Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Langtidsheve bolledeig

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-14, 20:25   #1
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.921
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Langtidsheve bolledeig

Jeg skal ha med meg kanelsnurrer i morgen formiddag, men rekker ikke å lage dem i morgen. Kan jeg lage deigen i kveld og la den heve over natten? Skal jeg isåfall ha i mindre gjær (oppskriften har 50g gjær og 1kg mel), eller holder det med kald væske? Skal den stå i romtemperatur eller kjøleskap?

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-06-14, 22:38   #2
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Langtidsheve bolledeig

Litt sent, men det kan du:

Sitat:

Tips
Kaldheving av gjærbakst er smart hvis du vil servere rykende ferske boller til frokost. Da bruker du bare halv mengde gjær og blander sammen alle ingrediensene kaldt.
Trill ut til boller uten at du har forhevet deigen. Legg bollene på smurt plate og dekk med plast. Dette kan du gjøre kvelden før og la stekeplaten stå kjølig over natten. Pensle bollene før steking. La bollene så stå i et varmt rom i ca 30 minutter for å få litt heving før de settes inn i kald stekeovn. Stek bollene midt i ovnen på 250 °C til de er pent gylne.

Fra tine.no

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-14, 22:43   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.921
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langtidsheve bolledeig

Takker

Jeg prøver meg med halv pk gjær og heving over natten.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 23:13   #4
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Langtidsheve bolledeig

Ble det vellykka?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 08:25   #5
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.921
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langtidsheve bolledeig

Ja, forsåvidt. Deigen hevet fint og var grei å kjevle ut, men så var det akkurat som om den hadde mistet elastisiteten og sprakk under steking Smakte godt gjorde det ihvertfall.

Neste gang tror jeg at jeg heller lager deigen på vanlig måte, hever som vanlig første heving, kjevler ut og så putter bollene i kjøleskap ove natta og steker på morgenen.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no