Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil fjerne Pippi (NRK)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 23:44   #61
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror faktisk de aller fleste har forstått det, jeg hadde hvertfall ikke noe problem med det. Det var like fullt et dustete utspill, og en fullstendig idiotisk måte å prøve å løse det aktuelle problemet på.

Jeg ser ikke på dette som en måte å løse et problem på, men en bevisstgjøring på at det finnes mye ny litteratur som er verdt å lese. Folk leser ikke mer litteratur selv om det hele tiden kommer nye ting. Og når folk stort sett velger de tradisjonelle klassikerne, så blir det rett og slett ikke tid til å lese nye gode barnebøker. Jeg tror de fleste ser den problemstillingen, men de færreste bryr seg om den, med mindre noen snakker med store bokstaver. Når folk ikke klarer å humre over utspillet og tenke at de kanskje burde lese en nyere barnebok, har hun ikke nådd frem med budskapet sitt. Men jeg synes allikevel det det var en snedig spissformulering, og langtfra et idiotisk utspill.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 00:07   #62
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Jeg er litt på linje med Nebbia kjenner jeg. Jeg hørte dama så vidt på P1 i formiddag, og jeg klarte ikke å hisse meg spesielt opp over det hun sa da, selv om jeg ikke er enig i det hun sier. Jeg føler meg iallefall litt truffet av utspillet siden en stor del av podens boksamling domineres av bøker jeg var glad i som barn. Albert Åberg, Ole Brumm, Mummitrollet, Barbapappa, Hakkebakkeskogen osv. Samfunnet har endret seg mye siden disse bøkene ble skrevet, og selv om de er knakende gode og en viktig del av litteraturhistorien så må det kanskje en vekker til for at vi skal bli mer bevisst på dagens barnelitteratur? Men for all del, jeg er ikke enig med dama i det hun sier om å fjerne eldre barnelitteratur fra skolebibliotekene.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 00:28   #63
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Sensur av barnebøker er det vel ingen som for alvor tror på. Det skulle tatt seg nydelig ut

Ellers er jeg veldig enig med Irma.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 01:28   #64
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Herregud er det mulig!

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 07:17   #65
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Og hvis poenget var å få barn (eller foreldrene deres) til å velge nyere litteratur, så synes jeg eksempelet hun trakk fram i intervjuet, om en som la katta si i fryseren og glemte den der "men det gikk bra til slutt, selv om den ble lam i beina" kanskje ikke var det beste å friste folk med.

Jeg synes det bør være god plass til begge deler. Det viktigste må jo være å få barn til å bli glade i å lese (og dermed også søke nye bøker), og det er naturlig at foreldrene i første omgang trekker fram de bøkene de selv likte som små. At de skal være utgått på dato, er jeg ikke med på.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 07:35   #66
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Og hvis poenget var å få barn (eller foreldrene deres) til å velge nyere litteratur, så synes jeg eksempelet hun trakk fram i intervjuet, om en som la katta si i fryseren og glemte den der "men det gikk bra til slutt, selv om den ble lam i beina" kanskje ikke var det beste å friste folk med.

Jeg synes det bør være god plass til begge deler. Det viktigste må jo være å få barn til å bli glade i å lese (og dermed også søke nye bøker), og det er naturlig at foreldrene i første omgang trekker fram de bøkene de selv likte som små. At de skal være utgått på dato, er jeg ikke med på.

Helt enig!
Det viktigste er at barn blir glad i å lese gode bøker,om de er "gamle" eller nye,er mindre viktig syns jeg.
Det øverste eksemplet til den dama hadde jeg ikke hørt før,men det høres hårreisende ut,og garantert ei bok som IKKE hadde havnet her i huset.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:07   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi (NRK)

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg ser ikke på dette som en måte å løse et problem på, men en bevisstgjøring på at det finnes mye ny litteratur som er verdt å lese.

Eh, det var akkurat det jeg mente med problemet. At folk ikke leser nok ny litteratur. Men vet vi at det er slik? Er det gjort undersøkelser på dette? Eller er det et oppkonstruert problem hun kommer med?

Mine foreldre ga meg en god blanding, Ronja Røverdatter var jo ny når jeg var liten, Anne fra Bjørkely var det ikke. De leste også endel Anne Cath Vestly-bøker, som både var "utdatert" da, og ikke.

Når jeg velger bøker for glitterbarnet er det både klassikere jeg husker fra jeg var barn - slik som Ruffen, Serafin og den omtalte Ronja. Jeg velger ikke så mye Anne Cath Vestly, men også endel nytt, slik som lille Gruffalo, Liten, ting av Erlend Loe osv.

Siden denne damen er litteratuformidler burde hun kanskje fokusere på det hun burde være god på, nemlig nettopp å formidle god literatur til barn. Hvis hun ikke greier det er det kanskje ikke utvalget det er noe i veien med, men hennes egenskaper i jobben.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:17   #68
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi (NRK)

Synes denne mannen sa det godt i ett av innleggene etter artikkelen:

