Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg om vin!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-20, 20:08   #1
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Lær meg om vin!

Jeg kan ingenting om vin. Jeg liker vin når den er god, jeg har vært på restauranter der jeg har kjent hva det gjør med måltidet å få vin som passer skikkelig godt til maten, men jeg aner ikke hva som klaffa eller hvorfor eller noe som helst.

Jeg er vokst opp i et avholdshjem, drakk mest vodka og blandevann på fest noen år (), liker ikke øl, og så har jeg hatt et rimelig lavt alkoholforbruk mens ungene var små. Jeg veit at jeg ikke liker de kvalmt søte hvitvinene svigermor drikker eller den rødvinen mannen har pleid å plukke med fra tax-free.

Jeg har bestemt at 2020 krever god vin, så nå trenger jeg opplæring og/eller tips! Jeg vil ha rødvin og hvitvin og bobler til kos (og evt også til mat etter hvert, uten noen konkrete planer), og jeg vil ha noe som ikke er flaut å dra fram om man skulle få noen innom på besøk. Jeg kan helt sikkert få hjelp på polet, men da må jeg snakke med mennesker (som alltid er ganske stressa) og det er så pes. Hvor begynner jeg?

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:12   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Hah, du er meg! Jeg henger for tips, føler at 42 er en fin alder for å lære seg til voksnere vaner.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:15   #3
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hah, du er meg! Jeg henger for tips, føler at 42 er en fin alder for å lære seg til voksnere vaner.

39 også!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:20   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Vi har, sammen med venner, deltatt på Kapital Vins vi prøving som ligger ute på Facebook, man kan se på det 8 etterkant. Man kjøper hjem fire flasker vin og så smaker man samtidig som man lytter på Svein Lindin. Skikkelig underholdende, lærerikt og godt. Om man ser på det i etterkant så kan man jo bare kjøpe en flaske per gang og prøve den, ulempen er bare at man ikke kan sammenligne om man ikke har en skvett igjen fra sist flaske. Anbefales.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:27   #5
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Anbefaler også digitale vinkurs
Jeg så også den siste til Kapital (de er gratis),og neste (om ost og vin) er i november.

Ellers liker jeg vinkursene til Ingvild Tennfjord (A-kortet/aftenpostens vinklubb) og podcasten til Giertsen og Merete Bø fra DN "Jeg kan ingenting om vin".

Vinmonopolets podcaster er også morsomme å høre på, mange forskjellige temaer så der er det bare å plukke etter interesse.

Anbefaler denne siden: winefolly.com
om du er enda mer interessert i vinkunnskap - det er et kjempeunivers.

Jeg har også kjøpt boka derfra (Wine Folly - magnum edition) som jeg synes er en flott "companion" til vinsmaking. Litt om hver drue og vinområder, samt tips om andre druer du sikekrt vil like basert på hva du liker nå. Og om hva man kan lukte etter.

Jeg skal gi meg her, men innrømmer å ha blitt bitt av vinbasillen...

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:27   #6
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Jeg kan ikke så mye om vin, men jeg liker det jeg syns er god vin. Min rødvinreise startet i USA med blossom hill (saft) og deretter Spania Rijoa (ganske søte) deretter Italia fra Valpolicella til Amarone (dyrt og Kraftig). Nå liker jeg franske og amerikanske viner, pinot noir, bourgoiugne (sikkert feil skrevet). De er litt lette, men også mye smak. Jeg kan ikke drikke tørre rødviner lenger for jeg får bare migrene og sure oppstøt, dessverre er mange Barbera i den kategorien også og de liker jeg egentlig.

Så egentlig er det å finne ut om det er de tunge fyldige smakene som smaker, eller om det er lettere (tynnere) som du liker.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:30   #7
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.235
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Selv om jeg ikke liker Ingvild Tennfjord som vinskribent i aviser og sånt har hun skrevet noen gode innføringsbøker om vin.

Jeg lærte mest av de to bøkene Skål! og Bobler. Nå tror jeg at Snarveier til vin har erstattet Skål.

Kanskje du får fatt i Skål på biblioteket?

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:36   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Mange som jobber på polet er flinke i jobben sin, så hvis du skal få vin som passer til maten, så fortell dem hva du skal lage.

Jeg er glad i tørre viner og kjøper nesten bare vin med under 3g sukker. Dette står på den lille lappen som henger på hylla på polet.

Hvis du vil forsøke deg på rosévin, så anbefaler jeg Ioppa (ofte utsolgt på de mindre polene). Fantastisk i sommersol, men ikke så verst i sofakroken foran peisen heller. Men vinen må være kjøleskapskald.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 20:57   #9
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Rosévin drakk jeg litt i sommer, jeg har noen flasker Meinklang Prosa stående, og så har jeg notert meg en annen (som ikke er perlende) jeg har fått hos vininteressert kollega, for den likte jeg. Jeg har bare ikke skjønt når det passer med rosévin. Funker det fint foran peis, altså? Er det innafor å dra med seg det på kollegatreff der halvparten er nokså vin-nerdete? (Ikke at DET blir noe av med det første. )

