial måte å få barn til å spise grønnsaker på! Never mind mengden sukker og hvitt mel, liksom.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 13-06-13 kl 19:25.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:20   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.815
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Jeg svarte nei, aldri, ene og alene fordi vi rett og slett aldri har saft i hus.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:22   #48
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.691
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saft til hverdags

Her er det vann med isbiter til middag. Ingen i huset drikker melk (med unntak av sjokolademelk noen ganger i året), men det har hendt jeg har tilbudt storebror saft for å få opp blodsukkeret og humøret.

Jeg tilbyr aldri saft til middagsgjester i hverdagen, og er også overrasket over barn helt ned i 1-års alderen som serveres saft på daglig basis. Søt drikke er tomme kalorier og uvane.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:22   #49
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saft til hverdags

Enig i sukkerproblematikken ja. Men råsaftet blåbærsaft vil jeg hardnakket påstå er sunt selv om det også er søtt. Det er også forskjell på hvor mye sukker man faktisk bruker i saftlaging. De gamle oppskriftene har altfor mye sukker i seg. Det er som regel nok med halvparten. Men det gjelder jo stort sett kaker også.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:25   #50
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saft til hverdags

Krysset av for aldri, men kunne like gjerne valgt sjelden. Jeg tror hun får mer saft i barnehagen enn hjemme.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:30   #51
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.413
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Saft til hverdags

Ja, vi har saft ganske ofte fordi jeg liker det.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:34   #52
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Saft til hverdags

Nope, vi har ikke saft i huset. Men de får en caprisonne innimellom hvis vi skal på tur eller griller i helgene.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 19:44   #53
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Saft til hverdags

Vi driker aldri saft hos oss lengre, og spesielt ikke til grøt (!). Har aldri skjønt den greia med å drikke saft til grøt, jeg har nemlg vokst opp med iskald skummet melk til grøt. Så når jeg spiser grøt er det nå også de eneste gangene jeg drikker melk. Skikkelig melkeoverdose der altså.

Ellers drikker vi nok alt for mye brus i vårt hus (jeg pepsi max, Mannen noisy), men vi har i det siste gått over til San Pelegrino, farris eller hjemmelaget sprudlavatn.

Da jeg var ung og bodde hjemme drakk jeg derimot ganske mye saft, og da gikk det i solbær-, solbær/bringebær- eller bringebær-saft fra Hervik (vi bestilte også derfra da de het et eller annet annet som jeg nå har glemt). MEN når det er sagt så har jeg aldri noen sinne blandet saften jeg har drukket så sterk som det står på flaskene/kartongene. Det har alltid vært veldig tynn, mer som vann med farge og en anelse søtsmak, og det er slik jeg fremdeles liker saften min dersom jeg en sjelden gang lager meg saft.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 20:08   #54
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Ja, det skjer at han drikker sukkerfri husholdningssaft, spesielt i helgen. Herremannen liker ikke brus, så det drikker han aldri. Han drikker dermed saft ca like ofte som andre barn drikker brus, tenker jeg.

Ellers så går det alltid i vann.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 20:09   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er bare helt unntaksvis, typisk ved spesielle anledninger, hvis det er ekstra nydelig vær eller andre spesielle anledninger.

Her får alle velge mellom vann eller melk til maten.



De drikker ikke brus heller
Og juice kun 1-2 ganger i mnd.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 20:13   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, det skjer at han drikker sukkerfri husholdningssaft, spesielt i helgen. Herremannen liker ikke brus, så det drikker han aldri. Han drikker dermed saft ca like ofte som andre barn drikker brus, tenker jeg.

Ellers så går det alltid i vann.

Hiawata drikker brus kun i bursdager, egentlig. 4-5 ganger i året.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 20:18   #57
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Aller mest vann, et glass juice eller biola til frokost er er vanligere uvane her i huset.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 20:19   #58
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.914
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Saft til hverdags

En sjelden gang iblandt serveres det saft til hverdags, de aller fleste ganger går det i vann/farris.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 20:20   #59
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saft til hverdags

Tja, her går det mest i vann. Juice til frokost i helgene for minstemor, storebror liker best vann uansett. Vi drikker vann hele dagen på jobb og skole og vann til treninger.
Men har vi mer brus igjen fra helgen, type fra bursdag, familiebesøk eller fra vanlig lørdagskos så kan vi godt ta det fram og bruke til middag i hverdagene. Vi kan plutselig gi sjokoladepålegg på brødskiva til kvelds også og spise et kakestykke eller kanelbolle til hverdags også. :vill og gal:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 20:32   #60
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Saft til hverdags

Nei. Vi spiser vann til maten. Til jul har vi julebrus. Saft kan det hende blir kjøpt til en bursdag, men det er langt fra sikkert.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no