Mye tyder på at Torsvik Bertelsen ikke vet hva det vil si å formidle litteratur. Greit at hun vil slå et slag for nåtidens bøker og forfattere, det er selvsagt positivt, men hvis hun tror at klassikerne hindrer den muligheten, tar hun grundig feil!! Det er det samme med f.eks.musikk. Du fremmer IKKE nye artister med å fjerne de etablerte. Det neste er vel at noen foreslår at vi skal slutte å lytte til Mozart, Beethoven, Bach, etc, for å slippe til nye komponister?? Eller vende oss bort fra folk som Åge Aleksandersen, Ole Paus, Bjørn Eidsvåg, Øystein Sunde, etc. fordi et eller annet "lyst" hode har fått det for seg at de er i veien...!! Ethvert menneske med vettet i behold vet at dette er HÅPLØST tankegang. Nettopp det at f.eks. Astrid Lindgrens bøker fortsatt blir lest, er det klareste kvalitetstegn som finnes. Nye og gamle lever side om side i hverdagen, la oss også gjøre det i litteraturen og musikken. Jeg foreslår at Torsvik Bertelsen setter seg bedre inn i hva dette dreier seg om. Kanskje en lang ferie er svaret på damens problemer. Hun trenger å hente seg inn, for nå er hun langt, langt, langt ute på de litterære viddene.


Mine barn har en god blanding av gamle klassikere og nye bøker - akkurat som jeg selv har.

At all barnelitteratur mister sin verdi etter fem år er like lite sant som at voksenlitteratur skulle gjøre det.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:32   #69
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi (NRK)

Hun lever vel ikke helt etter tittelen sin? Litteraturformidler? Dette blir jo det motsatte.

Jeg synes ikke folk hører nok på den aller nyeste musikken. Jeg synes vi skal fjerne Beethoven fra platestativene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:42   #70
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg ser ikke på dette som en måte å løse et problem på, men en bevisstgjøring på at det finnes mye ny litteratur som er verdt å lese. Folk leser ikke mer litteratur selv om det hele tiden kommer nye ting. Og når folk stort sett velger de tradisjonelle klassikerne, så blir det rett og slett ikke tid til å lese nye gode barnebøker. Jeg tror de fleste ser den problemstillingen, men de færreste bryr seg om den, med mindre noen snakker med store bokstaver. Når folk ikke klarer å humre over utspillet og tenke at de kanskje burde lese en nyere barnebok, har hun ikke nådd frem med budskapet sitt. Men jeg synes allikevel det det var en snedig spissformulering, og langtfra et idiotisk utspill.

Jeg forsto også at målet hennes var å få fokus på nyere barnelitteratur, og jeg tror det er helt sant at ny barnelitteratur taper fordi vi foreldre i større grad velger den gamle. Utspillet er etter mitt syn langt fra en snedig spissformulering som fremmer det målet. Hun går for langt og flytter fokus tilbake til de gamle bøkene som hun i utgangspunktet vil at vi velger i mindre grad. Så hun hisser på seg dem hun i utgangspunktet burde jobbe med å få med seg på laget - nemlig de som er interessert i litteratur og barnelitteratur. Årsaken til litteraturinteresse er jo veldig ofte forankret i ting man leste som barn og da gjerne klassikere. Det er jo helt feilslått taktikk å foreslå å fjerne det som har trigget litteraturinteresse hos majoriteten av dem som tar avgjørelser om hva barn skal lese.

Klart det er et idiotisk utspill. Debatten ble jo sterkt tabloidisert og handler nå om noe helt annet enn at vi bør gi mer plass til nyere barnelitteratur.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:46   #71
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi (NRK)

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hun lever vel ikke helt etter tittelen sin? Litteraturformidler? Dette blir jo det motsatte.

Ja, ikke sant?

Må det være enten-eller?
Det beste er selvfølgelig både-og.
Det er slett ikke sånn at jeg står i bokhandelen og velger mellom gammelt og nytt -altså at om jeg har lyst til å kjøpe Karius og Baktus, så blir det helt umulig å kjøpe en bok av nyere dato samtidig...

Mine barn har veldig mange bøker - og alt blir brukt og lest flittig.

Deres favoritter er Barbapappa, Karsten og Petra, Egner-bøkene og Pulverheksa.

En salig blanding av gammelt og nytt mao - og poenget må da virkelig være at det fenger - ikke av hvor ny dato bøkene er?

Karsten og Petra begynner vel å nærme seg utdatert, forresten - de må da være over fem år gamle?
Kast,kast!!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:49   #72
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil fjerne Pippi (NRK)

Jeg hørte ikke om dette utspillet før sent i går, og fikk meg en god latter da svigermor kom feiende inn døren og omtrent eksploderte i frustrasjon over det håpløse utspillet. Jeg syns det er helt bak mål, ja. Men hensikten hennes, som nok var å formidle at vi må være flinke til å lese ny barnelitteratur også forsvant jo helt i den indignerte påfølgende debatten.

Jeg syns bibliotekene, barnehagene, skolene og bokhandlerne har en viktig jobb ift å fremme ny, god barnelitteratur. Men den trenger da ikke gå på bekostning av de gamle klassikerne? Det er jo ikke alltid man finner det man "trenger" i nyere litteratur. Eksempelvis har jeg lett lenge etter en bok som kunne formidle hva det innebærer å bli storebror. Snupp syns "I magen bor en baby" er skikkelig teit, mens han derimot elsker "Jeg vil også ha et søsken" av Astrid Lindgren. Og jeg må innrømme at jeg syns den siste boken i mye større grad tar for seg det jeg er ute etter å formidle - nettopp hva det innebærer å bli storebror. (Og så er han skrekkelig søt når vi leser den, for han vil nemlig ikke lese om Peter som er sjalu og gjør ugang for å få mors oppmerksomhet, han vil bare lese om det som er koselig. Jeg trodde virkelig at 2-åringer var alt for små til å drive med , men det er de tydeligvis ikke. )

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no