Takk for mange fine svar, jeg skal se om jeg finner overskudd til kurs og litteratur! Jeg har A-kort, så har sett at det finnes en del kurs tilgjengelig, men er for blank til å vurdere om de er gode og nyttige.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 21:01   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Nei, altså. Foran peisen skal man vel strengt talt drikke rødvin. Men jeg er enkel og føler at rosé passer til kos; uansett omgivelser.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 21:30   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Har hatt vin som "hobby" i en del år, og mitt tips er: Tenk over hvordan du kan drikke. Skal du bli god på vin må du drikke mye, og da er det beste å være med i en vinklubb, hvor dere kan kjøpe mange typer og drikke litt av hver og sammenligne. Skal du bli virkelig god må du også spytte. Selv endte jeg opp med vin + mat. Det var rett og slett mer overkommelig. Lager hovedsaklig retter fra "Mat & Vin", men har også noen andre steder hvor jeg henter inspirasjon og oppskrifter. For meg gikk valget på at det var enklest for meg å drikke hjemme (med mannen) og da blir det vanvittig dyrt å kjøpe veldig mye vin + mye å drikke.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 21:35   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Det høres rimelig ut, ja. Jeg har ingen planer om å drikke mye, mest hjemme med mannen nå og da. Hvis jeg også kan unngå å troppe opp hos kolleger med sånt som gjør at de heller tilbyr å dele sin vin enn å la meg drikke skvipet jeg har med, så er jeg happy.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 22:11   #13
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Her er noen av mine favoritter (jeg liker fyldige, fruktige men IKKE sure, snerpete eller bitre. Og ikke for søte/kvalmende)

Rose: Berne (199,-) https://www.vinmonopolet.no/Producen...2019/p/1293701

Hvit: en sancerre (259,-)
https://www.vinmonopolet.no/Land/Fra...anc/p/11022701

Rød: en Pinot Noir, i anledning valget (230,-) https://www.vinmonopolet.no/Land/USA...oir/p/11018401

Litt dyrere og deiligere: spansk rioja: (360,-)
https://www.vinmonopolet.no/Land/Spa...2007/p/3461001

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 22:45   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Vinklubb: https://www.vinmonopolet.no/vinklubb Her er det mange gode idéer.

Digitale vinkurs er også en vinner. Du tester alltid minst to viner mot hverandre og lærer å lukte, smake og finne ut hva du liker.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 06-11-20 kl 11:16.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 09:34   #15
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Vi har deltatt på kurs og messer med Aperitif før barn. Mye god innsikt. Og så har vi feriert 30 år i Italia, kjenner regioner og har gjort oss erfaringer sammen med mat. Faktisk, før barn reiste vi og spiste på flotte restauranter også.
https://www.aperitif.no/emne/matkurs-og-vinkurs

Et par tips som aldri blir feil til gjester er hvite viner som Grüner Veltlinger fra Østerike og Riesling trocken fra Tyskland. Rødvin fra Toscana eller Campania av druene Montepulciano og Sangiovese er lett å like og er lett anvendelig til mat. Norditalienske Valtelina passer godt til ost og spekemat.

I det siste har vi funnet ut at vi liker franske viner også, Côtes du Rhône.

Alt i klassen middels pris, lett å like og passer til mat.

Appen Vivino er grei til å ta bilder av vin og å gjøre notater.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 09:46   #16
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Denne gryteretten med rødvin passer veldig godt for årstiden.
https://trinesmatblogg.no/recipe/boe...guignon-v-2-0/

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 10:03   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Denne gryteretten med rødvin passer veldig godt for årstiden.
https://trinesmatblogg.no/recipe/boe...guignon-v-2-0/

Vi spiste denne på lørdag, og det var helt nydelig.

Mannen googlet seg frem til at for å gi retten ekstra fylde, så skulle man bruke malbec. Vi gikk for denne. Det som ikke gikk i gryta ble servert til maten. (Det er måte på hvor dyr vin man putter i en gryterett.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 10:11   #18
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi spiste denne på lørdag, og det var helt nydelig.

Mannen googlet seg frem til at for å gi retten ekstra fylde, så skulle man bruke malbec. Vi gikk for denne. Det som ikke gikk i gryta ble servert til maten. (Det er måte på hvor dyr vin man putter i en gryterett.)

Takk for tips. Jeg har vondt for å helle vin kjøpt i Norge i maten. I Italia kjøper vi rød og hvit matvin til pasta med skjell og til å koke med i kjøttet på slutten av steketiden.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 10:21   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Takk for tips. Jeg har vondt for å helle vin kjøpt i Norge i maten. I Italia kjøper vi rød og hvit matvin til pasta med skjell og til å koke med i kjøttet på slutten av steketiden.

Jeg strever også med det. Men mannen min er skrudd sammen på en annen måte enn meg, og har ikke det problemet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 10:41   #20
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om vin!

Vi pleier å lage Jool’s Favourite Stew, der det skal være ei halv flaske i gryta, noe som passer oss godt, siden vi sjelden drikker mer enn ei halv flaske. Vi ba spesifikt om vin som var god å drikke til - vi kan like gjerne ha vinen i maten som å helle ut det som blir igjen, liksom.* Hun på polet sendte med oss denne, men jeg synes verken gryta blei så god som den pleier, eller at den var noe særlig god å drikke til...

* Men jeg har kjøpt meg en skikkelig kork nå, altså.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no