Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil fjerne Pippi (NRK)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 13:18   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Anne Cath. er favoritt her også. Dumme damen. (Ikke Anne Cath., altså.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:21   #22
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Jeg synes at all voksenlitteratur mer enn 10 år gammelt også bør fjernes, den er jo utgått på dato. Jeg mener, helledussen altzå, hva kan vel Tolstoj sine bøker ha å fortelle oss? Og bibelen? Rett i søpla med alt i sammen? Skal vi lage bokbål kanskje!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:22   #23
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Er det mulig?

Jeg er faktisk enig med henne at det blir for mye gammel litteratur. Jeg er enig i det eksisterer litteratur som kan kalles klassikere (og mye av Astrid Lindgren er det, men jeg ville heller ha holdt en knapp på Ronja Røverdatter eller brødrene Løvehjerte som klassikere enn Pippi) og det bør ikke fjernes, men jeg tror også at det er en overvekt av gammel litteratur for barn.

Og så er det litt merkelig at jeg forfekter dette synspunktet ettersom jeg nesten bare leser gamle bøker selv.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 31-01-08 kl 13:27. Årsak: om -> og
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:26   #24
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hva med voksne? Tåler vi å lese bøker som er eldre enn fem år gamle?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Dette må jo være en bevisst provokasjon, og har lykkes over all forventning?

Akkurat det tror jeg også.

Jeg er i og for seg enig i at ny barnelitteratur bør vies oppmerksomhet. Men selvsagt uten at det går utover klassikerne.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:43   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Dette må jo være en bevisst provokasjon, og har lykkes over all forventning?


Nja. Jeg er ikke enig med fylkesbibliotekaren, eller hva hun var, hun som sa dette, men dette er jo ikke noe nytt. Aslak Sira Myhre (RV) har hevdet noe av det samme i årevis, og jeg ser poenget hans, selv om jeg ikke er enig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:51   #26
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg synes at all voksenlitteratur mer enn 10 år gammelt også bør fjernes, den er jo utgått på dato. Jeg mener, helledussen altzå, hva kan vel Tolstoj sine bøker ha å fortelle oss? Og bibelen? Rett i søpla med alt i sammen? Skal vi lage bokbål kanskje!


10 år? 5! Likt for alle...

  Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:59   #27
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er faktisk enig med henne at det blir for mye gammel litteratur. Jeg er enig i det eksisterer litteratur som kan kalles klassikere (og mye av Astrid Lindgren er det, men jeg ville heller ha holdt en knapp på Ronja Røverdatter eller brødrene Løvehjerte som klassikere enn Pippi) og det bør ikke fjernes, men jeg tror også at det er en overvekt av gammel litteratur for barn. Og så er det litt merkelig at jeg forfekter dette synspunktet ettersom jeg nesten bare leser gamle bøker selv.

Jeg er enig med deg, men hun i artikkelen trekker det selvfølgelig altfor langt. Jeg tar meg i å lese nesten bare "gamle" bøker til barna, men ser jo at det er kommet mye bra de siste årene også som kanskje er like spennende for de som er barn i dag.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:04   #28
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

10 år? 5! Likt for alle...

For voksne er 10 år relativt mye mindre enn 5 år er for barna? Kanskje vi ikke bør lese bøker som er eldre enn barna selv er?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:08   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.810
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Dette var rett og slett bare for dumt!

Hilsen mamma til en som elsker både Kardemommeby og Karius og Baktus.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:27   #30
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Jeg hørte et intervju med dama på radio i morges, og det er jo forhåpentlig en spissformulering hun kommer med. Likevel synes jeg utsagn som "barn har krav på ny litteratur de og" blir helt bak mål.

Et poeng hadde hun, som jeg syntes var godt, og det var at bibliotekene som litteraturformidlere må holde seg oppdatert på ny litteratur, og ikke alltid presentere de samme gode gamle. Det synes jeg er et godt og viktig poeng, for det er jo noe i det at vi kjenner de gamle kjære godt og lett tyr til dem, dette gjelder kanskje særlig i skolebibliotekene som ikke har utdannete biblioekarer

Å ville ta vekk Lindgren, Vestil og Egner og Prøysen og eventyrene for den saks skyld er helt bak mål. Jeg håper virkelig ikke hun mener det.

Skal vi slutte å lese Shekespeare og Ibsen også?

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:28   #31
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Fjern alle bøkene, barn har krav på ny leseteknologi!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:29   #32
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Hørte akkurat dette på radioen, kunne nesten ikke tro jeg hørte riktig. Snakker om dustete utsagn.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:07   #33
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Det burde være plass til både gammel og ny litteratur.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:17   #34
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Jeg hørte også intervju med damen fra Lesehuset i Rogaland i morges på radioen. Jeg syns hun har vært drivende dyktig til å få oppmerksomhet om saken sin, jeg. Hun har et budskap i retning at foreldre bør lese mer nyere litteratur for barna sine.

Dette er ingen nyhet, det er ingen skandale, det omfatter ingen kjendiser, ikke noe blod eller gørr er utgytt, barnelitteratur er lavstatus i media, hmm ... hvordan skal hun få ut budskapet da? Jo spissformulere seg selvsagt, vel vitende om at intervjueren ikke kommer til å ha noe problemer med å hente inn kommentarer fra andre (som liker å bli sitert) for å balansere uttalelsene hennes.

Jeg kommer selvsagt til å lese de gamle klassikerne for barna mine, både fordi jeg er veldig glad i dem selv, og fordi jeg syns det er viktig å lære dem om vår felles kultur- og litteraturarv. Men jeg tror damen (irriterende at jeg ikke husker hva hun heter) har helt rett i at vi foreldre for ofte velger det kjente og ikke gidder å sette oss inn i nyere ting.

Vi trenger bøker som speiler samfunnet slik det er i dag; flerkulturelt, ulike familestrukturer, barna går på SFO etter skolen etc.


Sist redigert av daffy : 31-01-08 kl 15:42.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:30   #35
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er enig med Monsoon, det må være plass til begge deler! En del av Astrid Lindgrens produksjon vil jeg dessuten påstå er tidløs, som Ronja Røverdatter og Mio min Mio.

Helt enig, og jeg må legge til storebror om min favoritt : Brødrene Løvehjerte.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:31   #36
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Er ikke egentlig Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio den samme?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:39   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er ikke egentlig Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio den samme?

Nope.
Brødrene Løvehjerte: Fantastisk!
Mio, min Mio: Kjip.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:40   #38
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Hm. Nå er jeg forvirret, og må en tur på biblioteket, skjønner jeg. Kavringen og storebroren og den skumle dragen, da er det Brødrene Løvehjerte? Men hva er Mio, min Mio da?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:43   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men hva er Mio, min Mio da?

En annen bok.
Mio, min mio i wikipedia.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 15:45   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Takk. Jeg har levd hele mitt liv på en løgn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no